Większe możliwości indywidualizacji i ochrona środowiska – zakłady BMW Group w Dingolfing testują nowy proces lakierowania bez przetrysku. Pozwala on zmniejszyć ilość odpadów i zredukować zużycie energii. Nowatorska metoda na razie stosowana jest w produkcji 19 samochodów, które zasilą flotę wewnętrzną BMW. Do masowej produkcji wejdzie natomiast w 2022 roku.
Aby zrewolucjonizować proces lakierowania samochodów BMW Group nawiązała współpracę z producentem maszyn i urządzeń Dürr. Wspólnie koncerny te opracowały nowy proces lakierowania za pomocą EcoPaintJet Pro do aplikacji lakierów wodnych i lakieru bezbarwnego 2K.
Nieograniczone możliwości indywidualizacji
W metodzie konwencjonalnej lakier jest rozpylany przez dyszę obrotową poruszającą się z prędkością 35 do 55 tysięcy obrotów na minutę i przywiera elektrostatycznie do karoserii. Nowy proces działa bez elektrostatyki z zastosowaniem strumienia. Lakier nanosi się przez płytę natryskową i aplikuje od krawędzi do krawędzi, ze zmienną szerokością malowania od jednego do około 50 mm. Wymaga to najwyższej precyzji robotów i aplikacji. Nowa technologia umożliwia dwukolorowe wykończenia, np. kontrastujący dach, a także nanoszenie pasów i wzorów, np. na masce silnika. W przyszłości nowy proces lakierowania umożliwi malowanie każdego elementu karoserii i zaoferuje klientom niemal nieograniczone możliwości indywidualizacji.
W naszej produkcji wymagamy najwyższych standardów w zakresie wydajności, zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji. Ta inteligentna technologia lakierowania łączy w sobie wszystkie wymagania innowacyjnego procesu produkcyjnego, a także oferuje wyjątkowe korzyści dla klientów – mówi Milan Nedeljkovic, członek zarządu ds. produkcji w BMW AG.
Więcej: BMW ponownie zaostrza cele związane z redukcją emisji CO2
Z pożytkiem dla środowiska
Innowacyjny proces to nie tylko korzyści dla potencjalnych klientów. To także tańsza produkcja oraz mniejszy wpływ na środowisko naturalne. Metoda ta zapobiega bowiem powstawaniu tzw. przetrysku, czyli mgły lakierniczej, której nie trzeba będzie utylizować. Kolejny wkład w zrównoważoną produkcję wynika z niższego zużycia energii. Brak konieczności separacji lakieru zmniejsza ilość wymaganego powietrza. Przy około 7 tys. roboczogodzin daje to oszczędność energii wynoszącą ponad 6 tys. MWh i redukcję emisji CO2 o prawie 2 tys. ton rocznie.
Na razie nowa metoda jest stosowana do niewielkiej serii M4 Coupé BMW Group. 19 polakierowanych w ten sposób aut zasili flotę firmy. Seryjne zastosowanie testowanego procesu lakierowania ma wejść do sieci produkcyjnej BMW Group już w 2022 r.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.