Gdańsk stawia na elekromobilność. Prezydent Aleksandra Dulkiewicz ogłosiła, że od tej pory miasto kupować będzie wyłącznie autobusy przyjazne dla środowiska. Elektryczne autobusy mają się pojawić na gdańskich ulicach już w tym roku.
Zgodnie z planami władz miasta, do połowy przyszłego roku po ulicach Gdańska będzie jeździło już 40 autobusów elektrycznych o różnej pojemności. Część z nich miasto kupi przy wsparciu dofinansowania zewnętrznego. 5 autobusów Gdańsk zakupi ze wsparciem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”, 14 natomiast z pieniędzy pozyskanych w ramach Polskiego Ładu. W pierwszej kolejności będą to 3 elektryczne autobusy typu mini Karsan Jest Electri dedykowane obsłudze linii 100.
Jak największy zasięg i pojemność baterii
Wkrótce po tej deklaracji, złożonej przez prezydent miasta podczas konferencji prasowej, spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiła przetarg na 18 autobusów elektrycznych. Ma to być 10 autobusów standardowych i 8 przegubowych. Środki na sfinansowanie tej inwestycji będą pochodziły ze środków własnych GAiT.
Wyłonione w przetargu autobusy charakteryzować mają się jak największym zasięgiem oraz jak największą pojemnością baterii. Pojazdy obsługiwać mają gdańskie linie bez konieczności ładowania ich na terenie miasta, czyli podczas realizacji kursów. Ładowane będą na terenie zajezdni.
Takie rozwiązanie, na taką skalę, wprowadzamy, jako pierwsze duże miasto w Polsce. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu nie ma konieczności budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta – zaznacza Maciej Lisicki, prezes GAiT – W tym roku ogłosimy także przetarg na stację ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy, która zlokalizowana będzie na zajezdni autobusowej. Stacja posiadać będzie 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. Pojazdy podczas nocnego ładowania będą także prekondycjonowane, oznacza to, że już momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasy docelowa będzie temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej w zależności od warunków atmosferycznych.
Komfortowe i bezpieczne
18 autobusów do gdańskiej floty dołączy już w przeszłym roku. Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak te już posiadane przez GAiT, przystosowane mają być do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. I tak, w autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiające wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować mają się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Przeczytaj także: Dotacja dla Szczecina na autobusy elektryczne
Do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu. Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED ma być także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane mają zostać także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.