Nissan przedstawił szczegóły swojej najnowszej płyty podłogowej dla samochodów elektrycznych – CMF-EV. Ujawnił też informacje dotyczące zaawansowanych technologii, które będą wykorzystywane w przyszłych modelach bezemisyjnych.
Platforma CMF-EV, nieoficjalnie nazywana w Nissanie „czarodziejskim latającym dywanem”, daje projektantom szerokie pole do popisu, aby mogli na nowo zdefiniować doświadczenia kierowcy i pasażerów. Nowa płyta podłogowa, stworzona specjalnie dla samochodów elektrycznych, będzie kluczowym elementem programu Nissan Ambition 2030 – długofalowej wizji firmy, która zakłada zwiększenie możliwości w zakresie mobilności i dotarcie do szerszego grona odbiorców za pomocą elektryfikacji.
Kabina jak salon na kółkach
CMF-EV poszerza również możliwości współpracy pomiędzy markami Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi. Platforma umożliwi maksymalizację wydajności produkcji tak, aby osiągnąć cele przewidziane we wspólnym planie działań do 2030 roku. Jak niedawno zapowiedzieli członkowie Aliansu, do 2030 roku na tej płycie podłogowej zbudowanych zostanie 15 elektrycznych modeli.
Platforma CMF-EV to cud kreatywnej inżynierii. Od wyjątkowej ilości przestrzeni, dzięki której we wnętrzu pojazdu można poczuć się jak w salonie (zwiększona długość kabiny w stosunku do całej długości samochodu), po możliwość wykorzystania najnowocześniejszej technologii sterowania napędem e-4ORCE – jej uniwersalny charakter sprawia, że możliwe staje się przesunięcie granic inżynierii i potencjału projektowego – mówi Pierre Loing, wiceprezes ds. planowania produktów, Nissan Motor Co., Ltd.
Opracowana specjalnie na potrzeby pojazdów elektrycznych płyta podłogowa odegra kluczową rolę, umożliwiając Nissanowi wprowadzenie do Europy ekscytującej gamy zelektryfikowanych crossoverów w odpowiedzi na nowe normy emisji spalin, a Ariya stanie się liderem zmian w kierunku zelektryfikowanej przyszłości.
Droga ku nowej generacji elektryków
Trzon zmodernizowanej gamy modelowej Nissana stanowił będzie nowy, w 100 proc. elektryczny crossover. Model ten, oparty na architekturze CMF-EV, będzie produkowany w ramach hubu Nissana EV36Zero – pierwszego na świecie ekosystemu produkcji pojazdów elektrycznych, skupionego wokół fabryki Nissana w Sunderland w Wielkiej Brytanii.
CMF-EV to symbol technologicznej innowacji. Dzięki swojemu modułowemu charakterowi ma ogromny potencjał oraz otworzy drogę ku nowej, ekscytującej generacji samochodów elektrycznych Nissana i pozostałych członków Aliansu” – dodał Pierre Loing.
Kładąc podwaliny koncepcji otwartej płyty podłogowej (open floor concept), inżynierowie Nissana zaprojektowali platformę CMF-EV jako w pełni płaską. Miejsca na silniki elektryczne zaplanowali w bezpośrednim sąsiedztwie przedniej i tylnej osi, a zestawy akumulatorów stworzono tak, by były maksymalnie spłaszczone i tworzyły wzmocnienie konstrukcyjne platformy.
Elastyczność w wyborze wyposażenia
Innowacyjna płyta podłogowa zapewnia również korzyści klientom, dając im elastyczność wyboru wyposażenia, które odpowiada ich potrzebom. Co równie istotne, CMF-EV jest kompatybilna z licznymi zespołami napędowymi – w tym z pojedynczym silnikiem oraz dwoma silnikami współpracującymi z napędem e-4ORCE.
Przeczytaj także: Nowy samochód elektryczny od Nissana na drogach Europy
e-4ORCE to najbardziej zaawansowana technologia sterowania napędem na wszystkie koła Nissana. Dzięki serii precyzyjnych sygnałów przekazywanych do silnika elektrycznego i układu hamowania, innowacyjny system zapewnia idealną równowagę między dynamicznymi osiągami a niespotykanym wcześniej poziomem kontroli nad pojazdem i daje kierowcy większą pewność prowadzenia niezależnie od rodzaju nawierzchni.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.