1,87 mld zł – tyle pieniędzy przeznaczy NFOŚiGW na rozwój infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów bezemisyjnych. 1 mld zł Fundusz skieruje na rozwój sieci elektroenergetycznej na potrzeby ładowarek pojazdów elektrycznych. 870 mln zł wesprze natomiast inwestycje w same ładowarki i stacje wodoru.
7 stycznia 2022 roku NFOŚiGW rozpocznie nabór wniosków w kolejnym programie priorytetowym. Nosi on nazwę „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”. Dzięki niemu w całej Polsce ma powstać sieć ponad 17 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz 20 stacji wodoru. Budżet programu wynosi 870 mln zł. Wnioski o dofinasowanie będzie można składać od 7 stycznia do 31 marca 2022 roku. Chyba, że środki zostaną wyczerpane wcześniej.
Lepsza jakość życia
Kto może skorzystać z bezzwrotnych dotacji na budowę infrastruktury? Samorządy, firmy, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe oraz rolnicy indywidualni.
W Polsce obecnie zarejestrowanych jest ponad 32 tysiące samochodów osobowych z napędem elektrycznym, niemal 1500 elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych, około 12 tysięcy elektrycznych motorowerów i motocykli oraz ponad 600 autobusów zasilanych prądem z baterii – wylicza Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska – Te liczby będą jednak szybko wzrastać w związku z rozwijaniem programu „Mój elektryk”, który wspiera zakup i leasing aut zeroemisyjnych. Dlatego ministerstwo dostrzega potrzebę równoległej rozbudowy infrastruktury ładowania, czego wyrazem jest nowy program wsparcia ogłoszony przez Narodowy Fundusz. Ekologicznym i społecznym efektem tego projektu będzie poprawa stanu powietrza w całym kraju, a co za tym idzie – jakości życia Polaków.
Przeczytaj także: Robyg wprowadza ładowarki do samochodów elektrycznych
Ładowarki do samochodów elektrycznych i stacje tankowania
Program przewiduje dofinasowanie przedsięwzięć polegających na:
- utworzeniu punktów ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 k W, wyłącznie na potrzeby własne, które nie będą wykorzystywane do świadczenia usługi ładowania (budżet 70 mln zł);
- budowie stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, innych niż ogólnodostępne stacje ładowania (budżet 70 mln zł);
- tworzeniu ogólnodostępnych stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50 kW albo przebudowie ogólnodostępnych stacji ładowania skutkującej przyrostem jej mocy do mocy nie mniejszej niż 50 kW (budżet 630 mln zł);
- powstawaniu lub modernizacji ogólnodostępnych stacji wodoru (budżet 100 mln zł).
Łącznie resort planuje stworzenie lub przebudowanie 17 760 różnego typu punktów i stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Powstanie także 20 stacji tankowania wodoru.
Budżet programu wyniesie 870 mln złotych. Pomoże to znacznie zwiększyć dostępność ładowarek, również zlokalizowanych w małych i średnich miejscowościach, dla których zostały przewidziane specjalne przywileje. To powinno upowszechnić zainteresowanie pojazdami elektrycznymi – zaznacza Maciej Chorowski, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Równolegle program będzie wspierał polskie kompetencje przemysłowe w zakresie budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych i ich tankowania wodorem. Sukcesy polskich firm w tym segmencie rynku elektromobilności potwierdzają, że działania Narodowego Funduszu wzmocnią ich pozycję rynkową.
Linie elektroenergetyczne do budowy i modernizacji
Obecnie w Polsce istnieje ok. 1700 stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Tylko nieco ponad 30 proc. z nich jednak to punkty ładowania prądem stałym. Niemal 70 proc. natomiast to wolne ładowarki prądu przemiennego o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Jak podkreśla Artur Lorkowski, wiceprezes NFOŚiGW, dotacja powinna zwiększyć udział ogólnodostępnych ładowarek szybkich i o dużej mocy.
Techniczna wykonalność tego planu jest uzależniona od rozwoju sieci elektroenergetycznej. Dlatego Narodowy Fundusz równolegle zaoferuje wsparcie dla operatorów sieci dystrybucyjnej na inwestycje w budowę linii energetycznych oraz stacji transformatorowych. Są one niezbędne do budowy szybkich stacji ładowania pojazdów. Na ten cel dodatkowo przeznaczymy 1 mld złotych – podkreśla wiceszef NFOŚiGW.
Rozwój sieci dystrybucyjnej Fundusz zrealizuje poprzez program priorytetowy pod nazwą „Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych”. Kieruje go do operatorów systemu dystrybucyjnego (OSD). Budżet tego przedsięwzięcia wynosi 1 mld zł. Pieniądze NFOŚiGW przeznaczy na budowę, rozbudowę i modernizację około 4000 km linii elektroenergetycznych oraz stworzenie około 800 stacji transformatorowo-rozdzielczych.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.