Zasilanie wszystkich operacji własnych energią elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł to cel Grupy Żabka. Dzięki realizowanym działaniom spółka już zredukowała ślad węglowy w operacjach własnych o ponad 29%. Realizację planu dekrabonizacji Żabki wspiera m.in. największa sieć autonomicznych sklepów w Europie Żabka Nano czy ekosklep na warszawskiej Białołęce. Placówki te są zasilane wyłącznie energią odnawialną. Sieć angażuje także partnerów biznesowych w poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań redukujących emisje w łańcuchu wartości. Oni bowiem odpowiadają za blisko 68% śladu węglowego w zakresie 3.
Maczfit korzysta wyłącznie z zielonej energii
W te działania doskonale wpisuje się marka w portfolio Żabki, oferująca diety pudełkowe – Maczfit. Od 2021 roku, przy przygotowywaniu posiłków dla klientów, korzysta wyłącznie z zielonej energii. Spółka jest w stanie częściowo zaspokoić potrzeby własne za pomocą zainstalowanych na terenie zakładu paneli fotowoltaicznych. Pozwalają one na pokrycie ok. 30% rocznego zapotrzebowania na energię zakładu produkcyjnego oraz biura Maczfit.
Dodatkowo, realizację planu dekarbonizacji wspiera także Żabka Nano – największa sieć autonomicznych sklepów w Europie. Stosowana w nich innowacyjna technologia oparta na kamerach, zasilana jest energią elektryczną pochodzącą wyłącznie z odnawialnych źródeł energii.
Najnowsze ekorozwiązania technologiczne
Zasilany w 100% energią odnawialną jest także sklep na warszawskiej Białołęce. Żabka testuje w nim szereg rozwiązań przyjaznych planecie. Na bazie doświadczeń z pilotażowych programów prowadzonych w warszawskiej placówce, Żabka wprowadziła do sieci nowe rozwiązania. Wśród nich są: szafy mroźnicze z technologią zero-heating doors, adaptacyjne oświetlenie w sklepach, a także nowe czynniki chłodnicze o niższym potencjale GWP.
Przeczytaj także: Jedna z największych transakcji na rynku PV
Dzięki wprowadzonym inicjatywom Żabka zredukowała emisje gazów cieplarnianych o ponad 1,3 tys. tCO2 e. Ponadto zmniejszyła zużycie energii elektrycznej o prawie 261 MWh.
Żabka zachęca dostawców do redukcji emisji gazów
Za blisko 68% śladu węglowego w zakresie 3 odpowiadają dostawcy towarów i usług. Z tego powodu Żabka angażuje partnerów biznesowych z różnych branż w poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań redukujących emisje w łańcuchu wartości. Przykładem jest współpraca z neutralnym emisyjnie przedsiębiorstwem Goodvalley. Jego produkty posiadają zerowy ślad węglowy. Ponadto Grupa Żywiec, z którą współpracuje Żabka, w procesach produkcyjnych wykorzystuje jedynie energię elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł.
Możliwości redukcji emisji sieć poszukuje również w ramach wygodnych usług. Obniża emisje poprzez usługę odbioru paczki w punkcie, którą realizuje we współpracy z InPost oraz innymi operatorami logistycznymi w Polsce. Dostarczenie paczki do Żabki generuje mniejszy ślad węglowy niż dostarczenie jej bezpośrednio pod wskazany adres. W 2021 roku Żabka stworzyła także w 100% roślinną markę własną Plant Hunter.
Dane znaleźć można w Raporcie Odpowiedzialności Grupy Żabka, opublikowanym już po raz czwarty. W publikacji, sporządzonej według międzynarodowych standardów raportowania pozafinansowego Global Reporting Initiative (GRI) oraz Sustainability Accounting Standards Board (SASB).
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.