Małe maszyny ogrodnicze, takie jak kosiarki, pilarki czy podkaszarki spalinowe mogą odpowiadać za nawet 5 proc. zanieczyszczeń powietrza. Powód? W wymienionych urządzeniach małolitrażowych nie ma katalizatorów, w porównaniu z samochodami, w których znajdują się zaawansowane układy katalizacyjne oczyszczające spaliny. W takich maszynach zanieczyszczenia powstające w wyniku spalania dostają się bezpośrednio do atmosfery.
Z danych Federalnej Agencji Ochrony Środowiska wynika, że w każdy weekend około 54 mln Amerykanów kosi trawniki, zużywając 3 mld litrów benzyny rocznie oraz wytwarzając mnóstwo zanieczyszczeń powietrza. Silniki urządzeń ogrodniczych emitują wysoki poziom tlenku węgla, lotnych związków organicznych i tlenków azotu, wytwarzając nawet do 5 proc. notowanego w USA zanieczyszczenia powietrza. Tymczasem w Skandynawii nie używa się paliw samochodowych do zasilania maszyn ogrodniczych, co jest korzystne zarówno dla środowiska, jak też zdrowia i utrzymania narzędzi w dobrym stanie. W tych krajach powszechnie stosuje się za to benzynę alkilatową.
Benzyna alkilatowa przeznaczona jest do stosowania w małych silnikach dwu- i czterosuwowych. Może być więc paliwem do silników w małych urządzeniach, m.in. w kosiarkach, podkaszarkach czy pilarkach spalinowych. Posłużyć może również jako paliwo dla silników zaburtowych w łodziach oraz w quadach, skuterach wodnych i śnieżnych, odśnieżarkach czy motocyklach crossowych i gokartach – mówi Kamil Skorupski, prezes zarządu firmy Warter Fuels.
Benzyna alkilatowa, choć właściwościami związanymi ze spalaniem nie różni się praktycznie od tradycyjnej benzyny, cechuje się zupełnie innym procesem produkcyjnym. Powstaje z innych komponentów, które są dużo droższe i sprawia, że nie opłaca jej się stosować np. w silnikach samochodowych.
Benzyna alkilatowa jest przeznaczona dla każdego, kto ma styczność z pracami w ogrodzie, lesie bądź z jakimkolwiek motosportem. Nie zawiera związków węglowodorowych aromatycznych, czyli benzenu, nie zawiera także eteru i alkoholi, nie rozpuszcza uszczelek. Taką benzynę możemy magazynować w urządzeniu przez kilka lat, bez negatywnego wpływu na jej działanie – dodaje Kamil Skorupski.
Najważniejsze zalety benzyny alkilatowej to:
- Zdrowsza dla człowieka i otoczenia – o 99 proc. czystsza w porównaniu do tradycyjnej benzyny, pomaga oddychać czystym powietrzem,
- Bez etanolu, benzenu, węglowodorów aromatycznych, które są szkodliwe dla człowieka – bezwonne spalanie całkowite,
- Chroni środowisko – zmniejsza tworzenie smogu o 40 proc., 60 proc. zawartości jest odnawialne,
- Większa wydajność silnika – pomaga utrzymać czysty silnik, płynniejszy rozruch, zapewnia rzadsze wymiany filtrów, nie uszkadza gumowych uszczelek,
- Bez korozji,
- Zachowuje właściwości do 5 lat, może być zimowana w zbiornikach urządzeń,
- Oszczędność czasu – gotowa mieszanka we właściwej proporcji,
- Stosowana wszędzie tam, gdzie używanie szkodliwych paliw jest niezalecane na torach kartingowych.(oprac. jsz)
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.