Eko Biznes - Specjalistyczny serwis informacyjny
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Zaloguj się
  • Załóż konto
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Mobilność
  • Energia
  • Ecommerce
  • Więcej
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Mobilność
  • Energia
  • Ecommerce
  • Więcej
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Eko Biznes - Specjalistyczny serwis informacyjny
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Mobilność
  • Energia
  • Ecommerce
  • Więcej
Strona główna

Polacy coraz częściej kupują „z listy”. Jesteśmy w czołówce europejskiej

Za sprawą listy kupujemy to, czego naprawdę potrzebujemy i ograniczamy marnowanie jedzenia

przez Radosław Święcki
11 października 2021
0
Pixabay

Pixabay

Polacy obok Hiszpanów najchętniej w Europie dokonują zakupów spożywczych z wcześniej przygotowanej listy – wynika z badania sieci IRiS. W ten sposób konsumenci zapobiegają marnowaniu żywności – komentują ranking eksperci.

Międzynarodowe badanie dotyczące zwyczajów jedzeniowych mieszkańców 21 krajów na całym świecie zrealizowały agencje badawcze skupione w sieci IRIS. Polską część badania przeprowadziła agencja badawcza ARC Rynek i Opinia.

Podobne artykuły

Lalafo – aplikacja, która łączy darczyńców i potrzebujących z Ukrainy

Co młodzież myśli o ekologii i jakie proekologiczne działania podejmuje?

Kärcher po raz drugi został Klimatycznym Liderem Europy według Financial Times

LUX MED zbiera kroki dla zdrowia i dla planety

Kaufland wprowadza oznaczenia ułatwiające segregację odpadów na produktach marek własnych

Z danych przedstawionych przez agencję wynika, że aż 64 proc. mieszkańców wspomnianych 21 krajów planuje zakupy spożywcze i robi je z wcześniej przygotowaną listą.

Najczęściej z listy zakupów korzystają i się jej trzymają mieszkańcy krajów Ameryki Południowej (Peru, Panama – ponad 80 proc.), najrzadziej – Japończycy (18 proc.).

Jak wypadają Polacy? Okazuje się, że jesteśmy w czołówce europejskiej. Zakupy „z listy” robi 65 proc. respondentów. Wyprzedzają nas pod tym względem jedynie Hiszpanie (75 proc.).

Planujemy zakupy, ale nie posiłki

Znacznie rzadziej niż zakupy respondenci planują, jakie posiłki będą gotować i spożywać w tygodniu. Średnia dla wszystkich badanych krajów wynosi 37 proc. W czołówce znajduje się tu Panama i Peru (odpowiednio 62 i 58 proc.), zaś po drugiej stronie są Szwajcarzy i Japończycy (16 i 14 proc.). W przypadku Polaków odsetek ten wynosi 31 proc., co oznacza, że jesteśmy poniżej światowej średniej.

Poniżej światowej średniej plasujemy się również przy pytaniu odnośnie tego, czy pandemia spowodowała, że zaczęliśmy kupować tańsze produkty, by zaoszczędzić. Czyni tak 26 proc. Polaków, podczas gdy światowa średnia wynosi 31 proc.

Niewiele więcej, bo 34 proc. badanych przyznaje, że obecnie częściej niż przed pandemią pozwala sobie na zakup droższych, specjalnych produktów spożywczych. Polacy w tym wypadku również plasują się nieznacznie poniżej średniej światowej (28 proc.).

Jedna trzecia badanych (34 proc.) przyznaje, że wskutek pandemii zaczęła robić zakupy spożywcze drogą online. Wśród Polaków odsetek ten wyniósł 25 proc. Jesteśmy daleko pod tym względem za Indiami, gdzie zakupów w sieci zaczęło dokonywać aż 71 proc. respondentów, z drugiej jednak strony, znacząco wyprzedzamy Szwajcarów czy Austriaków (odpowiednio 9 i 12 proc.).

Eksperci ARC Rynek i Opinia wyjaśniają, że tak niski odsetek w krajach europejskich wynika z faktu, że handel produktami spożywczymi w sieci był bardzo dobrze rozwinięty jeszcze przed pandemią. Dlatego zmiany pod tym względem nie są aż tak bardzo zauważalne jak w innych krajach.

Kupując „z listy” zapobiegamy marnowaniu żywności

Globalne badanie dotyczące zwyczajów związanych z zakupem produktów spożywczych i przygotowywania posiłków po trzeciej fali COVID-19 pokazało, że pandemia miała wpływ na ten obszar życia. Co trzeci badany przyznał, że ogranicza swoje wydatki w tym zakresie. Bardzo wysoki odsetek osób robi zakupy z wcześniej przygotowaną listą, co w dużym stopniu pomaga w kupowaniu tylko tych produktów, których potrzebujemy. W ten sposób konsumenci zapobiegają też marnowaniu żywności – komentuje dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki.

Warto zauważyć, że w niektórych krajach istotnie wzrósł odsetek osób, które zaczęły robić zakupy spożywcze online. Ten trend jest zauważalny szczególnie tam, gdzie poziom wyjściowy był niski i wcześniej takie zakupy online nie były popularne. Powstaje pytanie, na ile w przypadku żywności ten trend się utrzyma – dodaje.

Zobacz też: W koszu ląduje już 40 proc. żywności. „Marnowanie jedzenia jest złe” – mówi Anna Kurnatowska, TGTG

Raport „Global eating, drinking and sustainability survey” powstał na podstawie międzynarodowego badania sieci IRiS, skupiającej niezależne agencje badawcze z całego świata. Badanie zostało przeprowadzone w 21 krajach. Polską część badania zrealizowała agencja badawcza ARC Rynek i Opinia. Czas realizacji badania: 12.07-18.08. 2021

Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.

Tags: ekologia
ShareTweet

Podobne artykuły

Sklep „Stare na Nowo” dołącza do portfolio King Cross Praga
INNE

Sklep „Stare na Nowo” dołącza do portfolio King Cross Praga

Skanska z tytułem międzynarodowego lidera zrównoważonego rozwoju
INNE

Skanska z tytułem międzynarodowego lidera zrównoważonego rozwoju

Bee.pl aktywnie wspiera Ukraińców i zachęca do pomocy swoich klientów
INNE

Bee.pl aktywnie wspiera Ukraińców i zachęca do pomocy swoich klientów

Too Good To Go uratowało 3 miliony posiłków przed wyrzuceniem
INNE

Too Good To Go uratowało 3 miliony posiłków przed wyrzuceniem

„Duże zagęszczenie pszczół miodnych zagraża nie tylko im samym, ale również dzikim pszczołom” – mówi dr Justyna Kierat
INNE

„Duże zagęszczenie pszczół miodnych zagraża nie tylko im samym, ale również dzikim pszczołom” – mówi dr Justyna Kierat

Lidl maluje 6 antysmogowych murali, mural z okazji 20-lecia Lidl
INNE

Lidl Polska maluje 6 antysmogowych murali

Następny artykuł
Audi walczy o elektromobilność w ramach Grupy Volkswagen

Audi walczy o elektromobilność w ramach Grupy Volkswagen

Zaloguj się, aby skomentować

Najnowsze informacje

Superfoods – które produkty z Polski i zagranicy zaliczają się do tej grupy?

Olej z czarnuszki – właściwości, zalety, zastosowanie

Jak prawidłowo oddychać i jak ważne jest to dla organizmu?

12 sposobów na ograniczenie starzenia się skóry

Jak wzmocnić odporność? Poznaj 12 sprawdzonych sposobów

Medytacja na stres – zalety regularnej praktyki, korzyści i jak medytować?

Reklama
ekobiznes logo

Eko Biznes to serwis informacyjny poświęcony ekologicznym rozwiązaniom i przedsięwzięciom w różnych gałęziach biznesu, tworzony przez profesjonalnych dziennikarzy. Dostarczamy najświeższe informacje i publikujemy najciekawsze wywiady.

Wydawcą serwisu jest Tree Media Sp. z o. o. z siedzibą w Białymstoku, al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 6, 15-111. Nr NIP 5423437801, REGON 389496703, KRS 0000912533.

Informacje prawne

  • Regulamin Serwisu
  • Regulamin Konta
  • Regulamin Newslettera
  • Polityka Prywatności

Ważne

moje ciepło 2022

Kategorie

  • Artykuł patnera
  • Artykuł sponsorowany
  • Ekologia w ecommerce
  • EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata
  • Energia
  • INNE
  • Mobilność
  • Wywiady
  • ZDROWIE

Informacje

  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Energia
  • Mobilność
  • Ekologia w ecommerce
  • Zaloguj się
  • Załóż nowe konto

© 2021 ekoBiznes.pl

Logowanie

Uzupełnij poniższe pola, aby się zalogować

nie pamiętasz hasła? Załóż nowe konto

Załóż konto z dostępem do wielu treści premium

Uzupełnij poniższe pola

Wszystkie pola są wymagane. Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła?

Uzupełnij poniższe pole, aby odzyskać hasło. Otrzymasz od nas wiadomość email.

Zaloguj się
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Go to mobile version