Eko Biznes - Specjalistyczny serwis informacyjny
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Zaloguj się
  • Załóż konto
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Mobilność
  • Energia
  • Ecommerce
  • Więcej
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Mobilność
  • Energia
  • Ecommerce
  • Więcej
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Eko Biznes - Specjalistyczny serwis informacyjny
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Mobilność
  • Energia
  • Ecommerce
  • Więcej
Strona główna

W koszu ląduje już 40 proc. żywności. „Marnowanie jedzenia jest złe” – mówi Anna Kurnatowska, TGTG

Marnowanie jedzenia szkodzi środowisku tak samo, jak transport. Dlatego rusza kampania, która ma edukować konsumentów

przez Radosław Święcki
30 września 2021
0
Anna Kuratowska, Too Good To Go

Anna Kuratowska, Too Good To Go

 „Z 5 mln ton marnowanej żywności w Polsce, aż 60 proc. marnuje się w domach. Konieczne jest zatem edukowanie i inspirowanie” – mówi w wywiadzie dla Ekobiznes Anna Kurnatowska, Country Manager w Too Good To Go, aplikacji ratującej żywność, a zarazem organizatora kampanii „Często dobre dłużej”, mającej wpłynąć na ograniczenie marnowania żywności.

Radosław Święcki: Rozmawiamy 29 września, w dniu…

Podobne artykuły

Sklep „Stare na Nowo” dołącza do portfolio King Cross Praga

Skanska z tytułem międzynarodowego lidera zrównoważonego rozwoju

Bee.pl aktywnie wspiera Ukraińców i zachęca do pomocy swoich klientów

Too Good To Go uratowało 3 miliony posiłków przed wyrzuceniem

„Duże zagęszczenie pszczół miodnych zagraża nie tylko im samym, ale również dzikim pszczołom” – mówi dr Justyna Kierat

Anna Kurnatowska, Country Manager Too Good To Go : Mamy dziś Międzynarodowy Dzień Świadomości o Stratach i Marnowaniu Żywności.

Nazwa nie tak łatwa do zapamiętania, ale świadomość problemu marnowania żywności staje się coraz bardziej powszechna. Państwo walczą z tym zjawiskiem, chociażby poprzez uruchomioną dziś akcję „Często dobre dłużej”. W trakcie konferencji inaugurującej kampanię wyrażano nadzieję, że Dzień Świadomości o Stratach i Marnowaniu Żywności obchodzimy w Polsce po raz ostatni. Jest na to szansa?

Niestety nie, chociaż bardzo byśmy tego chcieli. Obawiam się, że Dzień Świadomości o Stratach i Marnowaniu Żywności będziemy obchodzić jeszcze niejednokrotnie. Statystki jasno pokazują, że marnujemy coraz więcej żywności. Jeszcze do niedawna mówiliśmy, że w koszu ląduje 1/3 żywności na świecie, tymczasem w tej chwili jest to już 40 proc. Problem marnowania żywności – jak pan zauważył – jest coraz bardziej dostrzegalny, ale do tego, by coś zmienić droga jeszcze bardzo daleka.

Podają państwo, że w Polsce marnujemy rocznie 5 ton żywności, co oznacza, że przeciętny Kowalski wyrzuca 153 kg jedzenia…

Jedzenie marnuje się na każdym z etapów – od produkcji przez dystrybucję, po restauracje, sklepy i domy. Na każdym z tych etapów trzeba działać. Z tych 5 mln ton marnowanej żywności w Polsce, aż 60 proc. marnuje się w domach. Konieczne jest zatem inspirowanie i edukowanie ludzi, co przynosi efekty. Z naszych badań wynika, że osoby, które skorzystają z naszej aplikacji stają się bardziej świadome problemu marnowania żywności i marnują tego jedzenia znacznie mniej. Wystarczy zatem impuls, informacja, że marnowanie jedzenia jest złe. A jest złe chociażby dla środowiska. Samo marnowanie jedzenia odpowiada za 10 proc. emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. To jest tyle samo, co cały transport naziemny na świecie.

Jak wspomniałem, uruchomili dziś państwo akcję „Często dobre dłużej”. Na czym będzie ona polegać?

„Często dobre dłużej” to kampania, która ma uświadomić ludziom, że wystarczy uruchomić zmysły, by ocenić, czy dany produkt jest dobry, czy nie – spojrzeć, powąchać, posmakować. Naszymi partnerami są producenci żywności oraz sieci handlowe, które zobowiązały się do umieszczenia oznaczania „Często dobre dłużej” na swoich produktach. Włączą się one również w kampanię edukacyjną dotyczącą rozróżnienia odnośnie dat ważności.

Zwracają państwo uwagę, że wiele produktów ląduje na śmietniku właśnie wskutek nierozróżniania przez wielu z nas napisów na opakowaniach – „najlepiej spożyć przed” z „należy spożyć do”…

10 proc. marnowanego jedzenia ma swoje źródło w niezrozumieniu dat ważności. Jeśli widzimy na produkcie napis „należy spożyć do”, to tych produktów nie należy spożywać po wskazanej dacie. Dotyczy to np. wędlin, mięsa, czy ryb.

Co możemy jeść po wskazanej na opakowaniu dacie?

W przypadku produktów, gdzie na opakowaniu widnieje napis „najlepiej spożyć przed” ich producent gwarantuje, że ten produkt będzie wyglądał dokładnie tak samo do wskazanej na opakowaniu daty, zaś po tej dacie może się lekko zmienić tekstura, kolor, ale sam produkt jest dalej bezpieczny do spożycia. Data wskazana w „najlepiej spożyć przed” nie jest datą, która mówi nam, kiedy dany produkt jest niebezpieczny. Odpowiadając na pytanie: możemy jeść chociażby makaron, ryż, cukier, miód, ale też jogurty…

No właśnie, co z tymi jogurtami? Pani Magda Gessler zgłaszała podczas konferencji wątpliwości, mówiąc, że w tym wypadku przekraczanie wskazanej na opakowaniu daty może być niebezpieczne…

Jogurty są bezpieczne również po wskazanej na opakowaniu dacie. Trzeba też wziąć tu pod uwagę fakt, że każdy producent daje margines bezpieczeństwa w swojej dacie, a poza tym jogurty to są produkty, które żyją, tam są kultury bakterii i dlatego ten produkt nie staje się niebezpieczny po upływie daty. Na jogurtach firmy Danone, która jest jednym z partnerów naszej akcji, już można znaleźć oznaczenie „Często dobre dłużej”.

W akcję zaangażowało się wiele innych firm. Kiedy podobne oznaczenia pojawią się na ich produktach?

Czekamy na następną zmianę opakowań. Nie chcieliśmy, by nasi partnerzy byli zmuszeni wyrzucać wyprodukowane opakowania. Jak tylko im się skończą te, które są na stanie, to pojawią się nowe, już z oznaczeniem „Często dobre dłużej”.

Uda się jeszcze w tym roku?

Myślę, że uda się jeszcze w tym roku.

Czy posiadają państwo dane odnośnie tego, na ile do marnowania żywności przyczyniła się pandemia? Doskonale pamiętamy, że jak tylko koronawirus dotarł do Polski, w panice kupowaliśmy makaron, ryż, czy mąkę. Część z tych produktów wylądowała potem w koszu.

Niestety okazało się, że wiele z tego zakupionego w tym pandemicznym szaleństwie jedzenia wylądowało na śmietniku, kupiliśmy po prostu za dużo. Ale chciałabym wskazać pozytyw pandemii, okazało się, że jedzenie znajduje się w centrum ludzkiego zainteresowania. W związku z tym, że spędzaliśmy więcej czasu w domach i lokale gastronomiczne były zamknięte, zaczęliśmy sami gotować, wymyślać przepisy, zaczęliśmy się tym jedzeniem na nowo interesować.

Rozmawiamy nie tylko w dniu Świadomości o Stratach i Marnowaniu Żywności, ale też dniu, w którym odnotowano ponad 1000 zakażeń Covid-19. Ewentualny kolejny lockdown, może sprawić, że znów zaczniemy robić zapasy i wylądują one tam gdzie wylądują…

Nie sądzę jednak, by był aż taki szał na zakupy, jak w początkowym okresie pandemii. Wówczas nikt nie wiedział czego się spodziewać, pojawiły się obawy dotyczące zamknięcia sklepów. Teraz takich obaw nie ma, wiemy, że z głodu nie umrzemy.

Zmarnowaliśmy wiele jedzenia w trakcie pandemii, co roku marnujemy je także w święta, kiedy to na ogół kupujemy i gotujemy więcej niż potrzeba. Planują państwo jakieś akcje, komunikaty przed Bożym Narodzeniem?

Rzeczywiście jest to czas, kiedy jedzenia marnuje się bardzo dużo, dużo kupujemy, gotujemy, lubimy mieć w tym czasie pełny stół. Co roku przed świętami organizujemy akcje edukacyjne. W ubiegłym roku dotyczyła ona tego jak przechowywać nadwyżki jedzenia – można je zamrozić, zawekować bądź po prostu oddać. W tym roku przed świętami na pewno też zorganizujemy jakąś kampanię.

Powiedzmy na koniec naszym czytelnikom o państwa aplikacji. Jak to wszystko działa, jak stać się Pogromcą Marnowania Żywności?

Too Good To Go to aplikacja, która łączy jej użytkowników z restauracjami, kawiarniami czy sklepami, które mają danego dnia nadwyżkę żywności (spowodowaną zbyt dużą ilością zamówień, czy brakiem klientów). Użytkownicy poprzez geolokalizację widzą, jaki lokal ma danego dnia nadwyżkę żywności i za 1/3 ceny kupują poprzez aplikację jedzenie i odbierają na miejscu.

Takie zamówienie można złożyć dopiero wieczorem, gdy wiadomo co w danym lokalu czy sklepie pozostało?

Niekoniecznie wieczorem, zamówienia można składać także w porze lunchu, ale też rano, gdy po nocnej zmianie dokonuje się przeglądu półek.

Są to swoiste paczki niespodzianki, bo przecież nigdy nie można przewidzieć, co danego dnia pozostanie niesprzedane. Użytkownik ma tylko z grubsza opis tego, co jest w paczce, ale tak naprawdę dopiero w momencie odbioru dowiaduje się, co w niej jest.

Ilu jest Pogromców Marnowania Żywności?
Mamy ponad milion użytkowników w Polsce. Każdego dnia ich liczba jednak rośnie. Mamy 6 tys. partnerów, jesteśmy obecni we wszystkich miastach wojewódzkich (w tym tygodniu pojawimy się w Kielcach), ale też w mniejszych miastach, jak chociażby ostatnio Płock.

Rozmawiał Radosław Święcki

 

Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.

Tags: Too Good To Go
ShareTweet

Podobne artykuły

Lidl maluje 6 antysmogowych murali, mural z okazji 20-lecia Lidl
INNE

Lidl Polska maluje 6 antysmogowych murali

Newbridge stawiają na ekoedukację w Krakowie
INNE

Centra handlowe należące do Newbridge ruszają z ekoedukacją lokalnych społeczności

CCC dołącza do inicjatywy UN Global Compact, witryna sklepu CCC z zewnątrz
INNE

CCC dołącza do UN Global Compact. Czym jest ta inicjatywa?

Zakaz palenia węglem w Warszawie, zadymiony komin
INNE

Ilu mieszkańców Mazowsza chce zakazu palenia węglem w Warszawie?

Lidl publikuje raport bioróżnorodności, jak wygląda sklep Lidl
INNE

Lidl publikuje pierwszy ogólnobranżowy standard ochrony bioróżnorodności. Czym jest?

siedziba firmy
INNE

Co najmniej 98% oferty produktowej pochodzenia roślinnego, 20% energii elektrycznej z OZE –  Maspex wdraża strategię esg

Następny artykuł
Grupa Lotos uruchamia nowy projekt wodorowy. Jego wartość to prawie 10 mln zł

Grupa Lotos uruchamia nowy projekt wodorowy. Jego wartość to prawie 10 mln zł

Zaloguj się, aby skomentować

Najnowsze informacje

Superfoods – które produkty z Polski i zagranicy zaliczają się do tej grupy?

Olej z czarnuszki – właściwości, zalety, zastosowanie

Jak prawidłowo oddychać i jak ważne jest to dla organizmu?

12 sposobów na ograniczenie starzenia się skóry

Jak wzmocnić odporność? Poznaj 12 sprawdzonych sposobów

Medytacja na stres – zalety regularnej praktyki, korzyści i jak medytować?

Reklama
ekobiznes logo

Eko Biznes to serwis informacyjny poświęcony ekologicznym rozwiązaniom i przedsięwzięciom w różnych gałęziach biznesu, tworzony przez profesjonalnych dziennikarzy. Dostarczamy najświeższe informacje i publikujemy najciekawsze wywiady.

Wydawcą serwisu jest Tree Media Sp. z o. o. z siedzibą w Białymstoku, al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 6, 15-111. Nr NIP 5423437801, REGON 389496703, KRS 0000912533.

Informacje prawne

  • Regulamin Serwisu
  • Regulamin Konta
  • Regulamin Newslettera
  • Polityka Prywatności

Ważne

moje ciepło 2022

Kategorie

  • Artykuł patnera
  • Artykuł sponsorowany
  • Ekologia w ecommerce
  • EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata
  • Energia
  • INNE
  • Mobilność
  • Wywiady
  • ZDROWIE

Informacje

  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Energia
  • Mobilność
  • Ekologia w ecommerce
  • Zaloguj się
  • Załóż nowe konto

© 2021 ekoBiznes.pl

Logowanie

Uzupełnij poniższe pola, aby się zalogować

nie pamiętasz hasła? Załóż nowe konto

Załóż konto z dostępem do wielu treści premium

Uzupełnij poniższe pola

Wszystkie pola są wymagane. Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła?

Uzupełnij poniższe pole, aby odzyskać hasło. Otrzymasz od nas wiadomość email.

Zaloguj się
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Go to mobile version