Wspólne działania ekologiczne trzech gigantów dotyczyły przede wszystkim współdzielenia tras przewozowych i ograniczanie tzw. pustych przebiegów. Po roku współpracy w ramach Lean&Green Unilever zmniejszył emisję CO2 o prawie 2,5 mln kg, Biedronka natomiast o 70,8 ton.
Lean&Green to program partnerskiej współpracy w łańcuchach dostaw. Jego celem jest podnoszenie efektywności operacji logistycznych, a w efekcie ograniczanie emisji CO2. Program ten zrzesza ponad 600 firm w 14 krajach w Europie. Pierwszymi polskimi uczestnikami Lean&Green są dostawca rozwiązań logistycznych CHEP, sieć Biedronka oraz firma Unilever. Te trzy koncerny właśnie podsumowały roczną współpracę podczas webinaru, który odbył się 20 października.
Działania ekologiczne gigantów
Punktem wyjścia do współpracy było zdefiniowanie synergii w sieciach dystrybucyjnych partnerów. Dzięki kompleksowej analizie danych nt. milionów ruchów paletowych na terenie Polski firma CHEP optymalizuje, skraca i proponuje współdzielenie tras przewozowych między podmiotami. Firmy mogą też planować pełne wykorzystywanie przestrzeni ładunkowej w samochodach dostawczych – bez „pustych przebiegów” i marnującego się miejsca. Ograniczanie nadmiarowych kilometrów w sposób bezpośredni przekłada się na ograniczoną emisję CO2 i jest doskonałym przykładem na pogodzenie proekologicznych rozwiązań
z rentownością biznesową.
Więcej: „Biznes już wie, że ekologia ma znaczenie” – mówi Janusz Moroz, innogy Polska
Promowana przez Unilever wizja zrównoważonego stylu życia dla każdego determinuje szereg działań na rzecz ograniczenia emisji CO2. Porównując lata 2020 i 2021, firma osiągnęła 15 proc. redukcję w obszarze dystrybucji. W ramach samej tylko współpracy z CHEP, Unilever zmniejszył emisję dwutlenku węgla o 2 462 013 kg, oszczędzając 14 tys. nadmiarowych kilometrów. Współpraca obejmowała wykorzystywanie wspólnych centrów serwisowych i pooling palet.
Dla naszej firmy program oznacza nowe możliwości współpracy z partnerami. Poprzez wspólne inicjatywy jesteśmy w stanie spełnić oczekiwania konsumentów dotyczące jak największej redukcji śladu węglowego końcowego produktu. Działania zmierzające do znacznej redukcji emisji CO2 to wymierne korzyści dla planety, obniżenie kosztów w ramach naszej działalności, a także aspekt przewagi konkurencyjnej – mówi Jerzy Glinkowski, Head of Supply Chain Poland and Baltics, Unilever.
Bez pustych przebiegów
Struktura logistyczna sieci Biedronka składa się z ponad 1200 naczep, pokonujących rocznie ponad 152 mln kilometrów. Wiąże się to z emisją CO2 na poziomie ok. 100 tys. ton. Największą, bo aż 250-procentową dynamikę wzrostową w oszczędnościach środowiskowych sieć odnotowała w obszarze tzw. backhaulingu. Jest to ponowne zapełnianie przestrzeni ładunkowej samochodów powracających. Obecne wspólne wysiłki przy optymalizowaniu procesów załadunkowych w ramach współpracy z CHEP zaowocowało ograniczeniem emisji CO2 o 70,8 ton oraz zredukowaniem pustych przebiegów o 53 000 km.
Optymalizacja procesów logistycznych we współpracy z naszymi partnerami pozwala na znaczną redukcję emisji dwutlenku węgla. Odnotowane przez nasze firmy osiągnięcia prowadzą do minimalizowania wpływu działalności transportowej na środowisko. Wszystko to jest możliwe dzięki wzajemnemu zaufaniu i dzieleniu się wiedzą – mówi Lucyna Bartuzi, Menedżer ds. Procesów Logistycznych sieci Biedronka.
W ramach projektu Lean&Green firma CHEP ustanowiła cel ograniczenia emisji CO2 o 20 proc. w perspektywie roku 2023. Realizacja tego założenia dotyczy głównie obszaru dostawy i odbioru nośników.
Naszą misją jest budowanie zrównoważonych łańcuchów dostaw pozytywnie oddziałujących na środowisko naturalne – twierdzi Izabella Maczkowska-Ciborowska – Dyrektor Generalna na Polskę i kraje bałtyckie, CHEP.
Stworzony na rzecz programu plan działań to przede wszystkim doskonalenie wspólnego łańcucha dostaw, a więc usprawnianie dostaw i odbiorów właśnie. Strategiczny wkład w tę optymalizację stanowią projekty związane z otwieraniem, ale i relokacją obecnych Centrów Serwisowych. To także współpraca z kluczowymi klientami przy odbiorze i inspekcji palet oraz współpraca transportowa i ciągłe dążenie do 100 proc. wypełnienia samochodów.
Przeczytaj także: Ekologia – czym się zajmuje i co to jest?
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.