Jedno stłuczone jajko nie oznacza już zmarnowania całego opakowania. W swoich francuskich sklepach Carrefour wprowadził sprzedaż pozostałych w wytłaczance jajek luzem, by zapobiec marnowaniu żywności. Sieć ma nadzieję, że rocznie uda się w ten sposób „uratować” 3,5 miliona jaj.
Jajka w supermarketach Carrefour sprzedawane są w tzw. wytłaczankach po sześć sztuk. Jeśli jedno z nich ulegnie uszkodzeniu, pudełko nie może zostać sprzedane i wszystkie jaja muszą zostać zutylizowane. Aby ograniczyć tego rodzaju marnotrawstwo, Carrefour wprowadził sprzedaż jajek luzem we wszystkich swoich hipermarketach.
Carrefour rzuca wyzwanie
Pomysł został najpierw przetestowany w 30 lokalach i w ciągu kilku tygodni pomógł „uratować” 13 tys. opakowań jajek. Carrefour liczy, że w przyszłości dzięki nowej metodzie sprzedaży uda się uchronić od wyrzucenia nawet 3,5 mln jaj rocznie.
Więcej: Hiszpania kończy z pakowaniem owoców i warzyw w plastik
Jak to działało? Carrefour umieścił jajka z feralnych opakowań na regale oznakowanym „zero waste challenge”. Pogrupowane były według kategorii, zgodnie ze sposobem, w jaki były produkowane, m.in. z wolnego wybiegu i bio. Klienci mogli je wybierać i samodzielnie kompletować wytłaczankę sześciu jajek. Jak twierdzi Carrefour, w ten sposób nie tylko może zapobiec marnowaniu żywności, ale też zwiększyć siłę nabywczą klientów – wysokiej jakości jaja sprzedawane są bowiem po cenach, na które każdy może sobie pozwolić. Sieć nie wyklucza przeniesienia pomysłu także na inne niż francuski rynki.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.