Lidl redukuje ilość wykorzystywanego plastiku. Od lipca polskie borówki zamiast w wiaderku kupić można wyłącznie w lżejszych o ponad 43 proc. szalkach, dzięki czemu tylko w tym roku do obiegu trafi blisko 40 ton plastiku mniej. Lidl wprowadził też opakowania borówek 200 g wykonane w całości z plastiku z recyklingu.
Plastikowe opakowania to wciąż najlepsza gwarancja świeżości produktów spożywczych. Chronią one żywność przed uszkodzeniami mechanicznymi podczas transportu a także zabezpieczają przed grzybami, bakteriami, drożdżami, a nawet wirusami. Firmy z branży spożywczej nie potrafią więc z nich całkowicie zrezygnować, coraz częściej starają się jednak ograniczać ilość zużywanego plastiku oraz stosować głównie tworzywo pozyskiwane odpowiedzialnie. Jednym z takich detalicznych sprzedawców jest Lidl Polska.
Mniej plastiku, więcej odpowiedzialności
W 2018 roku Grupa Schwarz, do której należy Lidl Polska, wprowadziła międzynarodową strategię REset Plastic jako element wizji „Mniej plastiku — obieg zamknięty”. W jej ramach firma zobowiązała się do:
dążenia do zmniejszenia zużycia plastiku do 20 proc. w opakowaniach jednostkowych oraz zbiorczych produktów marek Lidla do 2025 roku,
dążenia do tego, aby 100 proc. opakowań marek własnych Lidla maksymalnie nadawało się do recyklingu do 2025 roku.
Borówki w nowej szacie
Elementem strategii REset Plastic jest zmiana opakowania polskich borówek 500 g. W lipcu tego roku wiaderko zostało zastąpione lżejszą o 43,8 proc. szalką. Dzięki temu tylko w 2021 roku do obrotu trafi aż 39,8 ton plastiku mniej. To jednak nie koniec zmian: pod koniec lipca na Ryneczku Lidla pojawiły się polskie borówki w opakowaniach 200 g z plastiku pochodzącego z recyklingu. Materiał wykorzystany do jego produkcji został zebrany na nabrzeżach azjatyckich mórz i oceanów.
W rejonach tych występują poważne problemy z dostępem do wody pitnej, w efekcie czego miejscowa ludność kupuje spore ilości wody butelkowanej. Opakowania wyrzucane są najczęściej w przypadkowych miejscach. Istnieją jednak osoby, które zbierają te (i inne) plastikowe odpady i odsprzedają je tzw. bankom plastiku. Te z kolei przetwarzają odpady w wysokiej jakości surowy materiał Social Plastic, z którego powstają nowe opakowania.
„Nie” dla czarnego plastiku
Czerń kojarzy się z elegancją i wyrafinowanym smakiem, dlatego nawet sprzedawcy żywności chętnie sięgają po ten kolor. Czarny plastik stosowany jest zwłaszcza w opakowaniach produktów premium, dając wrażenie luksusu i wyjątkowości. Niestety, elegancja nie idzie w parze z ekologią – swój kolor plastik ten zawdzięcza bowiem zazwyczaj domieszce sadzy, która powoduje, że maszyny w sortowniach recyklingowych mają problem z jego rozpoznaniem i najczęściej jest zaklasyfikowany jako odpad mieszany.
Biorąc odpowiedzialność za środowisko Lidl postawił sobie za cel także wyeliminowanie czarnego plastiku z opakowań marek własnych, co istotnie zwiększy możliwość ich recyklingu. Ma to nastąpić do końca 2021 roku.
O firmie Lidl Polska
Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sieci pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w 30 krajach istnieje około 10.800 sklepów tej marki, a w Polsce ponad 700.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.