Neutralność klimatyczna to zysk dla środowiska, ale wyzwanie dla branży transportowej. Elektryfikacja flot dla wielu przedsiębiorstw oznacza koszty stawiające ich działalność na granicy opłacalności. Rozwiązaniem na okres przejściowy okazuje się LNG, emitujący o 22 proc. mniej gazów cieplarnianych niż diesel. W ubiegłym roku popyt na ten gaz wzrósł o 1 proc. na całym świecie.
Komisja Europejska zakłada neutralność klimatyczną (także w transporcie) do 2050 r. Producenci samochodów osobowych już teraz dostosowują się do nowej rzeczywistości. Koniec silników spalinowych w 2028 roku zadeklarował Opel, w latach 2033-35 odejdzie od nich Volkswagen, a w 2040 Honda. Zamiana tradycyjnego auta na elektryka nie będzie łatwe dla kierowców samochodów osobowych, ale branżę transportową i tak czeka prawdziwa rewolucja. Dla znacznej części przedsiębiorstw wymiana floty to spore wyzwanie, łączące się ze znacznymi kosztami. W wielu przypadkach są one tak wysokie, że stawiają rentowność firmy pod znakiem zapytania. Branża motoryzacyjna nie ma jednak wyjścia – jako sektor gospodarki odpowiadający za jedną czwartą światowych emisji CO2, musi się jak najszybciej dostosować do nowych wytycznych unijnych.
Rosnąca popularność LNG
Chwilowym kompromisem staje się LNG. Jako paliwo pomostowe przed całkowitą elektryfikacją gaz ten cieszy się rosnącą popularnością. Według danych SAMAR w 2019 roku zarejestrowano zaledwie 15 pojazdów napędzanych LNG, w ubiegłym roku 650, a w pierwszej połowie 2021 – już 655. W 2019 roku zarejestrowano w sumie ponad 28 tys. nowych pojazdów powyżej 3,5 t zasilanych dieslem, 78 – CNG (sprężony gaz ziemny), rok później liczby te wynosiły odpowiednio ponad 19,5 tys. i 96, a w pierwszej połowie 2021: ponad 15 tys. i 133.
Jednocześnie rośnie udział rejestracji pojazdów zasilanych LNG w rejestracjach nowych samochodów ciężarowych. W 2019 roku był on niezauważalny na poziomie 0,1 proc., natomiast rok temu ten odsetek wynosił 3 proc., a w bieżącym roku – już 4 proc. Widoczny trend zwiększonego zainteresowania pojazdami ciężarowymi zasilanymi LNG to m. in. efekt zalet wynikających z przejścia z silników spalinowych. To pokazuje, że chętnie zmienia się mentalność właścicieli firm transportowych, którzy nie tylko szukają oszczędności, ale też ich świadomość odnośnie aspektów ekologicznych prowadzenia biznesu stale rośnie – mówi Łukasz Byczkowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w DUON Dystrybucja sp. z o.o.
Wśród głównych czynników decydujących o przejściu na LNG wymienia się m.in. niższe koszty. Nawet w przypadku wzrostu cen LNG, pozostaną one niższe w porównaniu do diesla. Co więcej, firmy transportowe mogą z dostawcami gazu uzgodnić stałą, korzystną dla siebie stawkę.
Przy przejściu na LNG nie ucierpi również logistyka i nie zwiększy się czas obsługi, gdyż podobnie jak w przypadku diesla możliwa jest instalacja stacji tankowania na terenie firmy wraz z całą niezbędną infrastrukturą i wsparciem technicznym. Istotne oszczędności, jakie można uzyskać wynikają również ze zwolnienia z opłat MAUT w Niemczech i niższych opłat drogowych we Włoszech. Co ważne, wprowadzenie ulg rozważają inne kraje Unii Europejskiej, w tym Polska – dodaje Łukasz Byczkowski.
Pieniądze to nie wszystko
Dla właścicieli firm transportowych nie bez znaczenia jest również aspekt czystości powietrza. Pojazdy zasilane LNG są bardziej przyjazne dla środowiska niż tradycyjne diesle, emitują bowiem o 22 proc. mniej gazów cieplarnianych.
Litr diesla generuje około 2,6 kg CO2, a średnie spalanie naszych ciągników to 33 l/100 km. Przy około 1,5 mln km, które przejeżdżają rokrocznie nasze pojazdy, dzięki przejściu na LNG jesteśmy w stanie zredukować emisję dwutlenku węgla o niemal 1,29 mln kg CO2 w skali roku – mówi Małgorzata Bilska z Duon Logistyka sp. z o.o.
LNG (z ang. liquefied natural gas) powstaje, gdy gaz ziemny zostaje schłodzony do temperatury -162° Celsjusza. W 2020 roku popyt na LNG na całym świecie wzrósł o ponad 1 proc. (podczas, gdy zainteresowanie gazem w ogóle spadło o 3 proc. ). Prognozy są dla tego paliwa optymistyczne i zakładają stały wzrost popytu.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.