PKN Orlen podpisał porozumienie o strategicznej współpracy z firmą Alstom. Spółka ma dostarczyć bezemisyjne, ekologiczne pociągi i paliwo wodorowe dla publicznego transportu kolejowego.
Orlen, który wdraża ogłoszoną w tym roku strategię wodorową, ma zapewnić infrastrukturę tankowania dla produkowanych przez Alstom pociągów. Pierwsze pojazdy wodorowe mają szansę wyjechać na linie regionalne w ciągu dwóch lat.
Skutecznie wdrażamy strategię wodorową, która wspiera nasze dążenie do osiągnięcia neutralności emisyjnej. Do 2030 roku zamierzamy przeznaczyć ok. 7,5 mld zł na inwestycje. Dzięki nim blisko połowa produkowanego w Grupie ORLEN wodoru będzie nisko- i zeroemisyjna. To z kolei przełoży się na zmniejszenie o 1,6 mln ton emisji CO2. Przede wszystkim wpłynie na wzrost bezpieczeństwa energetycznego Polski. Współpraca z firmą Alstom to kolejny ważny krok, który umocni naszą pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Alstom będzie dostarczał wodorowe pociągi, a Orlen zapewni do nich paliwo
Zgodnie z zawartym porozumieniem, firma Alstom będzie współpracowała z PKN Orlen przy udziale w postępowaniach organizowanych przez operatorów publicznego transportu kolejowego. Alstom będzie odpowiedzialny za dostawy bezemisyjnych pociągów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Z kolei PKN Orlen będzie odpowiadał za dystrybucję, magazynowanie oraz dostawy paliwa wodorowego dla tych pociągów.
Przeczytaj także: Orlen rozważa inwestycje w energetykę na Litwie
Konsekwentnie rozwijamy alternatywne źródła energii, w tym wodór. To paliwo przyszłości, które długofalowo będzie napędzało transformację energetyczną. Mamy w tym obszarze duże kompetencje, poparte doświadczeniem. Nawiązanie współpracy z firmą Alstom umożliwi nam wdrażanie pilotażowych projektów wodorowych w publicznym transporcie kolejowym. Przełoży się też na wzmocnienie naszej pozycji w Polsce i całym regionie Europy Środowej – mówi Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN Orlen ds. Operacyjnych.
Orlen opracował strategię wodorową do 2030 r.
W odpowiedzi na wyzwania związane z transformacją energetyczną Grupa ORLEN przygotowała strategię wodorową do 2030 roku. Jest ona zintegrowana ze strategią biznesową ORLEN2030. Dokument definiuje cele koncernu do końca dekady oraz długoterminowe ambicje w czterech kluczowych obszarach. Wśród nich są: mobilność, rafineria i petrochemia, przemysł i energetyka oraz badania i rozwój.
Orlen podpisał umowy z 20 polskimi miastami i przedsiębiorstwami
Strategia wodorowa zakłada zagospodarowanie wodoru w miejskim transporcie publicznym i kolejowym. W tym celu PKN Orlen podpisał listy intencyjne o współpracy już z ponad 20 polskimi miastami oraz przedsiębiorstwami, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.
W 2021 w Trzebini oddane do użytku zostało laboratorium analityczne badania wodoru oraz pierwszy hub wodorowy. Obecnie produkuje on szary wodór z przeznaczeniem dla transportu. Docelowo hub będzie wytwarzał niskoemisyjny wodór, pochodzący z odnawialnych źródeł energii. Do końca tej dekady ma funkcjonować już 10 hubów wodorowych m.in. we Włocławku i w Płocku.
Do 2025 roku w Centrum Badawczo-Rozwojowym w Płocku powstanie pracownia wodorowa. Prowadzone będą w niej testy i badania na instalacjach w zakresie produkcji wodoru, jego jakości i oczyszczania, a także magazynowania i transportu.
Alstom intensywnie rozwija technologie wodorowe
Alstom jest pionierem w rozwijaniu technologii wodorowych w transporcie kolejowym. W 2018 roku jako pierwszy na świecie producent oddaliśmy do użytku komercyjnego pociąg wodorowy Coradia iLint. Współpraca z PKN Orlen pozwoli nam skuteczniej realizować ambicję lidera technologicznego w przewozach kolejowych. Pozwoli także realizować ambicję Polski, jako jednego z kluczowych krajów, gdzie opracowuje się i implementuje technologie wodorowe. Główną motywacją do pracy nad technologiami wodorowymi jest konieczność szukania bezemisyjnych źródeł energii, również w transporcie. Zwiększenie zeroemisyjnego ruchu na szynach oznacza mniej zanieczyszczeń oraz mniejsze emisje CO2 – mówi Artur Fryczkowski, Wiceprezes i Dyrektor Sprzedaży i Rozwoju Biznesu Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.
PKN Orlen w ramach Mazowieckiej Doliny Wodorowej współpracuje z 36 podmiotami. Współpraca obejmuje produkcję, magazynowanie i wykorzystanie zero- i niskoemisyjnego wodoru. Wodór wykorzystany będzie m.in. w transporcie, energetyce, gospodarce komunalnej i rolnictwie.
Oprac. su
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.