Respondenci najczęściej wskazują, że fotowoltaika pomaga w ochronie środowiska, transformacji energetycznej, a także pozwala obniżyć rachunki za energię elektryczną.
Fotowoltaika a transformacja energetyczna
Badanie Columbus Energy, przeprowadzone na przełomie marca i kwietnia br. pokazało, że Polacy dostrzegają rolę fotowoltaiki w ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych oraz transformacji energetycznej kraju. Aż 79 proc. badanych uważa, że fotowoltaika to dobry sposób na ochronę środowiska. 63 proc. twierdzi, że jest to technologia potrzebna do transformacji energetycznej. 60 proc. sądzi, że pomaga w zwiększeniu bezpieczeństwa energetycznego. Jednocześnie, tylko niewielki procent respondentów deklaruje, że nie zgadza się w tezą, dotyczącą roli fotowoltaiki w ochronie środowiska (7 proc.) oraz transformacji i zwiększeniu bezpieczeństwa energetycznego (9 proc.).
Przeczytaj także: Największy magazyn energii w Europie
Jak pokazuje nasze badanie, nastawienie Polaków do zielonej energii zmieniło się w ostatniej dekadzie. Zdecydowana większość dostrzega, że fotowoltaika jest nieodłącznym elementem domowego ekosystemu. To już nie tylko oszczędność i ochrona środowiska, ale też świetna inwestycja kapitału oraz inwestycja w bezpieczeństwo domowe – twierdzi Dawid Zieliński, prezes Columbus Energy S.A.
Fotowoltaika a oszczędności
Więcej niż połowa badanych dostrzega również ekonomiczne korzyści wynikające z posiadania własnej instalacji fotowoltaicznej. 62 proc. uważa, że PV pomaga w obniżeniu rachunków za energię elektryczną. 55 proc. twierdzi, że jest dobrym sposobem na zainwestowanie kapitału.
Przeczytaj także: Badanie: jak zwiększyć autokonsumpcję energii z fotowoltaiki?
Jak fotowoltaikę postrzegają jej użytkownicy?
Badanie wykazało, że użytkownicy fotowoltaiki częściej niż reszta społeczeństwa dostrzegają zalety tej technologii. 92 proc. osób, które posiada własną instalację PV podkreśla, że ma ona wpływ na ochronę środowiska. 9 na 10 właścicieli PV twierdzi, że fotowoltaika pomaga w obniżeniu rachunków. Z kolei 78 proc. uważa, że fotowoltaika jest dobrym sposobem na transformację energetyczną, a 77 proc. – że zapewnia bezpieczeństwo.
Szczegóły badania:
Badanie postrzegania fotowoltaiki oraz nastrojów i postaw konsumentów dotyczących cen energii elektrycznej i cieplnej.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Columbus Energy S.A. w terminie 2 marca – 6 kwietnia 2022 r. Próba obejmowała N = 1031 dorosłych Polaków. Próba badawcza posiada strukturę zbliżoną do reprezentatywnej grupy pełnoletnich konsumentów.
Badanie miało zasięg ogólnopolski i zostało przeprowadzone metodą wywiadu telefonicznego (CATI).
Oprac. su
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.