Zrównoważone zarządzanie zasobami, zielone budynki, zaangażowanie na rzecz społeczności, uczciwość wobec ludzi i biznesu to 4 główne filary strategii zrównoważonego rozwoju NEPI Rockcastle. Każdy z nich odzwierciedla działania poszczególnych galerii, które wchodzą w skład portfolio oraz mają wpływ na środowisko i otoczenie. Ambitne podejście grupy zakłada m.in. uniezależnienie energetyczne oraz produkcję energii odnawialnej na własne potrzeby czy osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Zobowiązania dotyczą również 12 galerii zlokalizowanych w Polsce.
Zakończony właśnie Międzynarodowy Tydzień Gospodarki Obiegu Zamkniętego (Circular Week) był dobrą okazją, by przypomnieć konsumentom o regułach gospodarki obiegu zamkniętego. W 2019 r. NEPI Rockcastle wdrożyło politykę środowiskową w całej grupie, w ramach której zachęca swoich pracowników i innych interesariuszy do stosowania zasady 4R: Reduce (zmniejsz), Reuse (użyj ponownie), Recycle (przetwórz ponownie), Repeat (powtórz). Galerie w Polsce zaangażowały się w uświadamianie konsumentów na temat zagrożeń płynących z użytkowania opakowań plastikowych w codziennym życiu. W ramach kampanii „Nie bądź plastik” promowane są ekologiczne zachowania, takie jak nieużywanie jednorazowych słomek, wieczek i toreb, bez których nasze zakupy i wybory nie tracą na wartości.
Po pierwsze, edukacja
Centra handlowe to miejsca, w których klienci pozostawiają szczególnie dużo plastikowych odpadów. Dlatego tak ważna jest dla nas edukacja konsumentów w zakresie ograniczania generowania śmieci. Dokonując codziennych wyborów zakupowych mamy wpływ na to, co się stanie z odpadami oraz czy takie odpady w ogóle wygenerujemy. Dlatego zachęcamy klientów naszych galerii oraz naszych pracowników do bardziej ekologicznych postaw. Zamiast plastikowych opakowań rekomendujemy opakowania wielorazowe czy biodegradowalne. Zachęcamy do zbierania plastikowych nakrętek oraz korzystania z własnych wielorazowych toreb na zakupy. Wiemy, jak bardzo zmiana z pozoru drobnych zachowań, może przynieść wielkie efekty. Kampania Don’t be plastic narodziła się w Polsce i z powodzeniem została zaadaptowana także w innych krajach, takich jak Węgry, Czechy czy Litwa – podkreśla Dominik Piwek z NEPI Rockcastle Polska.
Realizacja strategii zrównoważonego rozwoju, a więc odpowiedzialnego podejścia do środowiska, społeczeństwa i zarządzania (ESG) w NEPI Rockcastle, oprócz wspierania koncepcji gospodarki o obiegu zamkniętym dotyczy innych kluczowych obszarów. Są to promowanie odpowiedzialnego zarządzania zasobami i odpowiedzialnej konsumpcji. A także zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych oraz umożliwienie rozwoju społeczności.

Po drugie, inwestycje w OZE
W obszarze zrównoważonego zarządzania zasobami NEPI Rockcastle skupia się na obniżaniu negatywnego wpływu na naturalne zasoby i bioróżnorodność. Zabiega też o zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i zrównoważone gospodarowanie odpadami. W ramach tego filaru grupa do 2022 roku planuje m.in. inwestowanie 5 proc. rocznego budżetu w odnawialne źródła energii. Chce też osiągnąć wskaźnik recyklingu odpadów na poziomie co najmniej 60 proc., a do 2025 roku zrezygnować z oddawania odpadów na wysypiska.
Co dalej? Do 2030 roku, NEPI Rockcastle ma ambicję uniezależnić się energetycznie oraz produkować energię odnawialną na własne potrzeby. Częściowo już tak się dzieje. Na przykład od tego roku w 7 obiektach w Polsce części wspólne są w 100 proc. zasilane energią odnawialną. Są to:
- Alfa Centrum w Białymstoku,
- Aura Centrum w Olsztynie,
- Focus Mall Piotrków Trybunalski,
- Focus Mall Zielona Góra,
- Centrum Handlowe Karolinka w Opolu,
- CH Platan w Zabrzu,
- CH Pogoria w Dąbrowie Górniczej.
Z kolei cztery inne galerie w trosce o bioróżnorodność założyły własne pasieki. Są to Galeria Wołomin, Focus Mall Piotrków Trybunalski, Galeria Tomaszów, CH Karolinka.
Po trzecie, certyfikacja budynków
Jak zapewniają przedstawiciele NEPI Rockcastle, zaangażowanie środowiskowe jest także widoczne w ciągłym ulepszaniu portfolio. Odbywa się to m.in. poprzez certyfikację wszystkich budynków, a także inwestowanie w zrównoważone praktyki zarządzania. Są to:
- Centrum Handlowe Pogoria w Dąbrowie Górniczej,
- Focus Mall Piotrków Trybunalski,
- Galeria Tomaszów w Tomaszowie Mazowieckim,
- Alfa Centrum w Białymstoku,
- Centrum Handlowe Bonarka w Krakowie,
- Galeria Warmińska w Olsztynie,
- Centrum Handlowe Karolinka w Opolu,
- Centrum Handlowe Platan w Zabrzu,
- Galeria Wołomin.
Mamy nadzieję, że wkrótce kolejne trzy centra dołączą do tego grona. Certyfikacja BREEAM galerii handlowych w Polsce wpisana jest w strategię zrównoważonego rozwoju NEPI Rockcastle. Do końca 2021 roku spółka chce uzyskać certyfikaty dla wszystkich swoich nieruchomości na polskim rynku. Pandemia spowolniła ten proces, ale stale podejmujemy działania w tym obszarze – mówi Przemysław Wasiluk, Operations Asset Manager w NEPI Rockcastle Polska.
8 celów zrównoważonego rozwoju
Wdrażanie koncepcji gospodarki o obiegu zamkniętym oraz edukacja konsumentów w tym zakresie wpisują się w globalną strategię zrównoważonego rozwoju NEPI Rockcastle. Są też odpowiedzią na wyzwania związane z realizacją Celów Zrównoważonego Rozwoju. W swojej działalności grupa uwzględnia 8 z nich:
- 6. Czysta woda i warunki sanitarne.
- 7. Czysta i dostępna energia.
- 8. Wzrost gospodarczy i godna praca.
- 9. Innowacyjność, przemysł, infrastruktura.
- 11. Zrównoważonego miasta i społeczności.
- 12. Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja.
- 13. Działania w dziedzinie klimatu.
- 15. Życie na lądzie.
Jako kluczowy element prowadzenia działalności Grupa uznaje uczciwość w relacjach i biznesie, dlatego wdrożyła zasady etyczne we wszystkie procesy zarządzania zasobami. W Polsce NEPI Rockcastle jest sygnatariuszem Karty Różnorodności. Dokument ten zobowiązuje do prowadzenia w miejscu pracy działań na rzecz spójności i równości społecznej, a także promowania dobrych praktyk wśród partnerów biznesowych.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.