Ile dokładnie jest dziś samochodów elektrycznych w Polsce pokazuje Licznik Elektromobilności. Pod koniec października w Polsce były zarejestrowane 33 143 samochody osobowe z napędem elektrycznym. To o 105 proc. więcej niż rok temu.
Dane dotyczące samochodów osobowych z napędem elektrycznym zaprezentował Licznik Elektromobilności. Uruchomiło go Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
Ile jest dziś w Polsce samochodów w pełni elektrycznych?
Z przedstawionych przez Licznik Elektromobilności danych wynika, że pod koniec października br. po polskich drogach jeździły 33 143 samochody osobowe z napędem elektrycznym. 48 proc. z nich to pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles), zaś pozostałe 52 proc. to hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles).
Od września przybyło 1500 „elektryków”
Pod koniec września było w Polsce zarejestrowanych 31 633 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. To oznacza, że w ciągu miesiąca przybyło nieco ponad 1500 takich pojazdów.
Zobacz też: Liczba samochodów osobowych z napędem elektrycznym we wrześniu
Z kolei w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy tego roku liczba osobowych „elektryków” zwiększyła się o 14 549 sztuk. Czyli aż o 105 proc. w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku.
PSPA zwraca uwagę, że wraz ze wzrostem liczby samochodów osobowych z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec października funkcjonowało w naszym kraju 1 712 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (3 337 punktów). 31 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), zaś pozostałe 69 proc. to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W październiku uruchomiono 37 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (57 punktów).
Zakaz rejestracji aut spalinowych już za 14 lat
Prezes PZPM Jakub Faryś zwraca uwagę, że w trakcie zakończonego właśnie szczyt klimatyczny COP26 w Glasgow, jedna z przyjętych deklaracji (podpisana przez ponad 100 krajów, organizacji i firm biznesowych) dotyczyła zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych od 2035 roku. Faryś nie kryje zadowolenia z faktu, że wśród segnatariuszy jest Polska.
Bardzo cieszy, że nasz rząd zadeklarował aktywne wsparcie dla tych działań. Decyzja ta jest szczególnie ambitna, bo do roku 2035 zostało zaledwie 14 lat, a w Polsce przez ostatnie 30 lat nie podjęto żadnych działań, by powstrzymać napływ starych używanych samochodów, których co roku wjeżdża do naszego kraju ponad pół miliona. Ponadto wiek co najmniej połowy importowanych w ostatnich latach samochodów przekraczał 10 lat – zauważa Faryś.
Zdaniem prezesa PZPM konieczne jest niezwłoczne podjęcie działań, które „sprawią, że czekająca nas transformacja przebiegnie w sposób akceptowalny społecznie, a także pozwoli na utrzymanie roli i konkurencyjności krajowego sektora motoryzacyjnego”. Faryś zwraca uwagę, że jest to wiodący sektor polskiej gospodarki, który daje zatrudnienie ponad 400 tysiącom osób.
Przeczytaj także: Czym jest elektromobilność?
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.