Toyota Motor Europe dołączyła do nowatorskiego projektu budowy bezemisyjnego pociągu. Elektryczno-wodorowy pojazd ma zastąpić na europejskich trasach kolejowych pociągi spalinowe z silnikiem Diesla. Toyota dostarczyła do projektu moduły ogniw paliwowych, które składają się na bateryjno-wodorowy napęd hybrydowy.
W Europie powstaje nowy model pociągu do poruszania się zarówno na torach z trakcją elektryczną, jak i pozbawionych linii trakcyjnych. W przyszłości ma on zastąpić pociągi spalinowe. Toyota właśnie dostarcza do niego 6 modułów ogniw paliwowych drugiej generacji. Ich produkcja i komercyjna sprzedaż partnerom biznesowym w Europie rozpoczęła się na początku 2022 roku. Umożliwią one bezemisyjną jazdę bez podłączenia do linii trakcyjnej.
Bezemisyjny pociąg bimodalny
Toyota zbudowała wodorowe moduły na bazie ogniw paliwowych, opracowanych dla Toyoty Mirai drugiej generacji. Mają one większą moc i wyższą gęstość energii, a jednocześnie bardziej kompaktowe rozmiary w porównaniu z poprzednią generacją. Eksperci zintegrują moduły w płaskiej obudowie z dachem pociągu.
Program FCH2RAIL, rozpoczęty w styczniu 2021 r., to pionierski projekt budowy bezemisyjnego pociągu bimodalnego. Pojazd ten ma być zdolny do jazdy zarówno po torach wyposażonych w sieć trakcyjną, jak i jej pozbawionych. Nowy model będzie korzystał z linii trakcyjnej wszędzie, gdzie będzie dostępna. Jeśli nie będzie mógł pobierać prądu bezpośrednio z sieci, przełączy się na hybrydowy układ zasilania, łączący baterię i wodorowe ogniwa paliwowe (Fuel Cell Hybrid Power Pack). Nowy typ pociągu ma w przyszłości zastąpić na europejskich trasach kolejowych pociągi spalinowe.
Przeczytaj także: Toyota gotowa na sprzedaż wyłącznie bezemisyjnych aut
Projekt FCH2RAIL (Fuel Cell Hybrid Power Pack for Rail Applications) realizuje konsorcjum partnerów z Belgii, Niemiec, Hiszpanii i Portugalii. W tym Toyota Motor Europe, hiszpańskie centrum badań nad wodorem Centro National de Hidrogeno (CNH2), hiszpańskiego producenta pociągów CAF oraz hiszpańską kolej państwową Renfe.
Na tory Hiszpanii i Portugalii
Trzy moduły ogniw paliwowych Toyoty zostały już dostarczone do CNH2. Tam zostaną połączone w jedną całość z bateriami i poddane testom. Pozostałe 3 moduły trafią do CAF w połowie lutego, a następnie cały hybrydowy napęd składający się z baterii i 6 modułów zostanie zainstalowany w prototypowym bimodalnym pociągu. Pojazd jest budowany na bazie elektrycznego pociągu podmiejskiego CIVIA produkowanego przez CAF. Został on dostarczony do konsorcjum przez hiszpańską kolej Renfe.
Następnym etapem projektu będą testy funkcjonalne i jazdy próbne. Ich celem jest zdobycie pozwoleń na eksploatację na torach w Hiszpanii i Portugalii. Testy skupią się na sprawdzeniu systemu zarządzania energią, niezawodności pojazdu oraz opłacalności przedsięwzięcia. Projekt FCH2Rail otrzymał finansowanie od europejskiej organizacji Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking (FCH 2 JU).
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.