Żabka ma realny plan. W dodatku zatwierdzony naukowo. Chodzi o drogę redukcji emisji gazów cieplarnianych, której poszczególne cele zweryfikowała i zatwierdziła międzynarodowa inicjatywa Science Based Targets (SBTi).
W tym roku Żabka ogłosiła nową Strategię Odpowiedzialności. Wśród zadeklarowanych w niej celów znalazło się osiągnięcie do 2025 r. neutralności klimatycznej, w ujęciu emisji gazów cieplarnianych w zakresie 1 i 2, oraz ograniczenie intensywności emisji w sklepach w zakresie 3, zgodnie z celami inicjatywy Science Based Targets (SBTi). Do inicjatywy tej firma przystąpiła w 2021 roku.
Droga do dekarbonizacji
W grudniu br. zadeklarowane przez Żabkę cele zostały oficjalnie zatwierdzone przez Zespół Walidacji Celów działający w ramach SBTi. Ustanowione przez Żabkę cele klimatyczne, zgodnie z oceną SBTi, wpisują się w najbardziej ambitne postanowienie Porozumienia Paryskiego. Zakładają one ograniczenie ocieplenia klimatu na poziomie 1,5°C w porównaniu z epoką preindustrialną.
W Żabce każdego dnia podejmujemy szereg proekologicznych działań. Włączamy w te procesy zarówno naszych pracowników, franczyzobiorców, jak i klientów. Aktywnie pracujemy nad zmniejszeniem negatywnego wpływu naszej działalności na środowisko naturalne. Aby móc działać jeszcze skuteczniej, przystąpiliśmy – jako pierwsza sieć z Europy Środkowo-Wschodniej – do inicjatywy Science Based Targets. Promuje ona odpowiedzialne i transparentne wyznaczenie celów redukcji śladu węglowego w oparciu o wiedzę naukową. Jesteśmy dumni, że nasze cele zostały przez SBTi pozytywnie zweryfikowane i zatwierdzone – podkreśla Anna Grabowska, Wiceprezeska Zarządu ds. Strategii Konsumenckich Grupy Żabka.
Przeczytaj także: Żabka ogranicza użycie folii
Ekologia i wiedza naukowa
Naukowo zatwierdzone i zweryfikowane przez SBTi cele zakładają, że Żabka zredukuje o 25 proc. całkowitą emisję gazów cieplarnianych w zakresie 1 i 2 do 2026 roku względem roku bazowego 2020. Firma obniży też o 70 proc. intensywność emisji gazów cieplarnianych w sklepach do 2026 roku (zakres 3, tCO2/PLN1m) w odniesieniu do tego samego czasu. Ponadto do końca 2026 roku sieć zaangażuje partnerów biznesowych odpowiedzialnych za 75 proc. wydatków zakupowych z obszaru produktów i usług w ustalenie naukowo potwierdzonych celów redukcyjnych.
Science Based Targets to inicjatywa współtworzona przez UN Global Compact. Dołączyło do niej już ponad 1000 firm z 60 krajów, działających w 53 sektorach gospodarki i zatrudniających łącznie ponad 32 mln osób! To pokazuje skalę oddziaływania inicjatywy, której głównym założeniem jest wspieranie ambitnych celów korporacyjnych pozwalających zredukować negatywny wpływ przedsiębiorstw na środowisko. A przez to zatrzymać wzrost temperatur. Cieszy mnie, że Żabka, firma członkowska UN Global Compact i partner naszych programów, dołącza do tej inicjatywy. To szansa, że podejmowane działania i wyznaczane cele będą efektywne oraz zgodne z naukowymi wytycznymi ekspertów ONZ ds. klimatu. Tylko działając w oparciu o rzetelną wiedzę, możemy przeciwdziałać zmianie klimatu szybko i według najlepszych standardów – skomentował Kamil Wyszkowski, Przedstawiciel Krajowy i Dyrektor Wykonawczy UN Global Compact Network Poland.
Inicjatywa SBTi powstała we współpracy pomiędzy United Nations Global Compact, World Resources Institute, World Wildlife Fund oraz CDP. Jej celem jest promowanie wyznaczania celów redukcji śladów węglowego w oparciu o wiedzę naukową. Członkowie SBTi dążą do ograniczenia globalnego ocieplenia znacznie poniżej 2°C w porównaniu do epoki przedprzemysłowej. Ich celem jest także kontynuowanie wysiłków na rzecz ograniczenia ocieplenia do 1,5°C.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.