Ekologiczna moda na każdą kieszeń – Primark zmienia sposób produkowania ubrań, nie zmieniając przy tym ich przystępnych cen. Firma deklaruje, że wszystkie ubrania marki będą wykonywane z materiałów pochodzących z recyklingu lub pozyskanych w sposób bardziej zrównoważony. Zwiększy też ich trwałość, by nie powiększały hałd śmieci na wysypiskach.
Wypracowanie nowej strategii rozwoju to efekt minionych 10 lat działań na rzecz zmniejszenia przez Primark negatywnego wpływu na środowisko. Dzięki nim jedna czwarta wszystkich sprzedawanych przez firmę ubrań pochodzi z asortymentu dostępnego pod marką Primark Cares. Jest to gama produktów wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu lub pozyskanych w sposób bardziej zrównoważony. 15 września Primark przedstawił nowy globalny program strategiczny, deklarując, że bardziej zrównoważone wybory staną się dostępne dla wszystkich jego klientów. Strategia ta obejmuje zarówno działalność własną Primark, jak i cały globalny łańcuch dostaw firmy. Rozszerza ona zobowiązania, które firma już podjęła jako sygnatariusz głównych inicjatyw branżowych, takich jak Textiles 2030 – projektu WRAP, mającego na celu przyspieszenie zmian w przemyśle odzieżowym i tekstylnym w Wielkiej Brytanii w kierunku cyrkularności oraz zmian systemowych.
Dłuższe życie ubrań
Primark zapowiedział, że do 2030 roku wszystkie jego ubrania będą wykonywane z materiałów pochodzących z recyklingu lub pozyskiwanych w bardziej zrównoważony sposób. Obecnie stanowią one tylko 25 proc. całej odzieży sprzedawanej przez markę. Kolejnym dużym krokiem będzie zmiana wszystkich męskich, damskich oraz dziecięcych T-shirtów o najniższej cenie, na takie, które wykonywane będą z bawełny pozyskiwanej w sposób zrównoważony. Ma to nastąpić już rok później.
Firma dokona zmian we własnym procesie projektowania, by sprawić, że ubrania można poddać recyklingowi po zakończeniu ich użytkowania, czego efektem będzie mniejsza ilość odpadów odzieżowych. Firma zobowiązała się także do poprawy wytrzymałości swoich ubrań, w tym do pracy nad określeniem nowych wytycznych branżowych w zakresie trwałości. Czyni to wraz z WRAP, brytyjską organizacją charytatywną zaangażowaną w przyspieszenie przejścia przemysłu modowego w kierunku cyrkularności, aby klienci mogli dłużej nosić ubrania.
To nowy i ekscytujący etap w historii Primark. Naszą ambicją jest, by oferować klientom przystępne ceny, z których nas znają i za które nas kochają, a równocześnie proponując im produkty wykonane w sposób bardziej przyjazny dla naszej planety i ludzi, którzy je tworzą. Wiemy, że tego właśnie chcą i oczekują od nas nasi klienci oraz współpracownicy – wyjaśnia Paul Marchant, CEO w Primark.
Edukacja klientów
Oprócz zmiany sposobu, w jaki ubrania marki są produkowane, Primark będzie współpracował ze swoimi dostawcami, by zmniejszyć emisje dwutlenku węgla o połowę w ramach swojego łańcucha wartości. Ma również zamiar wyeliminować ze swojej działalności plastik jednorazowego użytku oraz poszerzyć swój Program Zrównoważonej Bawełny. W jego ramach będzie szkolił rolników w zakresie bardziej regeneratywnych praktyk rolniczych, w tym dotyczących mniejszego zużycia wody i środków chemicznych. Firma będzie działać w tym obszarze we współpracy z Cotton Connect, wykorzystując wiodący w branży Kodeks Regeneratywny REEL w celu zwiększenia bioróżnorodności, dostosowania się do zmian klimatu i poprawy warunków życia rolników.
Nasi klienci, również w Polsce, są coraz bardziej świadomi tego, że ich zrównoważone wybory mogą mieć w dłuższej perspektywie ogromne znaczenie. Dzięki naszym zobowiązaniom będziemy im to w stanie umożliwić, poszerzając w ciągu kolejnych lat naszą ofertę odzieży wykonanej z materiałów pochodzących z recyklingu oraz tych pozyskanych w bardziej zrównoważony sposób, jednocześnie utrzymując ceny, z których słyniemy. Nowa strategia nie zakłada jednak postępów tylko w tym zakresie, a zmianę w naszym podejściu do biznesu i mody jako całości, z czego jesteśmy bardzo dumni – mówi Maciej Podwojski, Area Manager na Polskę, Słowenię oraz Czechy w Primark.
Primark wykorzysta 397 sklepów zlokalizowanych w 14 krajach, aby dzielić się z klientami większą ilością informacji na temat wprowadzanych zmian w ramach kampanii „How Change Looks”. Ułatwi również klientom samodzielne wprowadzanie zmian m.in. poprzez edukowanie ich w zakresie technik przedłużania „żywotności” ich garderoby – od umiejętności szycia, po wskazówki dotyczące prania.
Nowa strategia zobowiązuje międzynarodowego detalistę odzieżowego do zmiany sposobu, w jaki produkowane są ubrania marki, jednak nie zmieniając przy tym ich przystępnych cen i tym samym umożliwiając wszystkim dokonywanie bardziej zrównoważonych wyborów podczas zakupów.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.