Nowoczesna akwakultura to korzyść dla środowiska i zdrowia człowieka. Kampania „Teraz pstrąg” ma przekonać Polaków, że ten system hodowli ryb może uratować ekosystem wodny. Jej ambasadorem jest Pascal Brodnicki, a wsparcia udziela Unia Europejska.
Akwakultura to hodowla organizmów wodnych przy użyciu technik opracowanych w celu zwiększenia ich produkcji ponad naturalną zdolność środowiska. Nowoczesna i zrównoważona akwakultura zmniejsza potrzebę połowu większej ilości dzikich ryb, a tym samym przyczynia się do zachowania naturalnych zasobów rybnych. Produkowana w ten sposób żywność ma też mniejszy wpływ na klimat i środowisko niż inne gałęzie rolnictwa. Co więcej, akwakultura zapewnia żywność, która jest świeża i lokalna. Rozwój tego sektora wspiera Unia Europejska, która realizuje strategię przejścia krajów UE na zrównoważony system żywnościowy.
Teraz pstrąg
O tym, że akwakultura to poszanowanie środowiska i przede wszystkim zdrowy rozwój człowieka, przekonywać będzie kampania „Teraz pstrąg”. Zainicjowało ją Stowarzyszenie Producentów Ryb Łososiowatych, wsparcia udzieliła natomiast Unia Europejska. W roli ambasadora występuje kucharz, prezenter telewizyjny i autor książek kucharskich, Pascal Brodnicki.
30 proc. dzikich ryb osiągnęło już destrukcyjny limit swoich zasobów biologicznych, a połowa populacji jest na wyginięciu. Świat potrzebuje akwakultury, aby zaspokoić stale rosnące zapotrzebowanie na ryby czy na owoce morza. Akwakultura daje nam możliwość zjedzenia ryby, która rozwijała się w swoim tempie i przez to jest zdrowa. Takie działanie naprawdę może uratować nasz świat i ekosystem – mówi Pascal Brodnicki.
Więcej: „Paskalizacja chroni środowisko i zdrowie człowieka” – mówi Agnieszka Rembisz z HPP TradeBridge
Dlaczego akurat pstrąg? To najpopularniejsza ryba w Polsce, lubiana ze względu na prozdrowotne właściwości i świetny smak. Hodowana jest w rodzinnych gospodarstwach, zaliczanych do nowoczesnej akwakultury. Znajdują się one na terenie całego kraju, dzięki czemu są łatwo dostępne w małych i dużych sklepach. Jako że pstrągi to ryby rzeczne, które lubią dobrze natlenione i szybko płynące wody, do ich hodowli stosuje się stawy przepływowe, imitujące warunki naturalne panujące w rzece. Ważne jest też, aby wody były bardzo czyste, dlatego jakość wody w gospodarstwach podlega stałej kontroli. W akwakulturze stosuje się nowoczesne, kilkustopniowe systemy oczyszczania wody, co ma pozytywny wpływ na środowisko naturalne. Woda z rzek często jest uzdatniana, zanim trafi do akwakultury. Zatem produkcja pstrąga nie obciąża dodatkowo środowiska naturalnego, a poprawia dobrostan ryb.
Ryba łatwa do przyrządzenia
Pstrąg to ryba, którą można przyrządzić w bardzo prosty sposób. Jego mięso jest delikatne w smaku, a dzięki temu, że polski pstrąg dostępny jest lokalnie, a także pakowany jest w technologii MAP, mamy gwarancję jakości i świeżości mięsa.
Można go gotować w bulionie, piec na grillu, sparzyć, blanszować, czy też podsmażyć delikatnie na patelni, wcześniej obtaczając w mącę. Ryba wtedy będzie miała taką chrupiącą brązową skórkę. Ważne, aby pamiętać przy smażeniu ryby o odpowiedniej temperaturze tłuszczu, inaczej mięso będzie suche i niesmaczne, powinno to być od 120 do 150 stopni. Teraz mówię o najprostszych przepisach, ale pstrąg daje nam nieograniczone możliwości, można zrobić z niego dosłownie wszystko! – mówi Pascal Brodnicki.
Do udziału w kampanii zaproszono także influencerów. Wśród nich jest m.in. popularna kucharka i autorka książek kulinarnych, Anna Starmach i dietetyczka Paulina Ihnat. Kampania w outdoorze, na Facebooku, Instagramie, VOD i YouTube wystartowała 15 października. Spoty telewizyjne natomiast emitowane są od 18 października. To pierwsza odsłona kampanii w ramach programu, który potrwa do 2023 roku.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.