„Biometria przestaje być ciekawostką, a konsumenci coraz częściej traktują to rozwiązanie jako bezpieczniejsze od tradycyjnego uwierzytelniania kodem PIN. Doceniają, że dzięki biometrii nie muszą zapamiętywać haseł czy kodów” – mówi w rozmowie z Ekobiznes Katarzyna Zubrzycka, Dyrektorka Działu Detalistów i Agentów Rozliczeniowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Visa, z którą rozmawiamy na temat płatności przyszłości.
Radosław Święcki: W jaki sposób będziemy płacić za 10 lat?
Katarzyna Zubrzycka: Rynek płatności podlega dynamicznym zmianom wynikającym z rozwoju technologii i nowych zachowań zakupowych i płatniczych. Obecnie konsumenci coraz bardziej doceniają możliwość robienia zakupów w internecie, płacąc za nie wygodnie i bezpiecznie z Visa. Oczekują, aby doświadczenie płatnicze w internecie było tak szybkie i proste, jak płatność zbliżeniowa Visa w tradycyjnych sklepach i dlatego właśnie wprowadziliśmy na polski rynek całkowicie nowy sposób płatności kartą w internecie – rozwiązanie Visa Mobile. Rozwiązanie to zaprojektowaliśmy z myślą o wyeliminowaniu potrzeby ręcznego wprowadzania danych z karty czy konieczności podania pełnego hasła do logowania. Aby zapłacić Visa Mobile wystarczy podać swój numer telefonu, a następnie potwierdzić płatność w aplikacji bankowej. Polska jest pierwszym krajem na świecie, w którym wdrożyliśmy tę metodę płatności. W pracach nad jej rozwojem uczestniczyło m.in. Studio Innowacji Visa w Warszawie.
Hasła, kody, PIN? Nie tak bezpieczne
Przewidujemy, że wraz ze wzrostem zainteresowania zakupami w internecie oraz dokonywanymi za pomocą urządzeń z funkcją płatniczą, coraz większą popularnością będzie cieszyć się wykorzystywanie biometrii. Badania Visa pokazują, że aż 62 proc. ankietowanych konsumentów z Polski zadeklarowało gotowość do korzystania z biometrii zamiast z hasła do weryfikacji płatności. Rozwiązanie to przestaje być ciekawostką, a konsumenci coraz częściej traktują je jako bezpieczniejsze od tradycyjnego uwierzytelniania kodem PIN. Doceniają, że dzięki biometrii nie muszą zapamiętywać haseł czy kodów. 73 proc. ankietowanych konsumentów uważa, że danymi biometrycznymi posługuje się szybciej niż hasłami, a 76 proc. twierdzi, że jest to łatwiejsze. 92 proc. z polskich konsumentów uważa, że rozpoznawanie odcisków palców jest najbezpieczniejszą formą uwierzytelniania płatności.
Czy w najbliższej przyszłości można spodziewać się zmierzchu płatności kartą?
Polscy konsumenci są otwarci na innowacyjne formy płatności, mimo to zmierzch plastikowych kart płatniczych z pewnością nie czeka nas w najbliższej przyszłości. Będą one dalej wykorzystywane na przykład do dokonywania płatności w krajach, gdzie nie ma tak dużo terminali zbliżeniowych jak w Polsce. Trzeba pamiętać, że karty są także nośnikami danych, które konsumenci wykorzystują do opłacania usług abonamentowych, transportowych czy do wypożyczania samochodu. Ponadto konsumenci powinni mieć możliwość wyboru tego, w jaki sposób mogą zapłacić, więc nie należy wykluczać jakiegokolwiek środka płatniczego. Kluczowe znaczenie ma jednak wygoda, szybkość i bezpieczeństwo danej metody płatności. Dlatego coraz częściej odbywa się ona w tle, np. w aplikacji lub w ramach opłaty za usługi subskrypcyjne.
Polacy lubią płatności zbliżeniowe i zwracają uwagę na zrównoważony rozwój
W pandemii płatności cyfrowe stały się sporym ułatwieniem, dzięki czemu część z nas zmieniła swoje nawyki zakupowo-płatnicze. Za zakupy mogliśmy zapłacić zbliżeniowo, czyli wygodnie i szybko, nie dotykając terminala. Polacy lubią płacić zbliżeniowo kartami. Potwierdzają to dane NBP – w I kwartale 2021 r. udział płatności zbliżeniowych w ogólnej liczbie bezgotówkowych płatności kartowych wynosił aż 95,3 proc. Doceniamy też innowacyjne formy płatności i stopniowo przekonujemy się do płacenia za zakupy smartfonem lub urządzeniami z funkcją płatniczą – aż 63 proc. polskich konsumentów zamierza płacić za zakupy w sklepach czy restauracjach zbliżeniowo smartfonem lub inteligentnym zegarkiem. Konsumenci w naszym kraju coraz bardziej przekonują się także do płatności telefonem za zakupy w internecie – 55 proc. z nich planuje tak samo często lub częściej niż przed pandemią płacić w ten sposób w miejscu odbioru produktu. Zmiany w zachowaniach płatniczych konsumentów wydają się być trwałe, gdyż zaledwie 16 proc. konsumentów na świecie planuje powrócić po pandemii do swoich wcześniejszych zwyczajów płatniczych.
Wracając do samej karty. Czy jej ewentualne zniknięcie czy marginalizacja może zostać nijako wymuszone wskutek tego, ze chcemy być eko?
Konsumenci coraz częściej oczekują rozwiązań, które będą miały pozytywny wpływ na środowisko. Popularnością wśród nich cieszą się chociażby aplikacje, które pomagają liczyć ślad węglowy oraz dają im możliwość zrównoważenia ich wpływu na środowisko, na przykład poprzez sadzenie drzew czy inne inicjatywy ekologiczne związane z tak zwanym offsetem węglowym. Wyniki przeprowadzonego przez Visa w 2020 r. projektu badawczego dowodzą, że 50 proc. jego uczestników zdecydowanie rozważyłoby zmianę banku na bardziej zrównoważony, gdyby jego oferta była odpowiednia. Zgodnie z tymi tendencjami poszerzamy nasze partnerstwo z ecolytiq, aby zaoferować współpracującym z Visa instytucjom finansowym „zrównoważenie jako usługę”. Udostępniamy im oferty ograniczające ślad węglowy konsumentów, a także motywujące i nagradzające ich za zmianę swoich zachowań na bardziej ekologiczne.
Przyczyniamy się również do promowania alternatywnych materiałów do produkcji kart płatniczych, aby ograniczyć ślad środowiskowy związany z wytwarzaniem plastiku PCV, który jest obecny w kartach. W 2020 roku Visa i CPI Card Group stworzyły Earthwise – kartę płatniczą wytworzoną nawet w 98 proc. z materiałów poddanych upcyclingowi. Wspieramy także współpracujące z nami instytucje finansowe, udostępniając im dodatkowe materiały wytworzone w zrównoważony sposób.
Visa Mobile – Polska to pierwszy kraj z tym rozwiązaniem
Czy znane są państwu jakieś interesujące sposoby płatności, które pojawiają się na świecie?
Liczymy, że na popularności będą zyskiwać rozwiązania, które w innowacyjny i kreatywny sposób potrafią odpowiedzieć na problemy i oczekiwania konsumentów. Dla nich najważniejsze jest to, aby płatności były przede wszystkim szybkie, wygodne i bezpieczne. Jednym z rozwiązań, które powoli staje się standardem na wielu rynkach, jest rozwiązanie „kup teraz, zapłać później”. Wydaje się, że ma ono spory potencjał, na przykład w USA platformy, które oferują sprzedaż z odroczoną płatnością, rosną 2,5 razy szybciej niż karty kredytowe. Potwierdzają to również przedsiębiorcy – dla 36 proc. z nich możliwość oferowania rozłożenia na raty płatności online jest kluczowym obszarem inwestycji, aby móc sprostać obecnym potrzebom konsumentów.
Nowe API Visa daje sprzedawcom i instytucjom finansowym możliwość, aby posiadacze wydanych przez nich kart mogli decydować, jak i kiedy chcą płacić za zakupy: przed, po, czy w trakcie dostarczenia zakupu. Rozwiązanie to testujemy w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii i Rosji. Konsumentom zależy również na tym, aby płatności kartą w internecie stały się jeszcze bardziej zbliżone pod względem wygody do transakcji dokonywanych kartą w sklepach stacjonarnych, a do tego pozostały bezpieczne. Dlatego ruszyliśmy z pilotażem Visa Mobile, całkowicie nowym sposobem płatności kartą w internecie. Z rozwiązania mogą korzystać już testowo pierwsi klienci. Polska jest pierwszym krajem, w którym wdrożyliśmy tę usługę. Innym ułatwieniem, którego popularyzacji możemy spodziewać się w przyszłości, są płatności odbywające się z poziomu urządzeń codziennego użytku, np. samochodu czy lodówki połączonej z internetem lub płatności w aplikacjach.
Rozmawiał Radosław Święcki
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.