Największy austriacki przewoźnik podpisał z Solarisem kontrakt na dostawę autobusów wodorowych. Do malowniczego miasta Villach, w południowowschodniej Austrii, pojedzie 5 napędzanych wodorem pojazdów. Inwestycja zbiega się z wdrożeniem projektu H2 Carinthia, który ma na celu wspierać rozwój technologii wodorowej w tym regionie.
Projekt H2 Carinthia ma na celu rozwój regionu pod kątem wykorzystania energii z wodoru w obszarze transportu publicznego i przemysłu. Biorą w nim udział najwięksi przewoźnicy w Austrii, władze miast i firmy energetyczne. Jednym z elementów projektu będzie również pierwsza w Karyntii stacja tankowania wodorem, a także wzbogacenie flot autobusowych o pojazdy wodorowe.
W sercu Alp Karynckich
Na początku 2021 roku Solaris zawarł z przewoźnikiem ÖBB Postbus umowę ramową. Zakłada ona możliwość zakupu nawet 40 autobusów wodorowych do 2023 r. W grudniu 2021 roku przewoźnik złożył pierwsze zamówienie – na 5 modeli Solaris Urbino 12 hydrogen. Pojazdy wykorzystują energię produkowaną na pokładzie przez zestaw ogniw paliwowych. Dzięki zastosowanej technologii autobus może w każdych warunkach, całkowicie bezemisyjnie, przejechać około 350 km. Na realizację zamówienia Solaris ma czas do końca listopada 2022 roku. Innowacyjne pojazdy będą kursować w Villach, stolicy Alp Karynckich.

Wiosną tego roku zasilany wodorem, bezemisyjny autobus Urbino 12 hydrogen był prezentowany i testowany w regionie Karyntia, w tym także w Villach. Przedstawiciele władz regionalnych oraz operatorów transportu mogli się wówczas szczegółowo zapoznać z zastosowaną w pojeździe technologią. Po testach w Karyntii, Solaris pokazał swój wodorowy autobus także w regionie Górnej Austrii.
Przeczytaj także: Autobusy wodorowe Solaris będą jeździć po czeskich drogach
Nowy, elektryczny rozdział
ÖBB Postbus to największe przedsiębiorstwo autobusowe na terenie Austrii. Ważnym elementem jego działalności jest testowanie alternatywnych technologii napędowych wykorzystujących na przykład wodór czy też energię elektryczną. Współpraca Postbus z Solarisem sięga 2009 roku, a w barwach Postbus kursuje do dziś około 169 pojazdów Urbino. Podpisana na początku grudnia umowa jest pierwszą, której przedmiotem są autobusy z napędem alternatywnym.
Otwarcie nowego „elektrycznego” rozdziału we współpracy z klientem Postbus to dla nas nie tylko duża nobilitacja, ale także szansa, by poprzez innowacyjne rozwiązania przyczynić się do zielonej zmiany w transporcie publicznym w Austrii. Patrząc na to, jak wielkie zainteresowanie technologią wodorową i elektryczną w autobusach wyrażają klienci z Austrii, z optymizmem patrzę na rozwój zrównoważonego transportu w tej części Europy” – mówi Petros Spinaris, Członek Zarządu firmy Solaris Bus & Coach sp. z o.o., odpowiedzialny za Sprzedaż, Marketing i After Sales.
Autobus napędzany wodorem Urbino 12 hydrogen jest najbardziej zaawansowanym technologicznie pojazdem w ofercie producenta. Jego premiera odbyła się w 2019 roku. Do dziś blisko 100 sztuk tego modelu zostało zakupionych przez klientów z Austrii, Czech, Francji, Holandii, Niemiec, Polski, Szwecji i Włoch.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.