Od 16 sierpnia na półkach w Biedronce można znaleźć produkty oznaczone systemem Nutri-Score. Sieć chce w ten sposób ułatwić klientom podejmowanie świadomych wyborów już na etapie zakupów. Pierwszą marką własną sieci oznaczoną skalą Nutri-Score jest Vital Fresh.
Nutri-Score to system znakowania żywności na froncie opakowania. Mówi on o ogólnej jakości odżywczej produktów. Ma postać prostego kodu składającego się z 5 liter (od A do E) i odpowiadających im kolorów (od ciemnozielonego do czerwonego). Klasyfikacja A określa produkty o wyższej jakości odżywczej. Z kolei klasa E te produkty, które należy spożywać w mniejszej ilości lub rzadziej. System ten ma ułatwić konsumentom porównywanie produktów w ramach tej samej kategorii.
Wybieranie przez porównanie
Nutri-Score odnosi się do 100 g lub 100 ml produktu. Obliczenia opierają się na bilansowaniu zawartości składników korzystnych (błonnik, białko, warzywa, owoce, strączki, orzechy, wybrane oleje i oliwa z oliwek) oraz tych, które w diecie należy ograniczać (cukry, kwasy tłuszczowe nasycone, sód pochodzący z soli oraz wartość energetyczna). Poprzez równoważenie obydwu grup składników, uzyskuje się wynik w skali od A do E. Dla przykładu: Smoothie Vital Fresh marchewka, ananas, brzoskwinia, pomarańcza 750 ml posiada klasyfikację B. Krakersy solone Top 175 g – klasyfikację D. Nutri-Score jest skalą oznaczania żywności opartą na naukowych dowodach. Rozwija ją i wspiera Narodowa Agencja Zdrowia Publicznego we Francji.
Zależy nam na tym, by klienci łatwo mogli interpretować informacje umieszczone na etykiecie i porównywać produkty. Jest to szczególne istotne w profilaktyce chorób dietozależnych. Dlatego zdecydowaliśmy się na wybór uznanego systemu Nutri-Score, coraz powszechniej używanego w Europie. W ciągu najbliższych miesięcy będziemy wprowadzać Nutri-Score na etykiety kolejnych produktów marek własnych naszej sieci – mówi Katarzyna Zgieb, starszy menedżer ds. żywienia i rozwoju jakości w sieci Biedronka.

Smoothie i s-ka
Pierwszą marką własną sieci oznaczoną skalą Nutri-Score jest Vital Fresh. Natomiast pierwszy artykuł z tą etykietką to smoothie z marchewką, ananasem, brzoskwinią i pomarańczą. Do końca roku sieć Biedronka planuje wprowadzić do sprzedaży ponad 60 wybranych produktów oznakowanych Nutri-Score. Będą wśród nich m.in. różne rodzaje serów, twarogi, przetwory warzywno-owocowe, napoje, w tym m.in.: cola, słone przekąski, płatki śniadaniowe i wiele innych. Inicjatywa sieci wpisuje się w unijną strategię „Od pola do stołu”. Zakłada ona zapewnienie Europejczykom zdrowej, przystępnej cenowo i zrównoważonej żywności.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.