Nestle i PepsiCo uruchomiły projekt „ReFlex”. Ma on na celu zwiększenie zbiórki i recyklingu odpadów opakowaniowych po elastycznych opakowaniach wielomateriałowych oraz z tworzyw sztucznych.
Istotą przedsięwzięcia Nestle i PepsiCo jest zwiększenie masy odpadów opakowaniowych po elastycznych opakowaniach. Są to np. folie po chipsach czy płatkach śniadaniowych, które są następnie sortowane przez instalacje komunalne.
„ReFlex” ma zwiększyć poziom recyklingu tych odpadów w Polsce. To z kolei przyczyni się do dalszego rozwoju gospodarki obiegu zamkniętego, a tym samym ochrony planety przed zmianami klimatycznymi.
Z przytoczonych danych wynika, że Polacy zużywają rocznie ok. 650 tysięcy ton plastikowych opakowań. Niespełna 5 proc. tej masy stanowią elastyczne opakowania z tworzyw sztucznych oraz wielomateriałowe opakowania z przewagą tworzyw sztucznych.
Tymczasem do recyklingu przekazywanych jest wciąż za mało tego rodzaju opakowań. Powodem tego stanu rzeczy jest przede wszystkim ich niewielki rozmiar, który utrudnia wydzielenie tego rodzaju odpadów podczas sortowania w instalacjach komunalnych. W pełni do przetworzenia nadają się natomiast wykorzystywane do produkcji opakowań tworzywa sztuczne.
Przeczytaj także: Ekologia – czym się zajmuje i co to jest?
Odpowiednio zebrane i wysortowane mogą otrzymać drugie życie. Znajdą zastosowanie w przemyśle budowlanym, transportowym, czy meblarskim w postaci np. płyt izolacyjnych, mat wygłuszających czy elementów konstrukcyjnych mebli.
„Postanowiliśmy stać się liderami zmiany”
Współpraca Nestle i PepsiCo, z jednej strony ma na celu edukowanie mieszkańców o konieczności dokładniejszej segregacji odpadów w domach, tak aby odpady po opakowaniach elastycznych nie trafiały do odpadów zmieszanych. Z drugiej strony, instalacje będą mogły wysortowywać więcej takich odpadów z żółtego kontenera dla zakładów recyklingu.
Dążymy do tego, żeby żadne z opakowań naszych produktów nie trafiało na składowiska czy do środowiska naturalnego. Na wielu polach przyspieszamy działania i zwiększamy inwestycje w tym kierunku. W Polsce postanowiliśmy stać się liderami zmiany, dlatego podjęliśmy wyzwanie, które wielu uznało za nierealne do zrealizowania. Poprzez udział w projekcie ReFlex chcemy pokazać, że możemy mu sprostać. Każde opakowanie elastyczne zawiera cenny surowiec, który należy ponownie wykorzystać. Chcemy zamykać obieg w każdym możliwym obszarze oraz pokazać, jak to zrobić. Jesteśmy pewni, że wspólnie z partnerami osiągniemy cele, jakie sobie wyznaczyliśmy – podkreśla Artur Jankowski, Prezes Nestlé Polska.
ReFlex to doskonały przykład realizacji Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta. To dowód, że producenci chcą i potrafią przeprowadzać z własnej inicjatywy ważne przedsięwzięcia zwiększające poziom recyklingu ponad ich zobowiązania prawne. Dzięki takim projektom korzyści odnoszą wszyscy, a najbardziej środowisko, na którym wszystkim nam powinno najbardziej zależeć – mówi z kolei Michał Jaszczyk, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny PepsiCo Polska.
Techniczną realizację projektu (współpracę z podmiotami odbierającymi odpady od mieszkańców, instalacjami komunalnymi i zakładami recyklingu) powierzono firmie Eco Solutions.
Projekt ReFlex jest przedsięwzięciem innowacyjnym na skalę całej UE. Pozyskujemy odpady opakowaniowe, które ze względu na ich niewielki rozmiar i wagę, dotychczas postrzegane były negatywnie i nie trafiały tam, gdzie powinny, czyli do recyklingu. Postanowiliśmy to zmienić! – mówi Tadeusz Pokrywka z Eco Solutions.
Koordynatorem całego przedsięwzięcia jest Związek Pracodawców Przemysłu Opakowań i Produktów w Opakowaniach EKO-PAK.
W ramach pilotażu przeprowadziliśmy wspólnie z Eco Solutions testy możliwości recyklingu i zastosowania surowca wtórnego z tych opakowań, analizowaliśmy też ich czystość i właściwości fizyko-chemiczne. Efekty tych działań doprowadziły nas do satysfakcjonujących rezultatów. Wszystko zostało więc przygotowane do uruchomienia dziś projektu na skalę przemysłową – wyjaśnia Magdalena Dziczek, dyrektor biura Związku Pracodawców EKO-PAK .
Zobacz też: Centrum ElektroEkologii otwarte. Byliśmy na miejscu
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.