Brytyjczycy zauważają rozbieżność między deklaracjami a rzeczywistym ekologicznym działaniem firm. Chodzi zwłaszcza o tak kluczowe kwestie środowiskowe, jak redukcja plastiku, oszczędzanie wody i zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Ponad 60 proc. konsumentów badanych przez WRAP uważa, że ekologiczny biznes powinien robić więcej, by przeciwdziałać zmianom klimatu.
WRAP to założona w 2000 roku organizacja, dostarczająca rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju. Współpracuje z rządami, firmami i społecznościami lokalnymi – przejawami jej działania są m.in. The UK Plastics Pact, Textiles 2030 i Courtauld Commitment 2030. Są to dobrowolne umowy między firmami obligujące do indywidualnego i wspólnego zmniejszenia ich wpływu na środowisko. Celem UK Plastics Pact jest, aby do 2025 roku 100 proc. opakowań z tworzyw sztucznych nadawało się do pełnego recyklingu. Textiles 30 natomiast dąży do zmniejszenia łącznej emisji gazów cieplarnianych z nowych produktów o 50 proc. Choć do wszystkich trzech paktów stale przyłączają się nowe firmy, m.in. Tesco i GymShark, brytyjska opinia publiczna wciąż nie jest zadowolona z ekologicznych działań biznesu.
Ostatni moment na działanie
Jak pokazuje ogólnokrajowe badania przeprowadzone przez WRAP, 63 proc. brytyjskich konsumentów uważa, że firmy muszą działać już teraz, aby przeciwdziałać zmianom klimatu. 66 proc. respondentów twierdzi, że biznes powinien zrobić więcej, aby zmniejszyć własny ślad węglowy. Uwagi te dotyczą firm z różnych branż, zdaniem Brytyjczyków zwłaszcza przedsiębiorstwa tekstylne, modowe i spożywcze pozostały w tyle za innymi krajami w realizacji celów związanych ze zmianami klimatu.
Ludzie jasno mówią, że oczekują, że firmy będą przodować w walce ze zmianami klimatu i są gotowi odejść od marek, jeśli się nie zmienią – mówi dr David Moon, dyrektor ds. współpracy i zmian w WRAP.
42 proc. respondentów uznało, że firmy powinny mieć jasny plan, jak krok po kroku, osiągnąć swoje cele klimatyczne. O 1 proc. mniej jest zdania, że przedsiębiorstwa muszą być bardziej przejrzyste w zakresie swoich celów i postępów. Dlaczego? Aby można je było pociągnąć do odpowiedzialności. 57 proc. badanych uważa, że więcej dla przeciwdziałania zmianom klimatu powinna robić branża spożywcza, 61 proc. natomiast – tekstylna i odzieżowa. 40 proc. badanych nie ma wątpliwości, że brytyjskie firmy powinny współpracować w celu rozwiązania problemów związanych ze zmianami klimatu w swoim sektorze.
Więcej: Paliwa kopalne – według BBC, świat nie chce redukować ich zużycia zbyt szybko
A co, jeśli przemysł nie posłucha konsumentów? Może wiele stracić – 52 proc. respondentów WRAP twierdziło, że na ich decyzję o zakupie od marki modowej wpłynie to, czy cieszy się ona reputacją firmy przyjaznej środowisku.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.