Na przełomie wiosny i lata Polacy chętniej zaciągali kredyt ratalny na odzież, sprzęt i usługi medyczne oraz rozwiązania OZE. Wzrostem popularności cieszyły się zarówno panele fotowoltaiczne, jak i pompy ciepła. To efekt nie tylko zwiększonego zainteresowania ekologią, ale też chęci realnego obniżenia rachunków za prąd.
To, że w czasie pandemii koronawirusa zmieniły się przyzwyczajenia zakupowe Polaków jest niezaprzeczalnym faktem. Pytanie jednak: jak bardzo się zmieniły? Santander Consumer Bank postanowił to sprawdzić, koncentrując się na zakupach na raty w kanale offline od przełomu wiosny i lata ubiegłego roku do końca lipca 2021 roku. Jak się okazało, pewne rzeczy pozostały niezmienne – na czele zestawienia najchętniej wybieranych towarów tradycyjnie znalazły się sprzęt AGD i meble. Są to kategorie, które zawsze cieszą się dużą popularnością w tym kanale sprzedaży ze względu na wysoką cenę oraz preferencję części klientów, którzy przed zakupem wolą obejrzeć upragniony produkt „na żywo” w sklepie.
Inwestycje w siebie
Jak wynika z danych zebranych przez Santander Consumer Bank, na przełomie II i III kwartału br. Polacy częściej kupowali również odzież oraz sprzęt i usługi medyczne – wzrost w tych kategoriach wyniósł odpowiednio 4, 58 i 18 proc. w zestawieniu z rokiem ubiegłym. Bardziej dbali też o swoją edukację. Wzrost kredytów ratalnych zaciąganych na tego typu usługi w okresie od maja do lipca br. uplasował się na poziomie 88 proc.
Obecnie Polacy częściej biorą kredyty na inwestycje w siebie. Może być to forma odreagowania po trudnym 2020 roku, gdzie wielu bało się nadprogramowych wydatków z uwagi na niepewność jutra albo rezygnowało ze szkoleń i kursów w obawie przed zarażeniem. Da się zauważyć, że w okresie od maja do lipca br. częściej sięgaliśmy też po sprzęt medyczny i prywatne usługi lekarskie. Na tę zmianę również mogła mieć wpływ pandemia – Polacy zmęczeni utrudnionym dostępem do państwowej opieki zdrowotnej, zdecydowali zająć się tym na własną rękę, choćby po to, by uniknąć kolejek i odwleczonych terminów wizyt – komentuje Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku.
Niekwestionowany zwycięzca
Nie do wspomnianych wyżej produktów i usług należy jednak pozycja lidera. Kategorią produktów z największym wzrostem, jeśli chodzi o sprzedaż ratalną offline bezapelacyjnie okazały się rozwiązania OZE. Zanotowały one wzrost o 303 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku. Polacy kupowali zarówno panele fotowoltaiczne, jak i pompy ciepła.
Zauważając, że ilość czasu jaką spędzają w domu przed ekranem monitora znacząco wzrosła – zdecydowali się oszczędzić pieniądze, inwestując je w ekologiczne rozwiązania i tym samym obniżyć rachunki za prąd. Zakupy na raty są idealną odpowiedzią na każdą z tych potrzeb ze względu na fakt, że pozwalają one rozłożyć klientowi spłatę produktu lub usługi na dogodny czas, na preferowanych przez niego warunkach, bez szkody dla domowego budżetu – dodaje Patryk Perliński.
Santander Consumer Bank jest jednym z liderów rynku consumer finance w Polsce. Oferuje klientom szeroki zakres produktów obejmujący kredyty gotówkowe, kredyty na nowe i używane samochody, kredyty ratalne, karty kredytowe oraz lokaty. Produkty dystrybuowane są online oraz poprzez sieć oddziałów, salony i komisy samochodowe, sklepy i punkty usługowe.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.