Do końca roku wszystkie produkty marki własnej Cien mają być wolne od mikrocząsteczek plastiku. Na półkach Lidl już pojawiły się pierwsze kosmetyki bez mikroplastiku pod tym szyldem. Szkodliwy surowiec zastąpiono w nich bardziej przyjaznymi dla środowiska odpowiednikami m.in. cząstkami bambusa.
Po co mikroplastik w kosmetykach? Jako dodatek do szamponów ułatwia rozczesywanie włosów, występując w kremach i balsamach przyspiesza wchłanianie, mydłom zapewnia bardziej kremowy wygląd, w produktach do ochrony przeciwsłonecznej natomiast zwiększa odporność na wodę. Jest więc wszędzie, i choć nie ma dowodów, by szkodził człowiekowi, dla środowiska naturalnego jest wręcz zabójczy.
Więcej plastiku niż ryb
Plastik dostaje się do środowiska na różne sposoby i przede wszystkim zanieczyszcza wody oraz oceany. Co roku do mórz i oceanów trafia ok. 8 mln ton tego tworzywa. Jak szacuje ONZ, w tym tempie w 2050 roku w oceanach będzie więcej plastiku niż ryb. Nawet najmniejsze cząsteczki tworzyw sztucznych z produktów kosmetycznych i pielęgnacyjnych oddziałują na środowisko. Dlatego też Lidl postawił sobie za cel usunięcie ze swoich produktów mikrocząstek tworzyw sztucznych, zwanych również mikroplastikiem. Sieć wprowadziła oznaczenie „Receptura bez mikroplastiku” produktów kosmetycznych i do pielęgnacji ciała marki Cien. W ten sposób klienci mogą w łatwy sposób zidentyfikować, które produkty są wolne od tego szkodliwego tworzywa.
Więcej: Oszczędność wody, odzyskiwanie odpadów – Lidl chce być przyjazny środowisku
Jak Lidl zamierza wyeliminować mikroplastik z produktów marek własnych? Podstawowe działanie to odpowiednia modyfikacja receptur oraz wprowadzenie bardziej przyjaznych środowisku alternatyw, takich jak perlit lub cząstki bambusa. Większość produktów kosmetycznych Cien będzie wolna od mikroplastiku już do końca 2021 roku.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.