Zanieczyszczenie środowiska to poważy problem, który dostrzega sieć Lidl. Walka ze zmianą klimatu jest jednym z głównych tematów zaangażowania w zrównoważony rozwój w Lidl Polska. W sierpniu ubiegłego roku Grupa Schwarz, której częścią jest Lidl Polska dołączyła do inicjatywy Science Based Targets i określiła też cele klimatyczne dla wszystkich spółek tworzących grupę. Teraz cele Grupy oficjalnie zatwierdziła inicjatywa Science Based Targets.
Zanieczyszczenie środowiska – Lidl działa w myśl porozumienia paryskiego
Grupa Schwarz postawiła sobie za cel zmniejszenie emisji operacyjnych o 55 proc. do 2030 roku (w porównaniu z 2019 rokiem). W ten sposób Grupa działa zgodnie z celem paryskiego porozumienia klimatycznego. Zakłada ono ograniczenie globalnego ocieplenia do 1,5°C.
Lidl opracował własne cele klimatyczne w różnych krajach, które opierają się na metodologii Naukowych Celów Klimatycznych (Science Based Targets). Mają one przyczynić się do osiągnięcia celu ogólnogrupowego.
Strategia klimatyczna sieci polega na unikaniu, ograniczaniu i kompensowaniu emisji w sklepach Lidl. Takie działania dotyczą też łańcucha dostaw. To wszystko ma wnieść pozytywny wkład w ochronę klimatu.
Zmniejszenie emisji w sklepach Lidl
Sam Lidl dąży do zmniejszenia emisji operacyjnych we wszystkich spółkach krajowych o 80 proc. do 2030 roku (w porównaniu z 2019 rokiem). Firma chce to osiągnąć działając zgodnie ze wspomnianym celem paryskiego porozumienia klimatycznego, jakim jest ograniczenie globalnego ocieplenia do 1,5°C.
Wyłącznie zielona energia
Lidl przejdzie konwersję na zieloną energię od 1 stycznia przyszłego roku we wszystkich swoich sklepach, centrach logistycznych i obiektach operacyjnych. Oznacza to, że energia elektryczna, która będzie zasilała wspomniane obiekty, będzie pochodziła z instalacji wytwarzających energię elektryczną ze źródeł odnawialnych. Należą do nich: woda, wiatr, biomasa lub słońce.
Warto podkreślić, że kiedy energia elektryczna jest wytwarzana w elektrowniach wykorzystujących te źródła energii, wytwarza się mniej spalin i dwutlenku węgla. Emisja zielonej energii elektrycznej wynosi tylko około 40 gramów na kilowatogodzinę. Z kolei zwyczajna elektryczność generuje ponad 600 gramów. Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii jest zatem bardziej przyjazne dla środowiska.
Lidl chce także osiągnąć neutralność węglową od 2022 r. pod względem emisji operacyjnych.
Lidl: na zanieczyszczenie środowiska wpływa też łańcuch dostaw
Ze względu na to, że większość śladu węglowego w Lidl Polska przypisywana jest wytwarzaniu jego produktów, a tym samym wcześniejszemu łańcuchowi wartości, Lidl Polska postawił sobie również za cel zachęcenie swoich dostawców do samodzielnej redukcji emisji. Sieć będzie przekonywać do zmian przede wszystkim tych dostawców, którzy odpowiadają za 75 proc. emisji z tzw. zakresu 3, aby do 2026 roku ustalili swój własny cel klimatyczny zgodnie z kryteriami inicjatywy Science Based Targets.
Przeczytaj także: Lidl przeciwko marnowaniu żywności
Przypomnijmy, że tzw. zakres 3 to pośrednia emisja gazów cieplarnianych na etapie produkcji i dystrybucji w obrębie łańcucha wartości firmy Lidl. Powstaje ona w wyniku: zakupu towarów i usług, emisji związanych z paliwami i energią, transportu (upstream), odpadów operacyjnych, delegacji, dojazdów pracowników, transportu (downstream), użytkowania sprzedawanych produktów, odzyskiwania sprzedanych produktów (zgodnie z protokołem GHG – który stanowi standard rozliczeń i sprawozdawczości korporacyjnej).
Naukowe Cele Klimatyczne, czyli Science Based Targets (SBTs) to cele redukcyjne dla odpowiednich emisji gazów cieplarnianych, które są naukowo określone. Inicjatywę tę ustanowiły w 2015 roku: CDP (Carbon Disclosure Project), WRI (World Resources Institute), WWF (World Wide Fund for Nature) oraz UNGC (United Nations Global Compact).
O Lidl Polska
Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl. W jej skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sieci pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w 29 krajach funkcjonuje około 11.550 sklepów Lidl, a w Polsce około 760.
Przeczytaj także: Co to ekologia?
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.