Panele fotowoltaiczne w kolorze domu? Duński start-up Dansk Solenergi ApS sprawił, że symbioza między technologią a estetyką stała się możliwa. Wprowadza on na rynek dachówki fotowoltaiczne, których kolorystykę można dopasować do reszty fasady. Obecnie firma jest w stanie wytworzyć rocznie 40 MW, zapowiada jednak, że w ciągu kilku miesięcy rozszerzy produkcję.
Wyzwaniom klimatycznym można stawiać czoła w stylowy sposób. Dansk Solenergi przekonuje, że połączenie estetyki i ekologii jest możliwe nie tylko w elektromobilności, ale też i architekturze. Zamiast przysłaniania eleganckich dachówek panelami fotowoltaicznymi proponuje wkomponowanie źródeł energii w poszycie dachu.
Dachówka jako źródło energii
Duński start-up wprowadza właśnie na rynek dachówkę, której wydajność przewyższa panele fotowoltaiczne. produkt ten ma posiadać moc wyjściową 175 W oraz sprawność konwersji promieniowania słonecznego na poziomie 14,2 proc. Wymiary pojedynczej dachówki to 1610 x 810 x 6 mm, waga natomiast wynosi 13,6 kg. Skonstruowano ją z 72 ogniw o wymiarach 125 x 125 mm wykonanych w technologii PERC. Dansk Solenergi nie wyklucza przejścia na inne technologie w przyszłości, opatentowana przez niego metoda barwienia może być bowiem stosowana na każdej linii produkcyjnej. Dachówka jest wodoodporna, a także odporna na warunki zewnętrzne, jej wierzchnią stronę wykonano bowiem z hartowanego szkła.
Więcej: Pompy ciepła są coraz popularniejsze. Oszczędności przekonują
Do starych i nowych dachów
Według Dansk Solenergy, dachówkę można stosować zarówno do budowy nowych dachów, jak i renowacji starych. Sprawdzi się na zabytkowych budynkach, nowych kompleksach mieszkalnych, projektach architektonicznych, kościołach i elewacjach budynków. Dachówki mogą być produkowane w różnych wzorach i kolorach oraz dostosowywane do wymagań klienta.
W tworzeniu tej niecodziennej dachówki firmę Dansk Solenergi wspierał Duński Instytut Technologiczny. Obecne możliwości start-upu to 40 MW mocy rocznie, czyli 85 tys. m kw. dachówki. Produkcja ma jednak wzrosnąć już w przyszłym roku – firma prowadzi rozmowy w tym zakresie z kilkoma dużymi przedsiębiorstwami.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.