77 proc. Polaków deklaruje, że segreguje odpady opakowaniowe – wynika z sondażu pracowni Kantar dla Fundacji ProKarton. Wiadomo również, jaki odsetek respondentów wyrzuca kartony po płynnej żywności do odpowiedniego pojemnika.
Fundacja ProKarton od 2013 przeprowadza cykliczne badania społeczne, sprawdzające wiedzę Polaków na temat zasad selektywnej zbiórki oraz kartonów do płynnej żywności. W tegorocznym sondażu, przeprowadzonym we wrześniu przez pracownię Kantar, wzięło udział 1008 respondentów. Wyniki badania porównano z wynikami z poprzednich lat. Dzięki temu można zaobserwować, jak zmienia się nastawienie Polaków do segregacji i recyklingu.
Z badania wynika, że 77 proc. Polaków deklaruje, że segreguje odpady opakowaniowe. Odsetek ten jest identyczny jak w ubiegłym roku. Twórcy badania podkreślają, że tak wysoki wynik cieszy. Jednocześnie jednak widać, że nadal potrzebne są działania edukacyjne i informacyjne, które dotrą do pozostałej części społeczeństwa.
Fundacja ProKarton zauważa, że na poprawną segregację odpadów częściej uwagę zwracają kobiety, 30-40-latkowie, a także osoby z wyższym wykształceniem. Pochodzą z największych polskich miast powyżej 500 tys. mieszkańców oraz z województwa łódzkiego.
Najrzadziej odpady segregowane są natomiast przez najstarszych i najmłodszych badanych. A także osoby z podstawowym wykształceniem, mieszkańców miast 10-19 tys. oraz z województw dolnośląskiego i pomorskiego.
Z celulozy można zrobić tekturę falistą
Nie od dziś wiadomo, że wśród opakowań, których segregacja jest dla wielu problematyczna, są kartony. Te po płynnej żywności, jak choćby po mleku czy po sokach, należy wyrzucać do żółtego pojemnika, przeznaczonego na metale, tworzywa sztuczne i odpady wielomateriałowe. A nie – jak mogłoby się pozornie wydawać – do kontenera niebieskiego, przeznaczonego na papier.
Ilu z nas wyrzuca kartony po mleku czy soku we właściwe miejsce? Z sondażu wynika, że nieco ponad połowa (51 proc.). Najczęściej są to kobiety, osoby z wyższym wykształceniem oraz mieszkańcy miast powyżej 500 tys. mieszkańców.
Z kolei do pojemnika na papier, kartony wyrzuca 12 proc. ankietowanych. Co czwarty badany przyznaje, że nie zwraca na to uwagi.
Tegoroczne badanie społeczne Fundacji pokazało, że ponad połowa Polaków prawidłowo segreguje kartony po płynnej żywności do żółtego pojemnika. Jest to ważna wiadomość, ponieważ selektywna zbiórka pozwoli odzyskać z kartonów cenne surowce wtórne, które można wykorzystać do ponownej produkcji, zgodnie z założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym. W przypadku kartonów do płynnej żywności z celulozy poddanej recyklingowi, możemy wyprodukować tekturę falistą czy ręczniki papierowe, natomiast z całych rozdrobnionych kartonów wytwarzane są wióropodobne płyty wykorzystywane w przemyśle meblowym. Z tegorocznego badania wynika także, iż co czwarty ankietowany nie zwraca uwagi, do którego pojemnika wyrzuca kartony po mleku czy sokach. Mobilizuje to nas do zintensyfikowania działań informacyjnych i promujących selektywną zbiórkę tego rodzaju opakowań – komentuje wyniki badania Łukasz Sosnowski, prezes Fundacji ProKarton.
Rząd chce ułatwić segregację?
Warto przypomnieć, że problemy Polaków z prawidłową segregacją śmieci dostrzegło Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Do sprawy odniósł się w sierpniu zeszłego roku Jacek Ozdoba, wiceszef resortu. W rozmowie z Polską Agencją Prasową stwierdził, że trwają prace nad przepisami, by na opakowaniach produktów pojawiła się jasna informacja, do którego pojemnika opakowanie bądź produkt powinien trafić.
Z informacji przekazanych niedawno redakcji Ekobiznes przez resort wynika, że obowiązek oznakowania opakowań wejdzie w życie 1 stycznia 2023 roku.
Więcej: Rząd ułatwi segregowanie śmieci. Znamy datę [TYLKO U NAS]
Z badania Fundacji ProKarton dowiadujemy się również, że ponad połowa Polaków (54 proc.) wie, że kartony do płynnej żywności poddawane są recyklingowi. Najczęściej odpowiedzi tej udzieliły kobiety oraz osoby z wyższym wykształceniem, w wieku 25-29 lat oraz mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego.
Badanie zostało zrealizowane przez ośrodek Kantar we wrześniu br. techniką wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo (CAPI), na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1008 osób powyżej 15 roku życia.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.