Eko Biznes - Specjalistyczny serwis informacyjny
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Zaloguj się
  • Załóż konto
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Mobilność
  • Energia
  • Ecommerce
  • Więcej
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Mobilność
  • Energia
  • Ecommerce
  • Więcej
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Eko Biznes - Specjalistyczny serwis informacyjny
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Mobilność
  • Energia
  • Ecommerce
  • Więcej
Strona główna Wywiady

WYWIAD: 70 proc. uczniów deklaruje, że problem zmian klimatycznych jest ważny, ale 83 proc. nie robi nic w kwestiach ekologii

Uczniowie prezentują skrajne postawy, jeśli chodzi o podejście do zmian klimatycznych

przez Radosław Święcki
11 stycznia 2022
0
dr Magdalena Ochwat i dr Anna Guzy, autorki badania "Uczniowie wobec zmian klimatu"

dr Magdalena Ochwat i dr Anna Guzy, autorki badania "Uczniowie wobec zmian klimatu"

Z jednej strony młodzi ludzie wiedzą, że znajdują się w sytuacji bez precedensu, w cieniu katastrofy klimatycznej, która zagraża ich przyszłości. Z drugiej jednak strony, ludzka pycha i ciągle jeszcze niczym nieograniczone życie sprowadza ich na utarte ścieżki oraz skłaniają ku starym nawykom – podkreślają w rozmowie z Ekobiznes dr Magdalena Ochwat i dr Anna Guzy z Uniwersytetu Śląskiego, autorki badania „Uczniowie wobec zmian klimatu”.

Radosław Święcki: Badanie „Uczniowie wobec zmian klimatu” pokazuje, że dla 70 proc. uczniów problem zmian klimatycznych jest ważny. Jednocześnie 83 proc. respondentów przyznaje, że nie podejmuje dodatkowej aktywności w zakresie edukacji dla klimatu. Czy można zatem uznać, że młodzież traktuje tę kwestię powierzchownie, deklaruje zainteresowanie klimatem, bo to modne?

Podobne artykuły

Rekordowe przychody Grupy Photon Energy

JYSK wspiera centrum edukacji o Celach Zrównoważonego Rozwoju ONZ

„Rozwiązaniem, które może przyspieszyć rozbudowę infrastruktury ładowania są stacje ładowania zintegrowane z oświetleniem ulicznym” – mówi dr inż. Maciej Gis, PSPA

WYWIAD: „Energetyka wiatrowa jest najtańszym źródłem pozyskiwania energii elektrycznej w Polsce” – mówi Janusz Gajowiecki

„Obawiamy się tego, czego nie znamy” – mówi Andrzej Głowacki, Wiceprezes Państwowej Agencji Atomistyki

Dr Magdalena Ochwat: Myślę, że w tym przypadku mamy do czynienia z pewnym dualizmem. Z jednej strony młodzi ludzie wiedzą, że znajdują się w sytuacji bez precedensu, w cieniu katastrofy klimatycznej, która zagraża ich przyszłości, docierają do nich informacje o wymieraniu gatunków, zanieczyszczeniu wód i oceanów, znikających rafach kolorowych. Z drugiej jednak strony, ludzka pycha i ciągle jeszcze niczym nieograniczone życie sprowadza ich na utarte ścieżki oraz skłania ku starym nawykom – konsumenckiego stylu życia czy beztroskich lotów na weekendowy odpoczynek. Pokonanie tego dualizmu jest i będzie największym wyzwaniem stawianym przed ludzkością.

Przeczytaj także: Badanie „Uczniowie wobec zmian klimatu”

Proszę pozwolić, że zilustruję ten dualizm sceną z książki o Grecie Thunberg.

Bardzo proszę…

Rozgrywa się ona podczas lekcji i ukazuje tylko pobieżne przejęcie się problemem kryzysu klimatycznego, w gruncie rzeczy pokazuje obojętność młodych ludzi wobec problemu plastikowych odpadów zanieczyszczających Pacyfik. To przykład „martwej lekcji”, z której uczniowie nie wyciągnęli wniosków:

Klasa Grety oglądała podczas lekcji film o ogromnych ilościach śmieci, które pływają po morzach i oceanach. Na południowym Pacyfiku unosi się wyspa plastikowych odpadów, które pod względem powierzchni jest większa od Meksyku. Greta cały ten film przepłakała. Widzę, że poruszył też jej koleżanki i kolegów… Po wyjściu na korytarz żaden z nich nie pamięta już o plastikowej wyspie u wybrzeża Chile. Z puchowych kurtek z kapturami obszytymi futerkiem wyciągają iPhone’y, a ci, którzy już byli w Stanach Zjednoczonych, opowiadają, jakie fajne są tamtejsze sklepy. Inni dodają, że najlepsze zakupy można zrobić w Barcelonie, a w Tajlandii jest wprost bajecznie tanio. (Ernman Malena, Thunberg Svante, Thunberg Greta, Ernman Beata, 2019, Sceny z życia rodzinnego. Strajk klimatyczny Grety, Siewior-Kuś A., Knockenhauer K., Łygaś W. (przeł.), Katowice).

Dlaczego Korwin-Mikke i Braun są autorytetami?

Wśród autorytetów w zakresie zmian klimatycznych uczniowie wymieniali m.in. polityków. Przyznam, że było to dla mnie sporym zaskoczeniem. Jeszcze większe zdziwienie poczułem, gdy zobaczyłem, jacy politycy są wymieniani: Grzegorz Braun, Janusz Korwin-Mikke. Politycy ci – eufemistycznie rzecz ujmując – z dystansem podchodzą do kwestii zmian klimatycznych. Jak wyjaśnić obecność tych polityków w gronie autorytetów młodzieży?

Dr Magdalen Ochwat: Możemy tu mówić o kilku przyczynach: pierwsza to naturalna skłonność ludzi młodych do buntu i sprzeciwu. Druga, to obserwowana radykalizacja postaw w tej grupie wiekowej. A trzecim czynnikiem jest, w naszej opinii, zagubienie i brak wiedzy.

Kolejne przyczyny to brak systemowej edukacji klimatycznej w szkołach, deficyt refleksji środowiskowej oraz pojawiające się cały czas sprzeczne komunikaty zarówno w mediach, jak i w mediach społecznościowych na temat kryzysu klimatycznego.

Warto również odnieść te dane do tego, jak głosują młodzi ludzie w wyborach. Przypomnę, że mandat zaufania od sporej części najmłodszych wyborców dostała Konfederacja, ugrupowanie, którego liderami są wspominani politycy.

60 proc. uczniów skrytykowało sposób prowadzenia lekcji w zakresie zmian klimatycznych. Co szczególnie nie podoba się młodzieży?

Dr Anna Guzy: W wielu wypowiedziach uczniowie podkreślają, że ich głosy i postulaty nie są brane pod uwagę, czują się niesłyszani, pomijani w dyskusji na temat kształtu edukacji proekologicznej. Młodzież widzi potrzebę rozmowy, edukacji i działania. Dialogu, w którym do głosu będą mogli dojść oni sami, ich rodzice, a także całe rodziny. Edukacja, której oczekują powinna być globalna i wychodzić poza mury szkoły.

Oczekiwania uczniów w zakresie edukacji

Czego konkretnie młodzież oczekuje?

Dr Anna Guzy: Oczekuje, że edukować będą ich osoby pełne pasji, zaangażowania, takie, które swoim przykładem i postawą, będą motywowały do działania. Interesują ich takie aktywności, jak oglądanie filmów na tematy ekologiczne, rozmowy, debaty, wycieczki, udział w akacjach społecznych, konkursach.

Uczniowie postulują również, aby powstał osobny przedmiot o tematyce ekologicznej, który będzie nieobowiązkowy i nieoceniany.

W sytuacji, w której, jak wynika z naszych badań, tylko17,36 proc. badanych angażuje się w aktywności, które uwzględniają zagadnienia edukacji dla klimatu, wzięcie pod uwagę propozycji uczniów, powinno przyczynić się do wzrostu ich aktywności i zaangażowania, ponieważ najchętniej angażujemy się w realizację własnych pomysłów.

Podkreślają panie, że wyniki badań „Uczniowie wobec zmian klimatu” świadczą o potrzebie systemowych zmian w edukacji, o których wszyscy mówią, a inne państwa od dawna je praktykują. Czy jest na to szansa w najbliższych latach, czy skończy się tylko na mówieniu?

Dr Anna Guzy: Zwracanie uwagi na problem jest pierwszym, istotnym etapem w każdej zmianie, zgodnie z transteoretycznym modelem zmiany (J.O.Prochaska, C.C. Diclemente). Jesteśmy na etapie przygotowania/planowania, a w niektórych obszarach na początku etapu działania. Wyniki przeprowadzonych przez nas badań wśród nauczycieli polonistów, wskazują, że nie tylko czują się oni odpowiedzialni za kształtowanie odpowiedzialnych postaw proekologicznych swoich uczniów, ale co więcej, mimo wielu ograniczeń systemowych, własnych i organizacyjnych, kształtują te postawy na języku polskim. Już tylko na tym przykładzie widzimy, że zmiana i działania są zapoczątkowane.

Przeczytaj także: Ekologia – co to?

„Zaskoczyły nas skrajności”

Czy jest coś, co w badaniu „Uczniowie wobec zmian klimatu” panie zaskoczyło?

Dr Anna Guzy: Zaskoczyły nas skrajności. Z jednej strony widoczny jest brak wiedzy młodzieży dotyczącej podstawowych informacji związanych ze zmianami klimatu, niska deklaracja angażowania się w aktywności proklimatyczne (niewiele ponad 17 proc. badanych), brak zainteresowania książkami czy filmami z tego zakresu.

Z drugiej strony widzimy uczniów, którzy chcą dyskutować, działać i zaangażować się. Wierzą, że przez różnorodne działania można powstrzymać katastrofę klimatyczną.

Dr Magdalena Ochwat: Mnie najbardziej zaskoczyło to, że w ani jednej odpowiedzi o autorytety z zakresu ochrony przyrody nie pojawiła się Greta Thunberg, a także fakt, że aż 10 proc. respondentów uważa zmiany klimatu za nieważne, a 20 proc. nie ma w tej kwestii zdania. Byłam pewna, że blisko 100 proc. odpowiedzi podkreśli wagę tych zagadnień.

Rozmawiał Radosław Święcki

Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.

Tags: Wywiad
ShareTweet

Podobne artykuły

Carrefour zachęca klientów do zakupów do własnych opakowań, sklep Carrefour z zewnątrz
EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata

Carrefour będzie oferował klientom zniżki za zakupy do własnych opakowań

Ewelina Antonowicz
Wywiady

„Dzięki mądrej strategii zrównoważonego rozwoju, firmy oszczędzają” – mówi Ewelina Antonowicz, która trafiła na listę 25under25 Forbesa

Bolesław Rok
Wywiady

„Biznes w pewnych obszarach nie nadąża za oczekiwaniami społecznymi” – mówi dr hab. Bolesław Rok

ALDI sprzedaje zabawki, logo sklepu z bioplastiku
EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata

Sprawdź, jak wyglądają zabawki z bioplastiku z trzciny cukrowej

Mariusz Rogowski
EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata

„Bez zrozumienia czym jest wdrożenie ESG w firmie, bez wsparcia na szczeblu zarządu, zmiany nie przyniosą oczekiwanych wyników” – mówi Mariusz Rogowski

Tomasz Pelc, gospodarka wodorowa w Polsce
Energia

„Gospodarka wodorowa to dla nas olbrzymia szansa” – mówi Tomasz Pelc, przewodniczący Rady Klaster Technologii Wodorowych

Następny artykuł
Żywiec Zdrój zebrał tyle plastiku, ile wprowadził na rynek

Żywiec Zdrój zebrał tyle plastiku, ile wprowadził na rynek

Zaloguj się, aby skomentować

Najnowsze informacje

Superfoods – które produkty z Polski i zagranicy zaliczają się do tej grupy?

Olej z czarnuszki – właściwości, zalety, zastosowanie

Jak prawidłowo oddychać i jak ważne jest to dla organizmu?

12 sposobów na ograniczenie starzenia się skóry

Jak wzmocnić odporność? Poznaj 12 sprawdzonych sposobów

Medytacja na stres – zalety regularnej praktyki, korzyści i jak medytować?

Reklama
ekobiznes logo

Eko Biznes to serwis informacyjny poświęcony ekologicznym rozwiązaniom i przedsięwzięciom w różnych gałęziach biznesu, tworzony przez profesjonalnych dziennikarzy. Dostarczamy najświeższe informacje i publikujemy najciekawsze wywiady.

Wydawcą serwisu jest Tree Media Sp. z o. o. z siedzibą w Białymstoku, al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 6, 15-111. Nr NIP 5423437801, REGON 389496703, KRS 0000912533.

Informacje prawne

  • Regulamin Serwisu
  • Regulamin Konta
  • Regulamin Newslettera
  • Polityka Prywatności

Ważne

moje ciepło 2022

Kategorie

  • Artykuł patnera
  • Artykuł sponsorowany
  • Ekologia w ecommerce
  • EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata
  • Energia
  • INNE
  • Mobilność
  • Wywiady
  • ZDROWIE

Informacje

  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Energia
  • Mobilność
  • Ekologia w ecommerce
  • Zaloguj się
  • Załóż nowe konto

© 2021 ekoBiznes.pl

Logowanie

Uzupełnij poniższe pola, aby się zalogować

nie pamiętasz hasła? Załóż nowe konto

Załóż konto z dostępem do wielu treści premium

Uzupełnij poniższe pola

Wszystkie pola są wymagane. Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła?

Uzupełnij poniższe pole, aby odzyskać hasło. Otrzymasz od nas wiadomość email.

Zaloguj się
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Go to mobile version