Eko Biznes - Specjalistyczny serwis informacyjny
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Zaloguj się
  • Załóż konto
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Mobilność
  • Energia
  • Ecommerce
  • Więcej
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Mobilność
  • Energia
  • Ecommerce
  • Więcej
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Eko Biznes - Specjalistyczny serwis informacyjny
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Mobilność
  • Energia
  • Ecommerce
  • Więcej
Strona główna

Oszczędność wody, odzyskiwanie odpadów – Lidl chce być przyjazny środowisku

Lidl zaprezentował Raport Zrównoważonego Rozwoju za 2020 rok. Podsumował w nim minionych 12 miesięcy oraz przedstawił plany na przyszłość

przez Blanka Dżugaj
10 września 2021
0
Fot. Unsplash

Fot. Unsplash

Lidl Polska informuje, że w obszarze zrównoważonego rozwoju jest nad Wisłą jednym z liderów. W raporcie CSR za 2020 rok marka zaznacza, że konsumenci przyznali jej pierwsze miejsce w rankingu najbardziej wyróżniających się sieci w tym zakresie. Jak wynika z dokumentu, nie bez podstaw: sieci udało się wprowadzić wiele proekologicznych zmian w łańcuchu dostaw, produkcji i sprzedaży.

W 2019 r. Lidl Polska opublikował swoją strategię CSR na lata 2020-2025, którą realizuje pod hasłem „W trosce o lepsze jutro”. Zawiera ona 10 celów, wśród których znajduje się minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko. Jak czytamy w raporcie z działań CSR za 2020 rok, priorytety w codziennej działalności sieci LIDL to m.in. przeciwdziałanie zmianom klimatu, zmniejszenie zużycia surowców, promowanie zrównoważonej konsumpcji, walka z marnowaniem żywności, poprawa dobrostanu zwierząt, a także ochrona naturalnych siedlisk przyrodniczych oraz różnorodności biologicznej.

Podobne artykuły

RAPORT: 51% konsumentów chce kupować nowe i używane ubrania w tym samym sklepie

8 kopciuchów w 2 miesiące – pozostało „tylko” 10803. Do wymiany w 9 miesięcy…

9 i 10 kwietnia w Warszawie odbędą się targi Ekocuda

Strategiczna współpraca na rynku fotowoltaiki

KOMENTARZ: ESG się standaryzuje

Ochrona ekosystemów

Raport Lidl pokazuje, że sieć stara się kierować zasadą wykorzystywania zasobów w sposób nie tylko jak najbardziej efektywny, ale i przyjazny środowisku. Marka wspiera producentów stosujących metody i praktyki zrównoważonego rolnictwa. Wszyscy dostawcy owoców i warzyw do sklepów Lidl działają w oparciu o standard GLOBALG.A.P (bezpieczeństwa żywności nieprzetworzonej). Dzięki planowanemu rozszerzeniu standardu o aspekt bioróżnorodności będą również mogli, w ramach corocznego audytu, skontrolować swoje praktyki rolnicze pod kątem ochrony bioróżnorodności.

Lidl kształtuje asortyment w taki sposób, by promować uznane standardy certyfikacji, takie jak np. BIO, UTZ/Rainforest Alliance czy Fairtrade. Nie akceptuje też prewencyjnego stosowania antybiotyków. Głównymi obszarami działania zgodnie ze strategią zrównoważonego rozwoju opracowaną dla działu zakupów Lidl są: zmiany klimatyczne, woda, gospodarka obiegu zamkniętego, różnorodność biologiczna i produkty pozyskiwane w sposób odpowiedzialny.

Dbamy o to, aby produkty w naszych sklepach pochodziły ze zrównoważonych źródeł i były wytwarzane z poszanowaniem środowiska i praw pracowniczych oraz wspierały zdrowe nawyki żywieniowe. Wybierając produkty z certyfikatami, takimi jak Fairtrade czy UTZ, klient ma pewność, że pochodzą one z upraw, które nie eksploatują naturalnych zasobów i wspierają rozwój lokalnych społeczności (…) Nasi kontrahenci są zobligowani do stosowania się do polityk zakupowych Lidl Polska oraz przestrzegania surowych norm jakościowych, np. w warzywach i owocach wymagamy o 2/3 mniejszej zawartości pozostałości środków ochrony roślin, niż dopuszczają regulacje UE – mówi Piotr Rogowski, członek zarządu Lidl Polska.

Lidl deklaruje w raporcie, że do 2025 roku sprawi, że zaopatrzenie w jego surowce krytyczne będzie bardziej zrównoważone. Do tego czasu wyeliminowane ze sprzedaży zostaną jaja z chowu klatkowego, ilość soli i cukru w produktach marek własnych spadnie o 20 proc., wszystkie ryby dzikie ze stałego asortymentu marki własnej będą certyfikowane zgodnie ze standardem MSC, natomiast 100 proc. ryb hodowlanych ze stałego asortymentu będzie certyfikowanych zgodnie ze standardem ASC. Firma ograniczy ponadto zużycie plastiku w opakowaniach marek własnych do 20 proc., a do produkcji artykułów spożywczych marek używać będzie wyłącznie segregowanego oleju palmowego lub oleju z nasion palmy, pochodzącego ze zrównoważonej produkcji. Wszystkie te założenia są już wdrażane.

Oszczędzanie wody i energii

Lidl jest członkiem organizacji Alliance for Water Stewardship, która dąży do sprawiedliwego społecznie, zrównoważonego ekologicznie i korzystnego ekonomicznie wykorzystania wody. Już w  2014 roku marka zaangażowała się w realizację zobowiązania organizacji Greenpeace dotyczącego detoksykacji. Celem inicjatywy było wyeliminowanie w znacznym stopniu stosowania i uwalniania jedenastu substancji chemicznych, sklasyfikowanych przez Greenpeace w obszarze produkcji tekstyliów i obuwia. Zgodnie ze zobowiązaniem Detox, ścieki i osady ściekowe w zakładach produkcyjnych Lidl są testowane na obecność zanieczyszczeń przynajmniej raz w roku.

W sierpniu 2020 r. Grupa Schwarz, której Lidl Polska jest częścią, zobowiązała się do realizacji inicjatywy Naukowych Celów Klimatycznych (Science Based Targets) i tym samym do sformułowania własnych celów SBT. Zgodnie ze strategią klimatyczną Lidl Polska stosuje podejście polegające na tym, że najpierw unika emisji, następnie ją redukuje, a na końcu kompensuje, gdy nie ma innych możliwości. Do 2030 r. Lidl zamierza zredukować swoje emisje operacyjne we wszystkich krajach obecności marki o 80 proc. (w porównaniu z 2019 rokiem).

W roku finansowym 2020 Lidl Polska wdrożył System Zarządzania Energią, zgodny z normą ISO 50001. Podstawowym celem systemu jest regularne ograniczanie zużycia energii w obiektach. Wszystkie sklepy oraz nowo otwierane magazyny mają oświetlenie LED. Ponadto obiekty te wyposażone są w BMS – system zarządzania budynkiem, umożliwiający nie tylko monitowanie zużycia energii elektrycznej, ale również zdalne sterowanie poszczególnymi technologiami.

Lidl posiada także kilkanaście instalacji fotowoltaicznych na dachach sklepów oraz 3 instalacje przy centrach dystrybucyjnych. Od 2009 roku sieć stosuje wyłącznie naturalne czynniki chłodnicze przy budowie przemysłowych instalacji w centrach dystrybucyjnych oraz – od 2014 roku – również w instalacjach chłodniczych w każdym z nowo powstałych lub remontowanych sklepów. Dodatkowo sukcesywnie wymienia freonowe instalacje chłodnicze w starszych sklepach oraz w magazynach na instalacje z naturalnym i proekologicznym czynnikiem chłodniczym.

Od 2014 roku firma montuje w swoich sklepach instalację ogrzewania i klimatyzacji opartą w całości na odzysku ciepła z lad chłodniczych połączoną z instalacją pod posadzką, z użyciem gruntowych pomp ciepła. Wykorzystują one w celu ogrzewania i chłodzenia sklepu energię skumulowaną w ziemi. Obecnie sieć posiada ponad 200 sklepów zbudowanych w tej technologii,

Zero tolerancji dla plastiku

Grupa Schwarz realizuje też wizję „mniej plastiku – obiegi zamknięte” i zobowiązała się do zmniejszenia zużycia plastiku do 20 proc. do roku 2025 oraz do wytwarzania 100 proc. opakowań marek własnych w formie maksymalnie możliwej do recyklingu. Zgodnie z wdrożoną 2018 roku strategią REset Plastic Lidl  część owoców i warzyw jest znakowanych naturalnym światłem, dzięki czemu nie są sprzedawane w opakowaniach. Zamiast plastikowych „zrywek” oferowane są woreczki wielokrotnego użytku, w asortymencie znajdują się natomiast produkty w opakowaniach wytworzonych w 100 proc. z materiału z recyklingu.

Ponadto Lidl stale współpracuje z dostawcami w celu optymalizacji opakowań produktów oraz redukcji ilości mikroplastiku w produktach marek własnych. Już w 2019 roku, czyli dwa lata wcześniej niż wymagał ustawodawca, sieć zrezygnowała z jednorazowych naczyń plastikowych – w jej ofercie znajdują się jednorazowe naczynia oraz sztućce wyłącznie papierowe lub drewniane. Z kolei większość mięs marek własnych Lidla jest sprzedawana na tackach nadających się do recyklingu, a tylko kilka produktów oferowanych jest na tackach z polistyrenu, który w 2021 roku Lidl zamierza zastąpić innym, nadającym się do recyklingu tworzywem.

W całej swojej działalności, zarówno w biurach, jak i w magazynach oraz sklepach, Lidl stawia na maksymalny odzysk odpadów. W kuchniach centrali firmy oraz w pomieszczeniach socjalnych w sklepach są zainstalowane kosze do sortowania odpadów (podział na pięć frakcji: papier, plastik i metal, szkło, bio oraz zmieszane).  W wybranych sklepach sieci trwają zaś testy koszy na odpady segregowane na sześć frakcji: zmieszane, plastik i metal, papier, szkło, bio i zużyte baterie. Pojemniki te są ustawione za linią kas. W sklepach testowych usunięto kosze parkingowe na odpady zmieszane, a w 3 lokalizacjach również kosze przed wejściem do sklepu. Przed wejściem umieszczono tabliczkę informującą klientów o segregacji wewnątrz sklepu.

 

Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.

Tags: ESG
ShareTweet

Podobne artykuły

galeria Wileńska
EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata

Na czym polega kampania „EkoWileńska”?

Avenida Poznań z zewnątrz
EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata

Sprawdź, jak wyglądają zaskakujące ubrania z recyklingu w Avenidzie Poznań

Alexander Lempka i Nicolas Carmont
EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata

Dzięki temu start upowi klienci będą podejmować bardziej ekologiczne decyzje

Zanieczyszczone pzez smog płuca
EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata

Zobacz, jak mogą wyglądać płuca mieszkańców polskich miast

Chiny mają plan na zielony wodór
EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata

Chiny mają plan na zielony wodór

Piasek budowlany – czy grozi nam kolejny ekokryzys?
EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata

Piasek budowlany – czy grozi nam kolejny ekokryzys?

Następny artykuł
Moya stawia na ekologiczną czystość stacji paliw

Moya stawia na ekologiczną czystość stacji paliw

Zaloguj się, aby skomentować

Najnowsze informacje

Superfoods – które produkty z Polski i zagranicy zaliczają się do tej grupy?

Olej z czarnuszki – właściwości, zalety, zastosowanie

Jak prawidłowo oddychać i jak ważne jest to dla organizmu?

12 sposobów na ograniczenie starzenia się skóry

Jak wzmocnić odporność? Poznaj 12 sprawdzonych sposobów

Medytacja na stres – zalety regularnej praktyki, korzyści i jak medytować?

Reklama
ekobiznes logo

Eko Biznes to serwis informacyjny poświęcony ekologicznym rozwiązaniom i przedsięwzięciom w różnych gałęziach biznesu, tworzony przez profesjonalnych dziennikarzy. Dostarczamy najświeższe informacje i publikujemy najciekawsze wywiady.

Wydawcą serwisu jest Tree Media Sp. z o. o. z siedzibą w Białymstoku, al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 6, 15-111. Nr NIP 5423437801, REGON 389496703, KRS 0000912533.

Informacje prawne

  • Regulamin Serwisu
  • Regulamin Konta
  • Regulamin Newslettera
  • Polityka Prywatności

Ważne

moje ciepło 2022

Kategorie

  • Artykuł patnera
  • Artykuł sponsorowany
  • Ekologia w ecommerce
  • EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata
  • Energia
  • INNE
  • Mobilność
  • Wywiady
  • ZDROWIE

Informacje

  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Energia
  • Mobilność
  • Ekologia w ecommerce
  • Zaloguj się
  • Załóż nowe konto

© 2021 ekoBiznes.pl

Logowanie

Uzupełnij poniższe pola, aby się zalogować

nie pamiętasz hasła? Załóż nowe konto

Załóż konto z dostępem do wielu treści premium

Uzupełnij poniższe pola

Wszystkie pola są wymagane. Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła?

Uzupełnij poniższe pole, aby odzyskać hasło. Otrzymasz od nas wiadomość email.

Zaloguj się
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Go to mobile version