Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił drugi nabór w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny”. Wnioski o dofinansowanie będzie można składać od 1 września do 20 grudnia. Pieniądze, w sumie 1,2 mld zł, mają być przeznaczone na zakup zeroemisyjnych autobusów i trolejbusów oraz rozwój infrastruktury ładowania i szkolenie pracowników.
Ministerstwo środowiska i klimatu zapowiada, że do 2030 roku w największych miastach nie będą jeździć autobusy inne niż zeroemisyjne. Krokiem na tej drodze jest program „Zielony Transport Publiczny”, skierowany do miast (zwłaszcza mniejszych) oraz samorządów. Przyznawane w jego ramach dofinansowania (w formie dotacji i pożyczek) mają być przeznaczone na rozwój zielonej mobilności, a więc zakup nowych zeroemisyjnych autobusów, w tym trolejbusów i autobusów zasilanych energią elektryczną i wytworzoną z wodoru oraz rozwój infrastruktury ładowania.
Zielona mobilność na polskich drogach
W pierwszym naborze, ogłoszonym na początku stycznia tego roku, wnioski złożyły 45 podmiotów – dotyczyły one zakupu 302 autobusów elektrycznych, 122 wodorowych i 7 trolejbusów oraz budowy stacji ładowania i szkoleń personelu. Do rozdysponowania było 1,1 mld zł dotacji. W sierpniu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił drugi nabór, na który przeznaczono 1,2 mld zł. Samorządy będą mogły ubiegać się o sięgające od 20 do 80 proc. dofinansowanie na zakup lub leasing zeroemisyjnych pojazdów i szkolenie kierowców oraz do 25 proc. wsparcia na rozwój infrastruktury ładowania na własne potrzeby (budowę nowych lub modernizację istniejących stacji ładowania).
Ekologiczna gra w zielone
Wysokość dofinansowania jest uzależniona m.in. od liczby mieszkańców oraz rodzaju organizowanego transportu publicznego. Na bezzwrotne dotacje przeznaczono maksymalnie 1 mld zł, kolejne 200 mln zł to środki na pożyczki, służące finansowaniu wymienionych wcześniej przedsięwzięć.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej konsekwentnie realizuje działania na rzecz rozwoju elektromobilności, w szczególności w obszarze transportu publicznego. Obecnie finalizowane są negocjacje z wnioskodawcami w ramach pierwszego naboru w programie „Zielony transport publiczny”, a warunki wsparcia są dostosowywane do założeń KPO. W ramach drugiego konkursu programu „Zielony Transport Publiczny”, który NFOŚiGW planuje refinansować z KPO, udzielimy wsparcia dla samorządów na zakup ok. 760 nowych autobusów zeroemisyjnych, również na potrzeby samorządowego transportu lokalnego – komentuje prezes NFOŚiGW Maciej Chorowski.
Nabór wniosków rozpocznie się 1 września, a zakończy 20 grudnia 2021 roku. Wnioski należy składać w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) dostępny pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl/.
Program „Zielony Transport Publiczny” to część Krajowego Planu Odbudowy, którego głównym celem jest ograniczenie zanieczyszczenia powietrza poprzez rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego. Realizacja zawartych w nim działań ma doprowadzić m.in. do zmniejszenia emisji CO2 co najmniej o 18 tys. ton na rok, oraz ograniczenia emisji tlenków azotu o 13,5 tys. ton rocznie.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.