Zara, H&M, Burberry – to tylko trzy z wielu marek, które w ubiegłym roku doświadczyły bojkotu ze strony chińskich konsumentów. Teraz może do nich dołączyć KFC, nie z powodów politycznych jednak. Chińskie Stowarzyszenie Konsumentów (CCA) twierdzi, że nowa promocja sieci prowadzi do marnowania żywności.
Aby uczcić 35. rocznicę otwarcia pierwszego punktu sprzedaży w Chinach kontynentalnych, KFC uruchomiło promocję dla klientów. W jej ramach, przy zakupie niektórych zestawów, klienci mogą zbierać limitowane wersje lalek Dimoo, produkowane przez Pop Mart. Promocja spotkała się z zaskakująco żywą reakcją konsumentów i sprowadziła ciemne chmury nad KFC.
Lalki tak, jedzenie niekoniecznie
Zdaniem Chińskiego Stowarzyszenia Konsumentów promocja doprowadziła do szału zakupów, ale niekoniecznie szału jedzenia. W oficjalnym oświadczeniu przedstawiciele CCA napisali, że KFC wykorzystało promocję, „aby skłonić konsumentów do irracjonalnych i nadmiernych zakupów zestawów posiłków, co jest sprzeczne z porządkiem publicznym, dobrymi obyczajami i duchem prawa”.
Przeczytaj także: Eurocash uczy jak nie marnować żywności
Organizacja twierdzi, że wielu ludzi kupuje zestawy wyłącznie dla znajdujących się w nich zabawek i wyrzuca posiłek. Niektórzy proszą znajomych o zakup zestawów – jeśli osoby te są zainteresowane zjedzeniem posiłku mogą go zatrzymać, w przeciwnym razie jedzenie najczęściej ląduje w śmietniku. CCA przytacza przykład klienta, który za jednym razem kupił 100 zestawów, wydając na nie 1649 USD. Z tego względu, organizacja wezwała do bojkotu promocji.
Czysty talerz
Reakcja Chińskiego Stowarzyszenia Konsumentów nie jest przesadzona, marnowanie żywności stanowi bowiem w Chinach poważny problem. Co roku w kraju tym marnuje się ponad 35 mln ton żywności – 6 proc. całkowitej produkcji. Ilość ta wystarczyłaby do nakarmienia od 30 do 50 mln ludzi. Około połowa z tego – między 17 a 18 mln ton rocznie – marnuje się na ostatnim etapie łańcucha dostaw, a więc w sprzedaży detalicznej lub konsumpcji. Aby przeciwdziałać problemowi, przewodniczący KPCh, Xi Jinping, zainicjował w 2020 roku kampanię „Czysty talerz”.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.