Przepakuj swoje myślenie! – namawia krakowska Bonarka celebrując przypadający na 23 stycznia Dzień bez torby foliowej. W ramach happeningu, przeprowadzonego 14 stycznia, klienci centrum znajdowali za wycieraczkami aut papierowe torby z humorystycznymi hasłami zachęcającymi do proekologicznych zachowań.
Każdego roku na polski rynek trafia ok. 6 mln ton opakowań, z czego 40 proc. to opakowania z tworzyw sztucznych. W wyniku selektywnej zbiórki zbieranych jest ok. 1,5 mln ton, a do recyklingu trafia połowa tej masy. Badania pokazują również, że produkcja jednej torebki trwa mniej niż sekundę, a jej użytkowanie nie dłużej niż 20 minut. Jej oddziaływanie jest jednak znacznie dłuższe – rozkład torby foliowej może trwać kilkaset lat, według niektórych źródeł nawet 400. Szacuje się, że każdego roku wprowadza się na światowy rynek od 500 miliardów do nawet jednego biliona plastikowych toreb.
Co można z tym zrobić?
Receptą na ten stan jest zmiana nawyków, drobnych codziennych wyborów. Równie dużo zależy od producentów i sprzedawców, jak i konsumentów. Jednym z miejsc, w których wykorzystuje się plastikowe opakowania są różnego rodzaju punkty sprzedażowe zlokalizowane w wielkopowierzchniowych obiektach handlowych. Centra te coraz chętniej włączają się jednak w walkę z zalewającym świat plastikiem, rezygnując m.in. z jednorazowych toreb na zakupy. Według danych Ministerstwa Klimatu i Środowiska przez ostatnie cztery lata zużycie foliowych reklamówek spadło w Polsce ponad 30-krotnie.
Jedną z firm wprowadzających w życie elementy strategii zrównoważonego rozwoju jest NEPI Rockcastle, właściciel 12 centrów handlowych w Polsce, który w październiku 2019 roku zainicjował projekt edukacyjny „Nie bądź plastik”. Program ma na celu zwrócenie uwagi na zagrożenia płynące z nadmiernego użytkowania plastikowych opakowań w codziennym życiu.
Przepakuj swoje myślenie
Dzień bez torby foliowej to inicjatywa, która zrodziła się w 2008 roku, by przypomnieć, o problemie, jakim jest rosnąca konsumpcja i towarzyszący jej wzrost produkcji odpadów. Z okazji tego dnia, 14 stycznia br. na parkingu Centrum Handlowego Bonarka przeprowadzono happening. Klienci odwiedzający Bonarkę znajdowali za wycieraczkami swoich aut papierowe torby z humorystycznymi hasłami zachęcającymi do proekologicznych zachowań. Przykład? „Zastanów się i przepakuj swoje myślenie. Ekologia nie wymaga wielkiej siły i masy zachodu. Wystarczy lekko zmienić nawyki, by odciążyć środowisko”. Akcja ta miała zwrócić uwagę klientów centrum na problem wszechobecnego plastiku oraz zachęcić ich do wspólnego dbania o środowisko.
Ten happening to ekoprowokacja i rozwinięcie działań w ramach kampanii „Nie bądź Plastik”. Zadaniem antybohaterów programu „Dekla i Słomy” jest prowokowanie do działania, wywołanie refleksji, która skłoni do podjęcia zmiany nawyków. Wiele zależy od nas samych i naszych codziennych zachowań. Ekologia zaczyna się od małych kroków – mówi Katarzyna Kasprzak, Marketing Manager Centrum Handlowego Bonarka, jedna z inicjatorów akcji.
Z akcji „Pakuj się, kto może” przeprowadzonej w Bonarce organizatorzy przygotowali materiał video, który będzie miał drugie życie w social mediach. Promuje on podstawowe założenie projektu, mówiące o przePAKOWANIU codziennych nawyków, bo od małych rzeczy zaczynają się wielkie sprawy.
Zmiana nawyków to odciążenie środowiska
Mamy świadomość, że w centrum handlowym powstaje duża liczba odpadów, w tym plastikowych. Dlatego też od ponad dwóch lat, we współpracy ze sklepami zlokalizowanymi w naszym centrum, organizujemy szereg akcji wspierających edukację ekologiczną. Pokazujemy, że małymi krokami, codziennymi wyborami można zmienić los naszej planety. To indywidualny wybór każdego z nas, mogę wziąć torbę plastikową, papierową lub materiałową – dodaje Katarzyna Kasprzak.
Systematycznie udoskonalany jest też system gospodarowania odpadami w Bonarce. W obiekcie prowadzona jest wstępna segregacja odpadów, na miejscu jest prasa do folii i kartonów. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom w 2020 r. odzyskano ponad 250 ton papieru, a w 2021 poprawiono ten wynik o 60 ton, odzyskując aż 311 ton papieru. Systematycznie prowadzone są też prace związane z recyklingiem folii. Tylko w IV kwartale 2021 r. odzyskano 3,9 ton plastiku. Strefa food court wyposażona jest w specjalne zlewki odciążające odpady zmieszane. Już wkrótce w całym obiekcie staną specjalne pojemniki do segregacji śmieci dzielące je na 5 grup odpadów. Od lat Bonarka stawia również na edukację personelu sprzątającego.
Przeczytaj także: Polska pożegna się z plastikiem?
Również sklepy znajdujące się w centrum handlowym stopniowo rezygnują z plastikowych opakowań. Klienci coraz częściej mogą skorzystać z ich biodegradowalnych odpowiedników. I tak dla przykładu: Auchan wprowadził możliwość pakowania towarów we własne opakowania wielokrotnego użytku, LPP-właściciel marek Reserved, House, Cropp, Mohito i Sinsay, przystąpiło do globalnej inicjatywy New Plastics Economy Global Commitment, a Smooth the Fruit nagradza klientów przychodzących z własnymi kubkami lub innymi pojemnikami wielokrotnego użytku specjalnym rabatem.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.