Rozwój samochodów elektrycznych i inwestycje w technologie wodorowe to dla Toyoty za mało. Japoński koncern chce jeszcze bardziej przyczynić się do walki z ociepleniem klimatu, stworzył więc fundusz inwestycyjny Toyota Ventures Climate Fund. Jego zadaniem jest finansowanie obiecujących start-upów z całego świata, pracujących nad rozwiązaniami mającymi przyspieszyć osiągnięcie neutralności klimatycznej.
Toyota Ventures Climate Fund jest zarządzany przez zespół Toyota Ventures (TV). Na jego działalność japoński koncern przeznaczył 150 mln dolarów. Celem jego istnienia jest wspieranie firm na wczesnym etapie rozwoju, pracujących nad technologiami i rozwiązaniami z dziedziny energii odnawialnej, produkcji, magazynowania i transportu wodoru oraz wychwytywania i przechowywania dwutlenku węgla.
Neutralność klimatyczna w 15 lat
W 2015 roku Toyota, zobowiązując się do realizacji celów Porozumienia Paryskiego, ogłosiła długofalową strategię Toyota Environmental Challenge 2050. Zakłada ona, że firma osiągnie neutralność klimatyczną do 2050 roku oraz że do tego czasu tak zorganizuje swoją działalność, aby jej bilans był pozytywny dla środowiska. Już wcześniej jednak japoński koncern samochodowy pracował nad nisko- i bezemisyjnymi napędami oraz innymi technologiami redukcji emisji. W 1997 roku wprowadził na rynek hybrydy zdolne do poruszania się wyłącznie na silniku elektrycznym, jednocześnie pracując nad autami na wodór. Efektem tych ostatnich działań była premiera Toyoty Mirai w 2014 roku oraz wodorowego autobusu Toyota Sora w 2018 roku.
Toyota prowadzi sprzedaż samochodów w 204 krajach i regionach na całym świecie. Wszędzie, gdzie jest obecna, podejmuje wysiłki, by ograniczać emisję CO2 oraz zwiększać wykorzystanie czystej energii, w sposób dostosowany do uwarunkowań danego regionu. Działania te dotyczą wszystkich aspektów funkcjonowania firmy, tak by emisja CO2 została wyeliminowana ze wszystkich procesów składających się na życie samochodu – od produkcji, transportu, użytkowania, tankowania lub ładowania, po recycling i utylizację. Fabryki Toyoty mają się stać neutralne klimatycznie do 2035 roku.
Fabryki wolne od CO2
Naszym celem jest, aby fabryki Toyoty były w pełni ekologiczne. Cel neutralności węglowej stwarza przed nami unikalną szansę, by od fundamentów przemodelować produkcję. Toyota mierzy się obecnie z najróżniejszymi wyzwaniami, aby do 2035 roku wyeliminować emisję CO2 z pracy fabryk – mówi Masamichi Okada, dyrektor ds. produkcji Toyota Motor Corporation.
W 1996 roku Toyota opracowała i udostępniła klientom limitowaną serię elektrycznego SUV-a RAV4 EV. Rok później Prius rozpoczął ekspansję hybryd, które oszczędzają paliwo i ograniczają emisję bez ładowania baterii trakcyjnej z sieci energetycznej. Debiutująca w 2014 roku Toyota Mirai z napędem na ogniwa paliwowe to realizacja nowego spojrzenia na bezemisyjne auto elektryczne, a jej druga generacja ma o 30 procent większy zasięg wynoszący 650 km. Toyota jest także obecna na rynku aut elektrycznych na baterie, oferując globalny model Lexus UX 300e, elektryczną Toyotę C-HR w Chinach czy elektryczne auto dostawcze Proace EV na wybranych europejskich rynkach. W najbliższych latach do sprzedaży wejdzie seria aut elektrycznych nowej generacji z serii bZ (Beyond Zero). Jednocześnie trwają ostatnie prace rozwojowe nad bateriami ze stałym elektrolitem – obiecującą nową technologią, która radykalnie zwiększy zasięg samochodów elektrycznych i skróci czas ich ładowania.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.