Coca-Cola zero? Tak, tym razem nie chodzi jednak wyłącznie o kalorie. Amerykański koncern właśnie ogłosił, że jego celem jest zerowa emisja netto CO2 do 2040 roku. Co więcej, nie chodzi tylko o produkcję, lecz cały łańcuch wartości.
Planowane działania nie będą pierwszymi, jakie Coca-Cola podejmie w celu ochrony środowiska naturalnego. Koncern ma już na koncie znaczące sukcesy w tym zakresie. W ciągu ostatniej dekady zdołał zmniejszyć swoje bezpośrednie emisje o połowę. W marcu tego roku Coca-Cola HBC po raz piąty w ciągu ostatnich 7 lat została uznana przez Dow Jones Sustainability Index za najbardziej zrównoważoną firmę produkującą napoje na świecie. Osiągnęła wówczas najwyższy w historii wynik.
Ostateczny cel podróży
Zatwierdzony właśnie plan redukcji emisji jest prosty: do 2030 roku Coca-Cola HBC zredukuje emisje w łańcuchu wartości o 25 proc. Dalsza redukcja nastąpi w kolejnej dekadzie. Co ważne, koncern chce doprowadzić do zerowej emisji w całym łańcuchu wartości. Chodzi więc nie tylko o samą produkcję, lecz także dostawę surowców, transport, a nawet sprzedaż. Realizacja planu wymaga więc od Coca-Coli strategicznego wyboru partnerów np. Tetra Pak, który również ma w planach wyzerowanie emisyjności.
To zobowiązanie stanowi ostateczny cel podróży, którą rozpoczęliśmy wiele lat temu. Jest całkowicie zgodne z naszą filozofią wspierania rozwoju społeczno-gospodarczego społeczności i wywierania bardziej pozytywnego wpływu na środowisko. To integralna część naszego przyszłego rozwoju. Chociaż nie mamy jeszcze wszystkich odpowiedzi, nasz plan, osiągnięcia i partnerskie podejście dają nam pewność, że zdołamy zapowiedziany cel osiągnąć – mówi Zoran Bogdanowic, dyrektor generalny Coca Cola HBC.
Więcej: Glovo zobowiązuje się do osiągnięcia zerowej emisyjności przed 2040 rokiem
PET i spółka
W inicjatywy na rzecz redukcji emisji, Coca-Cola zainwestuje do 2025 roku 250 mln euro. Koncern zapowiedział przejście na w 100 proc. odnawialne źródła energii. A także zwiększenie wykorzystania rPET, wprowadzenie opakowań wielokrotnego użytku (możliwość ponownego napełnienia) oraz usuwanie tworzyw sztucznych z opakowań zbiorczych. Swym odbiorcom Coca-Cola będzie oferować energooszczędne i ekologiczne lodówki, sama natomiast wdroży program „Zielona flota”, oznaczający wymianę samochodów na niskoemisyjne i bezemisyjne.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.