PKP Energetyka stawia na fotowoltaikę i systematycznie rozwija swoją sieć instalacji fotowoltaicznych. Instalacje złożone z 11 000 m2 paneli produkujących 2 GWh energii znajdują się na 360 podstacjach. Jest to najliczniejsza sieć oze w branży kolejowej. Inwestycja w fotowoltaikę umożliwia zmniejszenie śladu węglowego o 1500 ton CO2 rocznie.
Projekt budowy kilkuset instalacji został zrealizowany w niewiele ponad 18 miesięcy, zwiększając liczbę „zielonych podstacji” z 15 do 360. To stanowi ponad 70% wszystkich podstacji trakcyjnych zasilających polską kolej.
PKP Energetyka stawia na fotowoltaikę
Długoterminowa strategia PKP Energetyka zakłada, że do 2030 roku firma zmniejszy swój ślad węglowy o 85% i stanie się neutralna klimatycznie w zakresie emisji bezpośrednich i pośrednich.
Przeczytaj także: Szkło fotowoltaiczne
W całej Polsce, wzdłuż linii kolejowych, znajdują się podstacje trakcyjne PKP Energetyka wyposażone w urządzenia, które zamieniają prąd zmienny na prąd stały i dostarczają go do pociągów. Każda podstacja zużywa energię na potrzeby własne. Spółka zadbała, aby ta energia pochodziła ze słońca i na większości z nich zainstalowała panele PV. Projekt objął większość technicznie możliwych lokalizacji.
Mini-farmy PV
360 instalacji to przede wszystkim dachy podstacji trakcyjnych (227 budynków), ale też tereny wokół budynków (133 miejsca). Najwięcej mini-farm PV jest w województwie wielkopolskim i dolnośląskim (odpowiednio 51 i 42 instalacje). Usytuowanie każdej instalacji dobrano indywidualnie, tak aby uzyskać jak największą efektywność i wydajność. Same panele zostały zaprojektowane ze szczególnym uwzględnieniem ochrony środowiska. Firma wybrała technologię polikrystaliczną, zmniejszającą efekt „tafli wodnej” i bezpieczną dla ptaków. Moc jednego zestawu to 6 kW. Łączny potencjał produkcji zielonej energii wynosi 2GWh rocznie. Tyle energii zużywa 1000 gospodarstw domowych. Budżet inwestycji to ponad 15 mln zł.
Zdecydowaliśmy, że nasza infrastruktura powinna być samowystarczalna, jeśli chodzi o zużycie energii. Na wyprodukowanie energii, którą uzyskujemy ze słońca, trzeba by było użyć 750 ton węgla kamiennego. Skala i tempo wdrożenia projektu były bardzo ambitne. Całość udało się zrealizować dzięki pracy i zaangażowaniu całego zespołu PKP Energetyka – powiedział Marek Kleszczewski, członek zarządu PKP Energetyka.
Dostarczanie energii z dedykowanego, niezależnego źródła OZE zwiększa również bezpieczeństwo zasilania kolei. Najważniejsze urządzenia znajdujące się na podstacjach trakcyjnych pracują nieprzerwanie nawet wtedy, kiedy awaria odetnie dopływ prądu z sieci. „Zielone podstacje” zostały wyposażone w czujniki, inwertery oraz liczniki energii i modemy GSM, dzięki którym zbierane są kompleksowe dane o wydajności i efektywności instalacji. Są one na bieżąco analizowane i porównywane. Kompletowana w ten sposób informacja zarządcza posłuży nie tylko PKP Energetyka, ale także innym firmom z branży kolejowej, które będą chciały wdrożyć rozwiązania OZE na swojej infrastrukturze.
Redakcja na podst. inf. prasowej
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.