Pandemia COVID-19 nie zaszkodziła segmentowi kosmetyków naturalnych. W 2020 roku wzrósł on o 13 proc. Co 10. Polak kupuje kosmetyki naturalne przy okazji każdych lub prawie każdych zakupów kosmetycznych. Najbardziej lubiane marki to Bielenda i Ziaja.
O sytuacji w tym segmencie mówi najnowszy raport PMR pt. „Rynek kosmetyków naturalnych w Polsce 2021. Prognozy rozwoju na lata 2021-2026”. Pokazuje on, że branża ta rosła w 2020 roku w tempie kilkukrotnie wyższym niż cały rynek kosmetyczny ogółem. Mimo pandemii zanotowała ona wzrost o 13 proc. Co więcej, według prognoz PMR, w latach 2021-2026 średnioroczna stopa wzrostu dla rynku kosmetyków naturalnych wyniesie ponad 10 proc.
Jeśli natura, to w drogerii
Skąd taka popularność? Pozytywnie na rynek ten wpływa m.in. wzrost zainteresowania dużej grupy konsumentów naturalną pielęgnacją i naturalnymi składnikami w produktach kosmetycznych. Nie bez znaczenia jest też poszerzanie oferty tych produktów w sklepach niespecjalistycznych (zwłaszcza w dyskontach spożywczych), jak i coraz większa oferta produktowa kosmetyków naturalnych.
Więcej: Ekologiczne kosmetyki Yope na półkach w Emiratach
Jak wynika z badania PMR największy odsetek Polaków (26 proc.) kupuje kosmetyki naturalne w przypadku większości zakupów kosmetycznych. Są to częściej osoby w wieku 18-34 lata oraz osoby z dochodami powyżej 5 tys. zł netto per capita. Z kolei co 10 badany kupuje kosmetyki naturalne przy okazji każdych lub prawie każdych zakupów kosmetycznych. W tej grupie również przeważają osoby w wieku 18-34 lata, a także kobiety.
Największym kanałem nie tylko na rynku artykułów kosmetycznych w Polsce, ale również na rynku kosmetyków naturalnych, są sklepy drogeryjno-kosmetyczne. Według szacunków PMR, kanał ten odpowiada za ponad połowę sprzedaży w rynku kosmetyków naturalnych. Jak wynika z badania PMR, ponad połowa spośród nabywców kosmetyków naturalnych, kupuje je głównie w drogeriach.
Królowa Bielenda
Marką najbardziej popularną wśród respondentów, którzy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy kupili kosmetyki naturalne, jest Bielenda. Nabyło ją 4 na 10 respondentów. Chętniej kosmetyki tej marki kupowały kobiety, konsumenci poniżej 35 lat oraz mieszkańcy miast do 20 tys. rezydentów.
Kolejne pod względem popularności są marki Ziaja oraz Alterra (marka własna sieci Rossmann). Szczególnym zainteresowaniem obie cieszą się wśród kobiet. Ziaja jest również chętniej wybierana przez starszych konsumentów (powyżej 55 lat). Natomiast wśród marek wyprodukowanych przez celebrytki, najchętniej kupowana jest marka Ewy Chodakowskiej – BeBio, której produkty kupił co piąty badany. Częściej były to kobiety oraz konsumenci w wieku poniżej 55 lat. Na wysoką popularność marki składa się przystępna cena jej produktów oraz względnie szeroka dostępność marki, produkty BeBio dostępne są m.in. w sklepach sieci Rossmann oraz dyskontów Lidl.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.