Dania podwyższa Europie poprzeczkę. Do końca dekady duński krajowy transport lotniczy ma być wolny od paliw kopalnych. W jaki sposób? Tego, jak na razie, premier kraju nie wyjawiła.
W noworocznym przemówieniu premier Mette Frederiksen stwierdziła, że Europa zbyt wolno odchodzi od paliw kopalnych. Oznacza to, że Dania powinna objąć pozycję lidera, wyznaczać trendy i podwyższać poprzeczkę. Stąd zapowiedź uczynienia transportu lotniczego bardziej ekologicznym w rekordowym czasie najbliższych ośmiu lat.
Zielone loty po kraju
Plan jest jasny: do 2030 roku Dania zamierza obniżyć o 70 proc. całkowitą emisję dwutlenku węgla w transporcie lotniczym w porównaniu z poziomem z 1990 roku. Brzmi świetnie? Jak najbardziej, sęk w tym, że technologie, które mogą pomóc w osiągnięciu tego ambitnego celu, nie są jeszcze gotowe. Przyznała to, zresztą, sama premier Frederiksen.
Przeczytaj także: Firmy lotnicze mają być neutralne klimatycznie
Plan nie jest jednak skazany na niepowodzenie. Airbus pracuje obecnie nad technologią, która do 2030 roku ma sprawić, że wszystkie jego samoloty będą mogły być napędzane przez zrównoważone paliwo lotnicze (SAF). Europejski producent ogłosił też plany opracowania samolotów napędzanych wodorem, które mogłyby być eksploatowane od 2035 roku. Wodór ten musi być, oczywiście, pozyskiwany w ekologiczny sposób.
SAS już działa
Flagowy duński przewoźnik, czyli SAS, już od dłuższego czasu dąży do redukcji negatywnego wpływu na środowisko. Firma nawiązała niedawno współpracę z Airbusem w celu dostarczenia ekologicznych samolotów i zbadania zrównoważonych źródeł biopaliw. Oba koncerny chcą wspólnie pracować nad rozwojem samolotów elektrycznych. To pierwszy przypadek, gdy linia lotnicza podjęła z producentem samolotów projekt wprowadzenia samolotów elektrycznych do komercyjnego użytku na dużą skalę. Współpraca z Preem i AirBP zapewni natomiast dostęp do większej ilości biopaliw, które emitują około 80 procent mniej CO2 wpływającego na klimat niż paliwo lotnicze oparte na paliwach kopalnych. SAS zapowiada, że jej celem długoterminowym są podróże lotnicze neutralne dla klimatu.
Nie tylko Dania
Także Szwecja ogłosiła plan rezygnacji z paliw kopalnych w lotach krajowych do 2030 roku. Ma również nadzieję, że do 2045 roku ekologiczne będą loty międzynarodowe. Na początku tego roku szwedzki rząd ogłosił zamiar wprowadzenia podwyższonych opłat lotniskowych za samoloty zanieczyszczające środowisko.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.