Zrównoważona moda po fińsku. Jedna para butów marki Rens waży 460g, z czego 300g to kawa. Każda para zawiera ponadto materiał pochodzący z sześciu plastikowych butelek.
Myślisz, że jesteś kawoszem? Finom nie dorównasz – według International Coffee Organization konsumują oni więcej kawy na osobę niż jakikolwiek inny naród na świecie. Czy ma to zdrowotne skutki uboczne? Tego nie wiemy, pewne jest natomiast, że na zamiłowaniu do małej czarnej cierpi środowisko. Co roku na wysypiska śmieci trafia 6 mln ton odpadów kawowych. Emitowany przez nie metan stanowi ekwiwalent emisji z 10 mln samochodów. Fińska firma obuwnicza Rens postanowiła coś z tym problemem zrobić i wprowadziła do oferty wodoodporne buty sportowe wykonane z odpadów po kawie i plastikowych butelek z recyklingu.
21 filiżanek kawy w 1 parze butów
Para butów Original pierwszej generacji firmy Rens zawiera 300 gramów odpadów po kawie, co odpowiada 21 filiżankom. Ponadto, znajduje się w niej pochodzący z recyklingu materiał z ponad 6 plastikowych butelek. Firma twierdzi, że w ten sposób obniża emisję CO2 generowaną przez konstrukcję cholewki o 79 proc. w porównaniu do polimerów stosowanych w większości obuwia sportowego.
Przeczytaj także: Buty robocze z recyklingu
Jak buty Rens są produkowane? Fusy po kawie mieszane są z plastikowymi granulkami z recyklingu zrobionymi ze zużytych butelek po wodzie. Powstaje z tego produkt, który twórcy nazywają kawową przędzą poliestrową. Większość górnej części butów marki Rens wykonana jest właśnie z tego materiału. A co z gumą? Ta też ma naturalne pochodzenie. Zamiast syntetycznego produktu fińska marka stosuje materiał zebrany z drzewa Hevea brasiliensis – zbierany bez szkody dla rośliny. Ten naturalny kauczuk wykorzystywany jest, zresztą, tylko na palcach, łuku i pięcie buta, aby zmaksymalizować przyczepność tam, gdzie jest to potrzebne, jednocześnie minimalizując materiały tam, gdzie nie jest to potrzebne.
Dobre nie tylko dla natury
Firma Rens zapewnia, że naturalne buty ich produkcji są lepsze nie tylko dla środowiska, ale i dla człowieka. Przede wszystkim, opracowany przez nią materiał zatrzymuje nieprzyjemne zapachy i jest naturalnie antybakteryjny. Oprócz tego, schnie 200 proc. szybciej niż tradycyjna odzież sportowa.
Założyciele Rens, Son Chu i Jesse Tran, opracowali swój koncept latem 2017 roku. Zaraz potem uruchomili kampanię na platformie KickStarter, dzięki której w ciągu zaledwie 24 godzin zebrali ponad 486 000 euro. W sierpniu 2021 roku powtórzyli kampanię i zebrali 300 tys. euro, potrzebne na wyprodukowanie drugiej generacji butów o nazwie Nomad.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.