Pytanie, jak oszczędzać energię zadaje sobie obecnie coraz więcej przedsiębiorców. Powód? MWh we wrześniu na Towarowej Giełdzie Energii kosztowała 465,70 zł. Zaledwie miesiąc wcześniej płacono za nią 383,42 zł. Na początku 2020 roku można było kupić tą jednostkę za … 150 złotych. A wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek podwyżek cen energii.
Jeszcze trudniejsza sytuacja jest w innych krajach europejskich, gdzie ceny na lokalnych giełdach kształtują się na poziomie nawet powyżej … 200 euro za MWh.
Taniej już nie będzie?
Jest co najmniej kilka czynników odpowiadających za tę sytuację. Wzrosty cen surowców energetycznych – węgla i gazu związane z mniejszą podażą tych surowców na rynkach oraz kwestiami geopolitycznymi, takimi jak presja na uruchomienie NordStream 2. Wpływ mają również rekordowe niskie zapasy gazu w magazynach krajów europejskich i presja na ich uzupełnienie, a także dłuższe okresy bezwietrznej pogody w Europie Zachodniej wpływające na mniejszą niż zakładano produkcję energii z farm wiatrowych – wyjaśnia Paweł Trojanowski, Ekspert ds. Energy i Business Development Manager w Sescom S.A.
Jak oszczędzać energię w przedsiębiorstwach
Największy potencjał w obiektach handlowych leży w optymalizacji pracy urządzeń, takich jak: oświetlenie, HVAC, chłodnictwo. Ważna jest również termomodernizacja oraz automatyzacja procesów wraz z umiejętnym wdrażaniem polityk oszczędnościowych. Dodatkowo koszt energii można redukować poprzez odpowiedni dobór dostawców i taryf, a także optymalne względem potrzeb samodzielne wytwarzanie i magazynowanie energii – podpowiada Trojanowski.
Gotowe rozwiązania na czas energetycznego kryzysu
Energy Management to zaproponowana już kilka lat temu przez Sescom oferta usług zmniejszających koszty mediów nawet o kilkanaście procent, poprzez narzędzia i działania optymalizujące ich zużycie, dedykowana przede wszystkim klientom sieciowym – posiadającym znaczną liczbę zbliżonych do siebie pod względem funkcjonalnym obiektów. Wśród naszych rozwiązań, posiadamy system telemetrii do monitorowania zużycia mediów w rozproszonych obiektach, który w połączeniu z naszymi autorskimi narzędziami analitycznymi bazującymi na algorytmach sztucznej inteligencji oraz wsparciem dedykowanego Energy Managera, pozwala na skuteczną optymalizację kosztów w obiektach naszych Klientów. Na przestrzeni lat potwierdziliśmy wysoką skuteczność naszego rozwiązania, wypracowując realne korzyści w szeregu obiektów handlowych: od sklepów odzieżowych, poprzez super- i hipermarkety, aż po stacje paliw – wyjaśnia Bartłomiej Gawin, Dyrektor R&D wspierający realizację usług Energy w Grupie Sescom.
Pomagamy dobrać optymalne taryfy, wprowadzamy i realizujemy polityki oszczędnościowe, rekomendujemy i przeprowadzamy usprawnienia oraz modernizacje infrastruktury technicznej, pomagamy w automatyzacji funkcji i procesów. Dodatkowo wspieramy naszych Klientów opracowanymi przez nas rozwiązaniami związanymi z doradztwem i wdrażaniem strategii, planów zrównoważonego rozwoju, w tym obliczania i redukcji śladu węglowego, audytami energetycznymi czy pozyskaniem białych certyfikatów w związku z inwestycją – zdradza Bartłomiej Gawin.
Transformacja energetyczna w rękach przedsiębiorców
Redukcja zużycia energii, jak i zaopatrywanie się w „zieloną” energię są ważnymi elementami strategii zrównoważonego rozwoju coraz większej liczby podmiotów gospodarczych – wyjaśnia Paweł Trojanowski.
Inwestycje w zmniejszanie zużycia energii w coraz większym stopniu stają się nie tylko elementami wizerunku, ale również bezpośrednio wpływają na poziom konkurencyjności przedsiębiorstw – przekonuje Trojanowski.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.