Jeszcze w tym miesiącu w sklepach Carrefour pojawią się polskie ziemniaki marki własnej, objęte technologią blockchain. Pozwala ona na prześledzenie procesów ich uprawy oraz pakowania. Sieć wprowadza takie rozwiązanie jako pierwsza firma z sektora spożywczego w Polsce.
Ziemniaki „Jakość z Natury” to pierwszy produkt spożywczy w Polsce wykorzystujący rozproszone bazy danych w technologii blockchain. Projekt wdrożył Carrefour we współpracy z polskimi dostawcami. Ma on zapewnić pełną przejrzystość w zakresie identyfikowalności produktów, które trafią na półki sklepów w całym kraju.
W pierwszej fazie inicjatywy wzięło udział 10 polskich gospodarstw będących dostawcami firm Bugaj oraz Białuty. Prekursorski proces paszportyzacji żywności rozpoczął się w kwietniu tego roku z wykorzystaniem rozwiązań IBM Food Trust.
Czego dowiemy się o ziemniaku dzięki blockchain?
Dzięki technologii blockchain możemy zapewnić naszym klientom momentalny dostęp do najważniejszych informacji o produkcie, takich jak odmiana, miejsce uprawy, data zbioru z pola oraz kiedy przeprowadzono audyt u dostawcy – podkreśla Marek Lipka, Członek Zarządu, Dyrektor Handlowy i Supply Chain Carrefour Polska.
Wymagało to dużego nakładu pracy m.in. przy uzgadnianiu rozwiązań informatycznych z poszczególnymi dostawcami i gospodarstwami, jednak bardzo zależało nam na tym, by polscy konsumenci mieli gwarancję jakości, mogli śledzić podróż jedzenia od pola do swojego talerza. Wpisuje się to zarówno w naszą strategię transformacji żywieniowej, by oferować zdrową, wysokiej jakości żywność w rozsądnej cenie, ale również w priorytety polskiego rządu i Ministerstwa Rolnictwa w zakresie transparentności polskich produktów i ich promocji w Polsce i za granicą – dodaje.
Na każdym opakowaniu ziemniaków „Jakość z Natury” objętych projektem identyfikowalności znajdzie się kod QR. Należy go zeskanować za pomocą smartfona z aktywnym połączeniem internetowym. Następnie klient zostanie przekierowany do dedykowanego serwisu prezentującego w przejrzysty sposób komplet aktualnych informacji o danej partii produkcyjnej.
Zaczęło się we Francji
Carrefour przypomina, że projekt identyfikowalności produktów spożywczych z wykorzystaniem technologii blockchain Grupa rozpoczęła w 2017 roku we Francji. Pierwszy produkt z blockchainowym paszportem pojawił się na półkach francuskich sklepów wiosną 2018 roku. Był to kurczak oferowany w ramach francuskiej linii Jakość z Natury Carrefour.
W 2018 roku Carrefour rozszerzył projekt o cztery kolejne produkty tej linii – pomidory, jaja, mleko oraz ser Rocamadour AOC. Certyfikat AOC (tłum. Chronione Oznaczenia Geograficzne) oznacza zgodność produktu z lokalną tradycją wytwórstwa. To potwierdzenie możliwości połączenia regionalnych smaków z nowoczesną technologią kontroli.
Obecnie francuski Carrefour posiada już 45 produktów z pełną przejrzystością w zakresie identyfikowalności swoich produktów. Natomiast do końca przyszłego roku tą technologią mają być objęte wszystkie produkty gamy Jakość z Natury we Francji.
Z kolei Carrefour Polska przewiduje możliwość rozwoju systemu kontroli z pomocą technologii blockchain na kolejne produkty dostępne w swoich sklepach. O kolejnych etapach projektu sieć ma informować ze stosownym wyprzedzeniem.
Zobacz też: Stłuczone jajka? Carrefour znalazł rozwiązanie
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.