Przełom w redukcji śladu węglowego transportu morskiego. Na norweskie wody wypłynął pierwszy autonomiczny elektryczny statek cargo na świecie. Yara Birkeland zasilany jest wyłącznie energią z odnawialnych źródeł. Twórcy statku przekonują, że ograniczy on emisję CO2 o 1 tys. ton rocznie. Zastąpi bowiem 40 tys. przejazdów ciężarówkami z silnikiem Diesla.
Yara Birkeland to statek o długości 80 m i wyporności 3200 ton przy maksymalnej prędkości 15 węzłów (28 km/h, 17 mph). Zasilany jest akumulatorami o pojemności 6,8 mWh. Jednostka ma za sobą pierwszy, pokazowy rejs – na pokładzie znalazł się m.in. premier Norwegii Jonas Gahr Støre. Komercyjna eksploatacja Yara Birkeland rozpocznie się w 2022 roku.
Elektryczny statek zamiast ciężarówek
Pierwszy elektryczny statek cargo zastąpi transport ciężarówkami, a więc przyczyni się do znacznego zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Będzie kursował na trasie między fabryką firmy Yara w Porsgrunn w południowej Norwegii a portem eksportowym w Brevik, przewożąc nawóz mineralny.
To doskonały przykład zielonej transformacji w praktyce. Mamy nadzieję, że ten statek będzie początkiem nowego typu bezemisyjnych kontenerowców. Na świecie jest wiele miejsc z zatłoczonymi drogami, które skorzystają z takiego zaawansowanego technologicznie rozwiązania – mówi Svein Tore Holsether, CEO Yara.

Twórcy statku zapewniają, że jego regularne transporty zastąpią nawet 40 tys. przejazdów ciężarówek typu Diesel. W efekcie przyczynią się więc do redukcji emisji CO2 aż o 1 tys. ton rocznie. Trasa Yara Birkeland nie będzie długa, ponieważ obejmie tylko 14 km. Dłuższa trasa wymaga rozwoju infrastruktury ładowania.
Przeczytaj także: Elektryczny statek jeszcze nie, ale samochodów przybywa
Amoniak w roli paliwa
Równolegle z budową elektrycznego statku firma Yara zainicjowała rozwój ekologicznego amoniaku jako bezemisyjnego paliwa dla żeglugi. Prace w tym kierunku prowadzi poprzez nowo powstałą firmę Yara Clean Ammonia.
Energia odnawialna była naszym punktem wyjścia w 1905 roku. Teraz amoniak może przywrócić nas do korzeni. Amoniak ma potencjał, aby stać się wiodącym paliwem dla żeglugi dalekobieżnej na całym świecie – mówi Magnus Krogh Ankarstrand, dyrektor generalny Yara Clean Ammonia.
Yara wykorzystuje amoniak do produkcji nawozu. Jednocześnie obecna produkcja amoniaku stanowi 2 procent światowego zużycia energii z paliw kopalnych. Odpowiada to około 1,2 procentowi całkowitej światowej emisji gazów cieplarnianych.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.