Autostrada A2 na odcinku Warszawa – Łódź ma zostać poszerzona, a także wzbogacona o fotowoltaikę. Szczegóły planowanej inwestycji zdradza nam Szymon Piechowiak, Rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Fotowoltaika na A2 – co ma zasilać?
Naszym założeniem jest, by odcinek A2 Warszawa – Łódź był w jak największym stopniu samowystarczalny pod kątem wytwarzania i magazynowania energii elektrycznej. Energia pochodząca z OZE miałaby zasilać oświetlenie (w tym oświetlenie węzłów), Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwody Utrzymania, stacje meteorologiczne, punkty SOS czy tablice zmiennej treści – mówi portalowi Ekobiznes.pl Szymon Piechowiak, Rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przeczytaj także: Lidl maluje 6 antysmogowych murali
W I kw. 2022 r. GDDKiA przeprowadziła konsultacje rynkowe w sprawie poszerzenia autostrady A2 Warszawa – Łódź. Wówczas odbyło się dziewięć spotkań eksperckich. Dyskutowano na nich m.in. o odnawialnych źródłach energii. W ramach konsultacji rynkowych GDDKiA chciała m.in. zweryfikować potencjał i możliwości rynku do zastosowania odnawialnych źródeł energii.
Fotowoltaika na A2- GDDKiA nie określiła jeszcze konkretnych rozwiązań
Podczas konsultacji po przedstawieniu przykładowego układu farm fotowoltaicznych, ich parametrów czy mocy urządzeń, omawiane były kwestie związane z ich lokalizacją. Przeprowadzona została dyskusja na temat koniecznych do uzyskania uzgodnień, pozwoleń czy decyzji. Wskazano na konieczność wykonania szczegółowej analizy ekonomicznej na etapie wyboru rodzaju instalacji. Ma ona uwzględniać zarówno koszty budowy, jak i koszty związane z eksploatacją i utrzymaniem farm fotowoltaicznych. Dotyczy to szczególnie instalacji autonomicznych, wyposażonych w magazyny energii oparte zarówno na magazynach akumulatorowych, jak i na magazynach wykorzystujących wodór – mówi nam Szymon Piechowiak.
Przeczytaj także: Powstaje największa farma fotowoltaiczna w Polsce
Fotowoltaika na A2 to projekt pilotażowy
Rozbudowa A2 i poruszone przy tej okazji kwestie OZE to jak informuje nas GDDKiA, projekt pilotażowy. Zdobyte przy tej inwestycji wiedza i doświadczenie GDDKiA chce wyorzystać w dalszym rozwoju sieci dróg krajowych. Zarówno przy budowie nowych, jak i rozbudowie istniejących odcinków – np. A1 od Torunia do Włocławka.
Podobnie jak szczegóły technicznie, tak i finansowe będą wymagały jeszcze doprecyzowania i na obecną chwilę za wcześnie jest, aby mówić o konkretach. Nie zapadła jeszcze decyzja, czy wskażemy wykonawcy wprost co i gdzie ma zainstalować, czy jednak pozwolimy „wykazać się” rynkowi i określimy jedynie wymagania jakościowe i wydajnościowe. Wtedy wybór konkretnych rozwiązań technicznych pozostanie po stronie wykonawcy. Takie podejście może w naszej ocenie jeszcze bardziej wzmocnić potencjał innowacyjny tego projektu – dodaje Szymon Piechowiak.
Poszerzenie A2 ma zostać zrealizowane w trybie tradycyjnym. W tym roku GDDKiA chce ogłosić przetarg na projekt, a w przyszłym przetarg na budowę z podziałem na odcinki realizacyjne.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.