Procter & Gamble chce przyspieszyć działania na rzecz klimatu. Firma wyznaczyła sobie nowy cel, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych do 2040 roku. W przeciągu najbliższej dekady koncern zamierza ponadto zrealizować kilka mniejszych proekologicznych zadań.
Opublikowany przez Procter&Gamble Plan Przeciwdziałania Zmianom Klimatycznym zakłada redukcję emisji gazów cieplarnianych do zera w obrębie działalności operacyjnej i łańcucha dostaw. Obejmuje więc wprowadzenie nowych rozwiązań od dostawcy surowców do sprzedawcy detalicznego. Plan został oparty na badaniach naukowych i ma zostać zrealizowany do 2040 roku.
Jesteśmy zdecydowani wykorzystać innowacyjność i zdolności pracowników P&G do opracowania nowych rozwiązań służących przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym. To ambitne zadanie wymaga natychmiastowego działania i wykracza poza możliwości pojedynczej firmy czy kraju. W P&G jesteśmy gotowi stawić czoła tym wyzwaniom poprzez redukcję naszego wpływu na środowisko, jak również poprzez wykorzystanie skali naszych działań, aby doprowadzić do współpracy naszych partnerów w niespotykanym dotąd zakresie, w całym łańcuchu dostaw firmy – mówi David S. Taylor, CEO P&G.
Procter&Gamble wyznaczył sobie ponadto mniejsze cele, które chce zrealizować do 2030 roku. Jest to zmniejszenie emisji w zakresie działalności operacyjnej firmy o 50 proc. oraz redukcja emisji w całym łańcuchu dostaw o 40 proc.
Lista priorytetów
Jednym z najważniejszych zadań, jakie postawił przed sobą P&G jest ograniczenie emisji w działalności operacyjnej. W latach 2010-2020 firma zmniejszyła o 52 proc. całkowitą ilość emisji pochodzących z tego źródła, wykorzystując rozwiązania energooszczędne i odnawialne źródła energii. W celu dalszego ograniczenia emisji, rozwija naturalne rozwiązania klimatyczne, m.in. projekty na rzecz ochrony i odbudowy lasów oraz innych ekosystemów niezbędnych ludziom i dzikim zwierzętom.
Koncern chce też przyspieszyć wdrożenie energii odnawialnej – celem jest zakup 100 proc. energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w 2030 roku. W 2021 roku amerykańska Agencja Ochrony Środowiska umieściła P&G na piątym miejscu listy 100 największych użytkowników energii zielonej oraz na drugim miejscu na liście 30 największych użytkowników energii odnawialnej w USA. To najlepszy wynik wśród producentów dóbr konsumpcyjnych.
Istotnym celem jest ponadto dekarbonizacja łańcucha dostaw i logistyki. Pochodzące z nich emisje są około 10 razy większe niż te wynikające z samej działalności operacyjnej firmy, dlatego do 2030 roku firma planuje zmniejszyć ich ilość o 40 proc. Do tego samego roku zamierza również zwiększyć o 50 proc. wydajność transportu wychodzącego produktów końcowych. Marka Pampers aktywnie współpracuje z dostawcami nad zminimalizowaniem ich śladu węglowego. Dzięki temu, w ciągu ostatnich pięciu lat uniknęła emisji około 1 mln ton gazów cieplarnianych wynikających z produkcji materiałów. W Kronbergu w Niemczech powstało nowe centrum innowacji w zakresie dostaw produktów (P&G Product Supply Innovation Center), które skupia się na opracowywaniu globalnych i skalowalnych sposobów obniżenia emisji z łańcucha dostaw firmy.
W poszukiwaniu nowych rozwiązań
Procter&Gamble szczerze przyznaje, że w chwili obecnej nie jest jeszcze w stanie wyeliminować pewnych ilości emisji pochodzących z działań operacyjnych. Poszukuje jednak nowych rozwiązań i niskoemisyjnych materiałów nowej generacji. W niektórych fabrykach P&G wykorzystywana jest energia geotermalna, słoneczna i parowa, jednak dalsze ograniczanie emisji będzie wymagało większej innowacyjności. We współpracy z World Wildlife Fund, producentami i władzami lokalnymi, koncern stworzył koalicję Renewable Thermal Collaborative, która ma za zadanie znaleźć i wdrożyć na szeroką skalę odnawialne, konkurencyjne cenowo rozwiązania w zakresie energii termicznej.
Energia termiczna stanowi poważne wyzwanie dla wielu branż, dążących do osiągnięcia zerowej emisyjności netto. Utworzona koalicja pomoże odkryć zrównoważone, skalowalne rozwiązania, które ograniczą emisje. Firma P&G, która jest członkiem-założycielem RTC, wykazała się dużym zaangażowaniem i inicjatywą w tym projekcie – mówi Marcene Mitchell, Senior Vice President, Climate Change, World Wildlife Fund.
W poszukiwaniu nowych sposobów dekarbonizacji łańcucha dostaw, firma współpracuje z różnymi partnerami na rzecz rozwoju innowacyjnych materiałów podchodzących z odnawialnych, organicznych lub przetworzonych źródeł węgla dla takich marek jak Head & Shoulders, Pantene, Ariel, Tide i Pampers. Analizuje też możliwości wykorzystania wychwyconego CO2 jako potencjalnego składnika. Marka Tide we współpracy z Twelve, start-upem z Doliny Krzemowej, testuje metody wychwytywania i wykorzystania dwutlenku węgla z atmosfery, aby użyć go jako składnika w produktach marki.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.