W 2022 roku BMW rozpocznie produkcję małej serii modelu iX5 Hydrogen. Auto jest napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Producent pokaże je wkrótce na targach IAA Mobility w Monachium. Samochód ten, należący do klasy premium ekologicznych aut ze stajni BMW, ma być alternatywą dla elektryków. To oferta dla osób, które często podróżują na długich dystansach lub którym zależy na dużej elastyczności.
Technologia wodorowych ogniw paliwowych to jeden z najistotniejszych kierunków rozwoju BMW Group. Dwa lata po debiucie samochodu koncepcyjnego BMW i Hydrogen NEXT, firma zaprezentuje na targach IAA Mobility 2021 w Monachium BMW iX5 Hydrogen. Samochód typu Sports Activity Vehicle (SAV) z napędem wodorowym będzie można zobaczyć w ruchu na trasie „Blue Line” łączącej teren wystawy z innymi miejscami wystawowymi w centrum miasta.
Paliwo doby transformacji
Jak pokazuje raport Międzynarodowej Agencji Energii, wodór oferuje znaczny potencjał jako nośnik energii przyszłości w ramach globalnych działań na rzecz transformacji energetycznej. W sektorze transportu może się on stać kolejną opcją technologiczną, obok mobilności elektrycznej, którą będzie można wykorzystać do zapewnienia zrównoważonej mobilności indywidualnej. Oprócz dostatecznej i konkurencyjnej produkcji wodoru z ekologicznej energii elektrycznej, warunkiem jest przede wszystkim rozbudowa odpowiedniej infrastruktury do tankowania, która jest już intensywnie realizowana w wielu krajach.
Jednym z liderów rozwoju mobilności wodorowej na świecie jest Toyota, BMW nie pozostaje jednak w tyle. Model iX5 Hydrogen znajduje się obecnie jeszcze w fazie przedprodukcyjnej. Od końca przyszłego roku mała seria tego samochodu, opracowanego na bazie BMW X5, będzie wykorzystywana do celów demonstracyjnych i testowych.
Dzięki wysokowydajnemu ogniwu paliwowemu i zoptymalizowanemu akumulatorowi BMW iX5 Hydrogen ma unikatowy na skalę światową układ napędowy. W ten sposób otwieramy nowe drogi dla zrównoważonej radości z jazdy – mówi Jürgen Guldner, szef działu technologii wodorowych ogniw paliwowych i projektów pojazdów BMW Group.
Stylistyka z drukarki
BMW iX5 Hydrogen to nowoczesny Sports Activity Vehicle (SAV) klasy luksusowej. Jego producenci chcieli, by łączył pionierską technologię napędu z atletycznymi proporcjami i stylistyką modelu BMW X. Wewnętrzna część obramowania atrapy chłodnicy BMW, wstawki w 22-calowych aerodynamicznych obręczach kół oraz wstawki w zewnętrznej części pasa tylnego są w kolorze niebieskim BMW i. Na listwach progowych i na desce rozdzielczej widnieje napis „Hydrogen Fuel Cell”.
Stylistyką wyróżniają się też kratki wlotów powietrza na przodzie auta, pas tylny oraz element dyfuzora. Maskowania w atrapie chłodnicy BMW, w dolnym wlocie powietrza i w dwóch zewnętrznych wlotach powietrza pochodzą z Additive Manufacturing Campus BMW Group. W procesie druku 3D wytwarza się tam elementy prototypowe i seryjne. Obróbka addytywna umożliwia szybkie i niezwykle elastyczne wytwarzanie elementów, które mogą mieć również kształty, jakich nie da się zrealizować za pomocą konwencjonalnych metod produkcji.
Aerodynamiczne obręcze kół BMW iX5 Hydrogen wyposażone są w opony z naturalnego kauczuku i włókna wiskozowego. Oba te tworzywa wyprodukowano zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Pozyskiwanie potrzebnych do tego surowców odbywa się w oparciu o standardy niezależnej organizacji Forest Stewardship Council (FSC). BMW Group jest pierwszym producentem samochodów na świecie, który już teraz stosuje w samochodach produkcyjnych opony produkowane wyłącznie przez Pirelli z certyfikowanego kauczuku naturalnego i drewnopochodnego włókna wiskozowego.
Ekologiczny długodystansowiec
BMW iX5 Hydrogen łączy technologię ogniw paliwowych z napędem BMW eDrive piątej generacji. Jego układ napędowy wykorzystuje wodór jako nośnik energii i przetwarza go na energię elektryczną w ogniwie paliwowym. Daje to moc elektryczną do 125 kW (170 KM), a jedyną emisją jest para wodna. Taka moc napędu umożliwia ciągłą jazdę z dużą prędkością również na długich dystansach. Silnik elektryczny pochodzi z piątej generacji technologii BMW eDrive stosowanej również w BMW iX. W fazach jazdy bez gazu i w fazach hamowania pełni funkcję generatora, który dostarcza energię do akumulatora.
Energia magazynowana w akumulatorze wykorzystywana jest szczególnie podczas sportowych manewrów. Moc systemowa wynosi 275 kW (374 KM), co zapewnia typowe dla marki wrażenia z jazdy. Wodór potrzebny do zasilania ogniwa paliwowego jest przechowywany w dwóch 700-barowych zbiornikach wykonanych z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Razem mieści się w nich prawie sześć kilogramów
wodoru.
Napełnianie zbiorników wodoru trwa od trzech do czterech minut, dzięki czemu BMW iX5 Hydrogen bez ograniczeń nadaje się do długich tras z zaledwie kilkoma krótkimi postojami — wyjaśnia Jürgen Guldner.
BMW liczy, że auta z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe w przyszłości uzupełnią ekologiczną ofertę marki, obok modeli akumulatorowo-elektrycznych. Niemiecki koncern chce trafić przede wszystkim do kierowców, którzy nie mają własnego dostępu do infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, często podróżują na długich dystansach lub zależy im na dużej elastyczności.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.