Grupa Jeronimo Martins z najwyższymi ocenami efektywności za podejmowanie działań korzystnych dla środowiska naturalnego według niezależnej organizacji CDP. Ocena objęła ponad 13 tys. firm na całym świecie, które reprezentują 64 proc. globalnej kapitalizacji rynkowej.
CDP to organizacja non-profit, która zachęca przedsiębiorstwa do pomiaru i zarządzania możliwościami i zagrożeniami związanymi ze środowiskiem i zmianami klimatu. Każdego roku zbiera ona informacje poprzez kwestionariusze „zmiana klimatu”, „lasy” i „ochrona wód”. W 2021 r. ponad 590 inwestorów posiadających aktywa o wartości około 100 bln euro zwróciło się do przedsiębiorstw o ujawnienie informacji na temat ich wpływu na środowisko, ryzyka i możliwości za pośrednictwem CDP. Odpowiedzi udzieliła rekordowa liczba 13 tys. firm. Wśród nich była Grupa Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka.
Długofalowa praca nagrodzona
CDP przyznała Grupie Jeronimo Martins ocenę „A”, czyli najwyższy wynik, w dwóch programach. Chodzi o kategorie „zmiana klimatu” i „ochrona wód”. W trzecim programie Grupa otrzymała ocenę „A-”(poziom Leadership). Oznacza to, że Jeronimo Martins jest jedynym sprzedawcą żywności na świecie z takim wynikiem w programie „Lasy” dla towarów takich jak: olej palmowy, soja i wołowina, których produkcja wiąże się z ryzykiem wylesiania.
W porównaniu z ubiegłym rokiem, Grupa JM otrzymała wyższą ocenę w programach „zmiany klimatu” i „ochrona wód” i została umieszczona na liście CDP „A” w obu tych kategoriach.
Ocena świadczy o konsekwencji i skuteczności naszej strategii włączania kwestii zrównoważonego rozwoju w sposób, w jaki prowadzimy nasz biznes oraz o naszej sumiennej i przejrzystej komunikacji, w szczególności z tymi, którzy monitorują naszą działalność. Prawdziwe zaangażowanie w zrównoważony rozwój oznacza zrozumienie potrzeb i zalet długofalowej pracy, co Grupa Jeronimo Martins, w 2022 r. obchodząca 230-lecie istnienia, doskonale rozumie – mówi Pedro Soares dos Santos, prezes Grupy JM.
Biedronka na rzecz środowiska
Biedronka podejmuje szereg aktywności mających na celu zmniejszenia wpływu na środowisko. W ramach ograniczania wycinki lasów od 2014 roku sieć monitoruje bezpośrednią i pośrednią obecność soi, wołowiny, oleju palmowego, papieru i drewna w produktach marki własnej oraz w produktach świeżych. Aktywnie działa też w ramach Forest Positive Coalition for Action zainicjowanego przez Consumer Goods Forum.
Wspólnie z Fundacją Ekologiczną Arka, wiosną 2020 roku, Biedronka posadziła też 10 tysięcy drzew w Bieszczadach. Sieć wspiera inicjatywy Komisji Europejskiej w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. Przyświeca im ambitny cel – osiągnięcie neutralności klimatycznej w Europie do 2050 roku. Zdrowa żywność i odpowiedzialne rolnictwo to dziedziny szczególnie bliskie Biedronce, która od lat promuje w swoich sklepach zrównoważone produkty, a także wspiera rolników w procesie wprowadzania zmian korzystnych dla środowiska.
Przeczytaj także: Biedronka wspiera zagrożone gatunki zwierząt
Od czerwca 2020 roku kosze i wózki we wszystkich nowo otwieranych Biedronkach są częściowo wykonane z tworzywa wyprodukowanego w ramach recyklingu lin i sieci rybackich wyłowionych m.in. z Morza Bałtyckiego. Do końca 2020 roku klienci sklepów sieci korzystali podczas codziennych zakupów z 40 tysięcy takich koszy oraz ponad 900 wózków. Nie udało się natomiast zmniejszyć wskaźnik intensywności zużycia energii. Stało się to na skutek otwierania nowych sklepów. W 2020 roku wskaźnik ten (liczony w GJ na każdy tysiąc zł sprzedaży) zmniejszył się z 0,077 do 0,076
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.