14 października rozpoczyna się 16. edycja Food & Agro Conference. To jedno z największych wydarzeń w sektorze spożywczym, organizowane przez bank każdej jesieni. Celem tegorocznej dyskusji jest obiektywna i rzetelna ocena bieżącej sytuacji polskiego i unijnego sektora produkcji żywności w kontekście Eeuropejskiego Zielonego Ładu.
Europejski Zielony Ład będzie dla sektora produkcji żywności transformacją o niespotykanym dotąd charakterze i bezprecedensowej skali. Nowe regulacje obejmą wszystkie ogniwa łańcucha: od produkcji pierwotnej i rolnictwa, poprzez przetwórstwo, aż po dystrybucję. Polityka utrwali też ekologiczne oczekiwania konsumentów, co także będzie mieć wpływ na ewolucję standardów produkcji. Gruntownie zmienią się nie tylko modele biznesowe, ale i organizacja powiązań w łańcuchu.
Unijny proces legislacyjny ma swój rytm, który zależy także od innych strategicznych tematów pojawiających się na agendzie UE. Nie zmienia to jednak faktu, że główny cel EZŁ i jego podstawowe założenia, szczególnie w odniesieniu do strategii „od pola do stołu”, są już znane. Według nas, dojrzałym biznesowo działaniem jest szybkie wejście w koncepcyjną fazę przygotowań – mówi Bartosz Urbaniak, Szef Bankowości Food & Agro BNP Paribas na Europę Środkowo-Wschodnią i Afrykę.
Ostateczne odliczanie
Bank BNP Paribas otworzy dyskusję o Europejskim Zielonym Ładzie 14 października, podczas 16. edycji Food & Agro Conference. To jedno z największych wydarzeń w sektorze spożywczym, organizowane przez bank każdej jesieni. Celem tegorocznej dyskusji jest obiektywna i rzetelna ocena bieżącej sytuacji polskiego i unijnego sektora produkcji żywności w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu oraz wypracowanie pierwszych wniosków z analizy praktycznych konsekwencji nowej polityki.
Więcej: Smartfon na wynajem. Nowa usługa Banku BNP Paribas
W agendzie spotkania uwzględniono punkty widzenia różnych stron ekosystemu produkcji żywności. Peter Schmidt, Przewodniczący Sekcji Rolnictwa, Rozwoju Wsi z Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego naświetli sytuację z perspektywy regulatora. Przedstawiciele ambasad, izb handlowych i stowarzyszeń branżowych omówią wpływ EGD na przepływy handlowe na rynkach unijnych i pozaunijnych. Przedstawiciele firm spożywczych natomiast ocenią wyzwania transformacji na poszczególnych etapach łańcucha wartości: produkcji pierwotnej, przetwórstwa i dystrybucji oraz oczekiwań konsumentów. Na konferencji wystąpi też redaktor naczelny magazynu Wired, David Rowan, który podzieli się przemyśleniami o tym, jak rewolucja technologiczna produkcji może przyspieszyć transformację.
Dźwignia zmian
Szanse wynikające z Europejskiego Zielonego Ładu wiążą się m.in. z zapowiedzianym budżetem o wartości 1 bln euro na wsparcie transformacji. Inwestycje współfinansowane z tego źródła mogą być nową strategią unowocześniania polskiego sektora produkcji żywności i sposobem przygotowania go na dalszą przyszłość tak, aby wpisywał się w oczekiwania i realia świata po 2050 r. i był bardziej konkurencyjny na tle innych krajów.
Europejski Zielony Ład jest zmianą totalną i choćby dlatego może budzić obawy. My uważamy jednak, że lepiej przyjąć postawę konstruktywną: precyzyjnie określić wyzwania i włożyć wysiłek w opracowanie odpowiedzi. Równocześnie warto pamiętać, że EZŁ nie jest transformacją dla samej transformacji. To transformacja, która ma napędzać wzrost gospodarczy a to oznacza, że stwarza też szanse – mówi Bartosz Urbaniak.
Według przedstawicieli Banku BNP Paribas, warto myśleć o Europejskim Zielonym Ładzie jako dźwigni w procesie zmiany roli naszego kraju w europejskim i globalnym systemie żywnościowym. Oceniając w dużym uogólnieniu, Polska ma dziś pozycję producenta i eksportera bardzo dobrej jakości surowców lub półproduktów, który jednak zbyt mało inwestuje w wartość dodaną. W ten sposób część potencjalnej marży oddawana jest producentom zagranicznym, którzy swoje silne marki budują w oparciu o dostawy z Polski.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.