Będziemy apelować o przyspieszenie działań proklimatycznych i podejmowanie wiążących deklaracji w sektorze handlowym w trosce o przyszłości planety – podkreśla IKEA Retail Polska tuż przed 3. edycją Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji. W trakcie wydarzenia planowana jest dyskusja o zielonej przyszłości sektora handlowego, a także zainicjowanej podczas COP26 kampanii Race to Zero.
IKEA Retail Polska podkreśla w komunikacie prasowym, że Kongres Nowoczesnej Dystrybucji to wydarzenie, które wspiera handel w podążaniu za ciągłymi zmianami w branży retail, wprowadza innowacyjne pomysły i rozwiązania na polski rynek, ale przede wszystkim jest katalizatorem jego rozwoju.
Sieć zaznacza, że zrównoważony rozwój to wspólna odpowiedzialność biznesu i jako biznes IKEA czuje odpowiedzialność „za przecieranie szlaków do lepszej przyszłości”. Dlatego – jak napisano w komunikacie – podczas Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji „wspólnie z partnerami – Polską Organizacją Handlu i Dystrybucji (POHID) oraz WWF będziemy apelować o przyspieszenie działań proklimatycznych i podejmowanie wiążących deklaracji w sektorze handlowym w trosce o przyszłości planety”.
IKEA zauważa, że zaledwie 5 proc. sieci handlowych na świecie, (względem łącznych przychodów przemysłu globalnego), zobowiązało się do podjęcia istotnych działań w celu zatrzymania procesu globalnego ocieplenia zgodnie z założeniami Porozumienia Paryskiego.
Przeczytaj także: Czym jest ekologia?
Konieczna zmiana nawyków i transformacja gospodarki
Na konieczność podjęcia szybkich i stanowczych kroków zwraca uwagę również Renata Juszkiewicz, prezes POHID.
Globalny kryzys klimatyczny i środowiskowy zagraża przyszłości naszego gatunku. Wymaga to podjęcia natychmiastowych i stanowczych działań naprawczych – zmiany nawyków i postaw społeczeństwa oraz transformacji gospodarki. Dużo w kontekście środowiska mówi się także o rosnącym poziomie konsumpcji, która przewyższa znacznie rzeczywiste potrzeby człowieka i jest uważana za przyczynę nadmiernej eksploatacji zasobów naturalnych – podkreśla cytowana w komunikacie szefowa POHID.
Zrealizowanie celów Porozumienia Paryskiego wymaga od nas wszystkich osiągnięcia neutralności klimatycznej, dlatego bardzo cenne są wszelkie inicjatywy mające na celu dotarcie do tego celu. Działania w tym zakresie powinny brać pod uwagę wiedzę naukową i prowadzić do faktycznego osiągnięcia neutralności, nie zaś działań pozornych – mówi z kolei Marcin Kowalczyk, Kierownik Zespołu Klimatycznego w Fundacji WWF Polska.
Kowalczyk przywołuje inicjatywę Science Based Targets (SBTi), która opracowała metodologię pozwalającą na określenie poziomu emisji przedsiębiorstwa we wszystkich aspektach jego działalności. Na tej podstawie – jak mówi przedstawiciel WWF Polska – możliwe jest przeprowadzenie stosownych działań redukcyjnych, aż do osiągnięcia ostatecznie faktycznej neutralności.
IKEA zachęca do udziału w Race to Zero
IKEA przypomina, że dążąc do realizacji celów zrównoważonego rozwoju, jako Ingka (grupa IKEA) wraz z grupą H&M, Kingfisherem oraz Walmartem zaangażowała się w – zainicjowaną podczas niedawnego szczytu klimatycznego COP26 w Glasgow – kampanię Race to Zero. Kampania ta ma na celu zapobieganie skutkom zmiany klimatu.
W ramach współpracy z agendą ONZ ds. klimatu UNFCCC ze wsparciem Światowej Rady Biznesu do spraw Zrównoważonego Rozwoju (WBCSD) w imieniu sektora detalicznego, wspólnie zobowiązaliśmy się do podjęcia wszelkich działań dążących do zatrzymania kryzysu klimatycznego, a także zachęcamy inne firmy do przyjmowania strategii redukcji emisji dwutlenku węgla zgodnie z celem ONZ utrzymania globalnego ocieplenia w granicach limitu 1.5°C – czytamy w komunikacie.
IKEA przypomina, że sieci sklepów mogą dołączyć do inicjatywy Race to Zero, tworząc strategię zrównoważonego rozwoju opartą o wiedzę naukową, dążącą do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o połowę do 2030 roku, oraz do osiągniecia zerowej emisji dwutlenku węgla najpóźniej do 2050 roku.
COP26 zmobilizował biznes?
IKEA podkreśla, że choć efekty COP26 u wielu wywołały poczucie niedosytu, konferencja „miała zasadnicze znaczenie dla mobilizacji biznesu do działań proklimatycznych, a tym samym obniżenia globalnego ocieplenia”. Sieć wyraża nadzieję, że dzięki wspólnej pracy uda się utrzymać globalne ocieplenie w granicach 1,5°C w stosunku do poziomu sprzed epoki przemysłowej i zapewnić sprawiedliwe przejście do społeczeństwa zeroemisyjnego.
Jako IKEA nie tylko dążymy do stania się biznesem pozytywnym dla klimatu, lecz również inspirujemy Polaków do prowadzenia bardziej zrównoważonych i ekologicznych domów, wdrażając rozwiązania, które pozytywnie wpływają na naszą planetę. W ramach kampanii Race to Zero zachęcamy innych przedstawicieli branży retailowej do włączenia się w działania proklimatyczne. Wspólnie możemy tworzyć lepszą przyszłość dla ludzi i planety – podsumowuje Anita Ryng, Dyrektorka ds. Komunikacji IKEA Retail w Polsce.
Zobacz też: Podsumowanie szczytu COP26
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.